ניסיון לשבש את הופעת התזמורת הפילהרמונית של ישראל בלונדון באמצעות “מתקפה תודעתית”, מאורגנת ומתוכננת.

אולם Royal Albert Hall בלונדון

אולם Royal Albert Hall בלונדון

(bricup.org.uk)

(bricup.org.uk)

הלוגו של PSC. לישראל אין זכר במפת פלסטין

הלוגו של PSC. לישראל אין זכר במפת פלסטין

הפגנה בראסל סקוור בלונדון

הפגנה בראסל סקוור בלונדון

הפגנה בכניסה לסופרמרקט של

הפגנה בכניסה לסופרמרקט של

יו לנינג בהפגנה אנטי-ישראלית למען עזה (Youtube, 24 בינואר)2011

יו לנינג בהפגנה אנטי-ישראלית למען עזה (Youtube, 24 בינואר)2011

סלים עאלם, פלסטיני החי בבריטניה ופועל במסגרת PSC

סלים עאלם, פלסטיני החי בבריטניה ופועל במסגרת PSC

שרה קולבורן

שרה קולבורן

אלי מרטון

אלי מרטון


אולם Royal Albert Hall בלונדון
אולם Royal Albert Hall בלונדון, שבו ניסו כמה עשרות פעילי PSC לשבש את הופעת התזמורת הפילהרמונית של ישראל (צילום: youtube.com)

תיאור האירוע

1. ב-1 בספטמבר 2011 הופיעה התזמורת הפילהרמונית הישראלית בקונצרט ראשון מתוך סדרת קונצרטים של BBC . ההופעה התקיימה ב- Royal Albert Hall בלונדון. כמה עשרות מפגינים שהתמקמו באולם הניפו שלט "Free Palestine" והפריעו להופעה ע"י צעקות לעברו של המנצח זובין מהטה (ונענו בקריאות בוז ע"י הקהל). "רדיו 3" של BBC, שהעביר בשידור חי את הקונצרט, נאלץ להפסיק פעמיים את השידור בשל ההפרעות. אנשי ביטחון סילקו את המפגינים מבלי שהופעל כוח. לא התבצעו מעצרים (דוברת BBC , BBC.co.uk ). מחוץ לאולם הפגינה קבוצה של כ-20 פעילים אנטי-ישראלים ומולם הפגינו כמה קבוצות פרו-ישראליות.

2. ההפרעות להופעת התזמורת הפילהרמונית היו מאורגנות היטב. מאחוריהן עמד ארגון בריטי אנטי-ישראלי המזוהה עם השמאל הרדיקלי בשם Palestine Solidarity Campaign PSC, הממלא תפקיד מרכזי בקמפיין להחרמת ישראל (BDS). טרם ההופעה יצא גוף זה יצא בקריאה לציבור הבריטי, באמצעות הדוא"ל והרשתות החברתיות, להחרים את הקונצרט. לקריאה הצטרפו כמה גופים פלסטינים וביניהם PACBI1. ארגון PSC הפציר ב-BBC לבטל את הקונצרט בשל מה שהוא קורא הפרות החוק וזכויות האדם ע"י ישראל ומשום שלדבריו התזמורת הפילהרמונית "משרתת את הצבא הישראלי". כאשר פניותיו לא נענו ניסה PSC לשבש את הופעת התזמורת הפילהרמונית באמצעות פעיליו ששהו באולם.

3. למאמצים לבטל את קונצרט התזמורת הפילהרמונית הישראלית הצטרפו ארבעה נגני התזמורת הפילהרמונית של לונדון. הארבעה צרפו שמם למכתב, שנשלח למארגני סדרת הקונצרטים, ופורסם בעיתון "אינדיפנדנט" ב-30 באוגוסט. במכתב קראו החתומים, ובראשם המלחין האירי ריימון דין, ממקימי PSC באירלנד (IPSC ), לבטל את הקונצרט. הנהלת סדרת הקונצרטים דחתה את הפנייה והחליטה להשעות למשך תשעה חודשים את ארבעת הנגנים. זאת תוך הבהרה חד-משמעית ש"בתזמורת הפילהרמונית של לונדון מוסיקה ופוליטיקה לא מתערבבים" (הארץ,  18, 19  בספטמבר, 2011).

(bricup.org.uk)
(bricup.org.uk)

PSC (Palestine Solidarity Campaign) קוים לדמותו של

4. PSC הינה התארגנות פרו-פלסטינית בבריטניה, שהוקמה ב-1982 ע"י גורמי שמאל רדיקלי בעלי גוון מרכסיסטי, במטרה להביע סולידריות עם העם הפלסטיני. ההתארגנות נתמכת ע"י האיגודים המקצועיים בבריטניה ובאתר האינטרנט שלה מופיעה רשימה של 17 איגודים הקשורים אליה ( "Trade Unions affiliated to PSC"). PSC פעילה בקרב האיגודים המקצועיים, הציבור הבריטי, הפרלמנט הבריטי, הפרלמנט האירופי וארגוני שמאל עמיתים באירופה וברחבי העולם2.

הלוגו של PSC. לישראל אין זכר במפת פלסטין
הלוגו של PSC. לישראל אין זכר במפת פלסטין

5. PSC הפכה לקמפיין הפרו-פלסטיני הגדול ביותר והפעיל ביותר בבריטניה. PSC עומדת בראש הקמפיין להחרמת ישראל בבריטניה (BDS ), במסגרת מסע הדה-לגיטימציה נגדה. זאת בשיתוף פעולה עם ארגונים אסלאמיים-קיצונים, חלקם כאלו המזוהים עם תנועת האחים המוסלמים. החרמת ישראל מוצגת על ידו כפעילות המיועדת לתמוך בחוק הבינלאומי, בשלום ובצדק. ההתארגנות פעילה גם בתחומים אחרים של הפעילות האנטי-ישראלית המתבצעת בבריטניה: היא חברה ל-Viva Palestina בשיגור שיירות סיוע לרצועה (2009); כמה מפעיליה השתתפו במשט ה"מרמרה" ואנשיה נוטלים חלק בהפגנות נגד ישראל לצד אנשי האסלאם הרדיקלי (פעיליה השתתפו בהפגנה נגד בואה לבריטניה של שרת החוץ לשעבר ציפי לבני, דצמבר 2009).

6. במסגרת הקמפיין להחרמת ישראל מוביל ה-PSC מסע להחרמת תוצרת ישראלית Boycott Israeli Goods (BIG) . פעילי PSC נוהגים לקיים הפגנות מחאה נגד חברות המייבאות מוצרים המיובאים מישראל ונגד מרכולים המוכרים תוצרת ישראלית. בפעילותם זאת הם אינם עושים אבחנה בין מוצרים המיובאים מישראל למוצרים המיובאים מה"שטחים". כך למשל קיימו אנשי הארגון פעילות מחאה בראסל סקוור שבלונדון נגד רשת המזון הגדולה בבריטניה "טסקו", המייבאת מוצרים מישראל (ערוץ 10, תוכנית "המקור", 25 באוגוסט 2010).

הפגנה בראסל סקוור בלונדון
הפגנה בראסל סקוור בלונדון של “PSC” נגד “טסקו” (מתוך תוכנית “המקור”, ערוץ 10, 25 באוגוסט 2010).

 

הפגנה בכניסה לסופרמרקט של
הפגנה בכניסה לסופרמרקט של “טסקו” מצד פעילי PSC

7. במאמר בעיתון הבריטי The Telegraph , שדיווח על מעורבות PSC בהחרמת התזמורת הפילהרמונית נכתב, כי פעילות PSC חרגה מזמן מביקורת לגיטימית על מדיניות ישראל כלפי הפלסטינים וקיבלה גוון של התקפות על היהודים באשר הם. אין תימא, כותב העיתון שה-Board of Deputies (הגוף המייצג את הקהילה היהודית בבריטניה) קבע שהרטוריקה האנטי-ישראלית של PSC הינה "infused with anti-Semitism" וחבריו מעורבים ב"תיאוריות קונספירציה גזעניות" (Telegraph.co.uk , כתבתו של Stephan Pollard, עורך "The Jewish Chronicle" , 2 בספטמבר 2011). זאת בניגוד מוחלט לאופן שבו ה-PSC מציגה עצמה: "PSC is opposed to all forms of racism, including anti-Jewish prejudice" (מתוך About PSC, אתר האינטרנט של ההתארגנות).

8. הכתבה בעיתון טלגרף מביאה שתי דוגמאות לשילוב שבין אנטישמיות לאנטי-ישראליות של PSC: במהלך אוגוסט הורשע סטודנט באוניברסיטת סנט אנדריוז שבסקוטלנד בהתעללות בסטודנט יהודי. הסטודנט המתעלל, Paul Donnachie , הורשע בבית המשפט, אשר סרב להתיר ל-PSC בסקוטלנד (SPSC) להפוך אותו לזירה תעמולתית אנטי-ישראלית. מנהלת (director) ה-PSC , Sarah Colborne (פרטים עליה בהמשך), גינתה את ההרשעה והסניף הסקוטי של PRC הפגין לפני כשבוע בתמיכה ב- Donnachie . דוגמא נוספת אותה מביאה הכתבה בטלגרף הינה התבטאות של Ellie merton , פעילה בכירה ב-PRC , כי הטבח בנורבגיה (שבוצע ע"י פעיל ימין קיצוני) היה "מבצע בחסות ממשלת ישראל" (Telegraph.co.uk ) (פרטים נוספים ראו בהמשך).

קוים לדמותם של כמה מפעילי הארגון

9. יו לנינג (Hugh Lenning ) הינו יו"ר (chair ) PSC . זהו איש שמאל קיצוני, שנירתם לקידום פעילות BDS למען המטרה של "פלסטין חופשית" (מונח דו-משמעי בו משתמשים הדה-לגיטימטורים לתיאור פלסטין ללא מדינת ישראל). משנת 2004 הוא משמש גם כסגן מזכ"ל PCS , The Public and Commercial Services Union , איגוד מסחר, החמישי בגודלו בבריטניה (המונה כ-300,000 חברים3.) יו לנינג פעיל בהפגנות אנטי-ישראליות: בינואר 2009 נאם יו לאנינג בכינוס בהייד פארק, בו השתתף ג’ורג’ גאלווי, בהשתתפות מוסלמים רבים (קריאות "אללה אכבר" ליוו את הכינוס4). בכינוס אחר, ב-2010, הוא הציג את המלחמה בעיראק ואפגניסטן כמלחמה נגד האסלאם, בקראו לבריטים לתמוך בפלסטינים בטענה, כי ע"י כך הם יוכלו להראות כי הם אינם אסלאמופוביים5.

יו לנינג בהפגנה אנטי-ישראלית למען עזה (Youtube, 24 בינואר)2011
יו לנינג בהפגנה אנטי-ישראלית למען עזה (Youtube, 24 בינואר)2011

10. יו לנינג תומך בחרם כולל על ישראל ולא רק בחרם סלקטיבי על סחורות מה"שטחים". באחת מההתבטאויות שלו הוא ציין: " PSC מחויב לא רק לבניית קמפיין אקטיבי, בצוותא עם TUC (ארגון הגג של האיגודים המקצועיים בבריטניה), להחרמת מוצרי התנחלויות, אלא גם לעשות מאמץ כדי לקחת את מדיניות TUC צעד אחד קדימה, יחד עם ארגונים אינדיבידואלים, שרבים מהם כבר אימצו מדיניות שתומכת בחרם מלא"6. התפיסה העומדת מאחורי מדיניות זאת הינה, שבאמצעות BDS ניתן להחליש ולבודד את ישראל עד לקריסתה, כדוגמת קריסת משטר האפרטהייד בדרום אפריקה.

סלים עאלם, פלסטיני החי בבריטניה ופועל במסגרת PSC
סלים עאלם, פלסטיני החי בבריטניה ופועל במסגרת PSC: “אנו רוצים לבודד את ישראל מבחינה דיפלומטית, ציבורית, תרבותית, ספורטיבית, מסחרית והמטרה שלנו היא לעזור להביא לסיום הכיבוש הישראלי” (מתוך תוכנית “המקור”, 25 באוגוסט 2010)

11.. שרה קולבורן ( (Sarah Colborne בת 43. מנהלת (Director ) של PSC . בעבר שימשה מנהלת הקמפיינים של הארגון. השתתפה במשט ה"מרמרה". בראיונות שהעניקה לתקשורת הבריטית לאחר שחרורה והגעתה ללונדון טענה, כי פעילי הספינה באו אך ורק למטרה הומניטארית. ב-5 ביוני 2010 השתתפה בהפגנה בלונדון נגד פעילות ישראל לעצירת המשטים לעזה והתבטאה בחריפות נגד ישראל gazaflotillasurvivors.posterous.com) ). לאחרונה פעלה למען שחרורו של שיח’ ראא’ד צלאח, ראש הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית בישראל, שנעצר בבריטניה.

12. שרה קולבורן הייתה מעורבת במבצע לשיבוש הופעת התזמורת הפילהרמונית בלונדון משום שלדבריה: "The Israel Philharmonic Orchestra’s services to the Israeli army continue up to the present day, performing for Israeli soldiers at their army outposts " (palestinecampaign.org ).

שרה קולבורן
שרה קולבורן: התזמורת הפילהרמונית משרתת את חיילי צה”ל…
(Youtube, 3 ביוני 2010)

13. אלי מרטון (Ellie Merton ) – פעילה ב-PSC ומשתתפת בפרויקטים אנטי-ישראלים כגון החרמת ישראל והמשטים. גדלה בקיימברידג’. מנגנת בפסנתר, קרן צרפתית וויולה מגיל צעיר. עבדה כמזכירה בקיימברידג’ ובלונדון. עבדה במשך שלוש שנים כמזכירה של האופרה המלכותית בלונדון. בתחילת 2009, בעקבות מבצע "עופרת יצוקה" החלה לעסוק בפוליטיקה ועבדה בהתנדבות כפעילה למען "זכויות הפלסטינים". פעילה ב-PSC ועומדת בראש PSC Waltham Forest .

14. אלי מרטון השתתפה באחת משיירות "ויוה פלסטינה", מטעם הפעיל הבריטי האנטי-ישראלי ג’ורג’ גאלאויי. היא פעילה בנושא BDS להחרמת תוצרת ישראל בסופרמרקטים בבריטניה. הייתה דוברת Road of Hope , פרויקט שארגן קן אוקיף, פעיל בריטי אנטי-ישראלי המעורב בפרויקט המשטים. ביולי 2011 היא טענה בדף הפייסבוק שלה כי הרצח בנורווגיה שביצע אנדרס בריויק בו נהרגו למעלה משבעים בני אדם, היה "מבצע בחסות ממשלת ישראל" ("an Israeli government sponsored operation "). PSC התנער מאמירה זו בטענה שדעותיה אינן מייצגות את דעת הארגון אבל היא המשיכה לכהן בתפקידה בארגון.

אלי מרטון
אלי מרטון: הפיגוע בנורבגיה היה "מבצע" של ממשלת ישראל…
(elephantjournal.com )


1 PACBI – התארגנות בראמאללה הממלאת תפקיד מרכזי ב-BDS בראשות עמר ברגותי.

2 פרטים נוספים על ה-PSC ראו מאמר של Ehud Rosen : "Mapping the Organizational Sources of the Global Delegitimization Campaign against Israel in the UK ", pp. 30-32 (אתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, 2010).

3 Pcs.org.uk

4 Youtube.com

5 Youtube.com

6 מכון ראות, "מראות", גיליון 16, המצטט מתוך אתר ה-PSC .

לראש העמוד