מחנות הקיץ של חמאס ברצועת עזה משלבים פעילויות חברתיות אינדוקטרינציה פוליטית ואסלאמית ואימונים סמי-צבאיים.

טקס הפתיחה של מחנות הקיץ

טקס הפתיחה של מחנות הקיץ

טקס פתיחת מחנות הקיץ של חמאס

טקס פתיחת מחנות הקיץ של חמאס

ערוץ אלאקצא, 4 ביולי 2009

ערוץ אלאקצא, 4 ביולי 2009

מחנה קיץ לילדי בית הספר היסודי בצפון הרצועה

מחנה קיץ לילדי בית הספר היסודי בצפון הרצועה

עבודת פלסטלינה

עבודת פלסטלינה

פעילי חמאס מבקרים במחנות הקיץ

פעילי חמאס מבקרים במחנות הקיץ

אתר מכתוב, 28 ביוני 2009

אתר מכתוב, 28 ביוני 2009

אתר מכתוב, 28 ביוני 2009

אתר מכתוב, 28 ביוני 2009

הפגנה של ילדי מחנות הקיץ

הפגנה של ילדי מחנות הקיץ

ילדים מכוסי תכריכים במיצג

ילדים מכוסי תכריכים במיצג

טקס סיום לימודי שינון הקוראן במחנות הקיץ בדרום הרצועה

טקס סיום לימודי שינון הקוראן במחנות הקיץ בדרום הרצועה

מחנה קיץ לשינון קוראן של חמאס בעיירה בית חאנון

מחנה קיץ לשינון קוראן של חמאס בעיירה בית חאנון

בני נוער פלסטינים באחד ממחנות הקיץ של חמאס

בני נוער פלסטינים באחד ממחנות הקיץ של חמאס

בני נוער בעת אימונים צבאיים במהלך מחנה בקיץ 2008

בני נוער בעת אימונים צבאיים במהלך מחנה בקיץ 2008

ילדים עוברים אימונים צבאיים במחנה קיץ של ועדות ההתנגדות העממית

ילדים עוברים אימונים צבאיים במחנה קיץ של ועדות ההתנגדות העממית


טקס הפתיחה של מחנות הקיץ
טקס הפתיחה של מחנות הקיץ תחת הכותרת “ניצחון עזה, תהילת ירושלים”. הנערים לבושי כובעים ירוקים של חמאס, מניפים את דגל פלסטין לצד דגל חמאס. ברקע (מימין) כרזה, ככל הנראה של שהידים של חמאס, וכרזה נוספת, ככל הנראה של שיח’ יאסין מי שהיה מנהיג חמאס (האתר פלסטין אלא’ן, 14 ביולי 2009).

מאפייני מחנות הקיץ של חמאס

1. בקיץ 2009 הופעלו ע"י חמאס, כמידי שנה, מחנות קיץ עבור ילדים ובני נוער ברחבי רצועת עזה תחת הסיסמא:" ניצחון לעזה, תהילת ירושלים". המחנות מופעלים ע"י תנועת חמאס, ממשל חמאס (למשל, מחנות לשינון הקוראן של משרד ההקדשים) או גופים המזוהים עם חמאס (למשל, הזרוע הסטודנטיאלית של התנועה). מחנות הקיץ הללו נתפסים ע"י חמאס כאמצעי חשוב להטמעת ערכיה בקרב בני הנוער במגמה להצמיח מקרבם את דור העתיד של פעילי התנועה . מנגד, מופעלים מחנות קיץ רבים ע"י אונר"א, הנתפס ע"י חמאס כ"מתחרה" העיקרית שלה על נפשות בני הנוער (ולפיכך הם זוכים למסע של הכפשות מידי חמאס, תוך הצגתם כמי שמשחיתים את מידותיהם של הצעירים). כמו כן מופעלים ברצועה מחנות קיץ – בהיקף קטן בהרבה מאלו של חמאס ואונר"א – ע"י פתח, הג’האד האסלאמי בפלסטין, אגודות צדקה אסלאמיות וגופים נוספים.

טקס פתיחת מחנות הקיץ של חמאס   ערוץ אלאקצא, 4 ביולי 2009
טקס פתיחת מחנות הקיץ של חמאס
(ערוץ אלאקצא, 4 ביולי 2009).
  טקס פתיחת מחנות הקיץ של חמאס
(ערוץ אלאקצא, 4 ביולי 2009).
מחנה קיץ לילדי בית הספר היסודי בצפון הרצועה   עבודת פלסטלינה
מחנה קיץ לילדי בית הספר היסודי בצפון הרצועה. בכרזה, המלווה בסמל חמאס, נכתב: “מחנות ניצחון לעזה, תהילת ירושלים: נוער המתגבר על פסגות נישאות, המכיר אך ורק באסלאם כדת” (המקור: 7 ביולי 2009, PALDF).   עבודת פלסטלינה שנעשתה באחד המחנות, לצד כיתוב בערבית “ניצחון עזה, תהילת לירושלים” (המקור: 7 ביולי 2009, PALDF)

2. על פי דיווחי התקשורת הפלסטינית והערבית הפעילה השנה תנועת חמאס כ-700 מחנות קיץ ברחבי הרצועה, בהם השתתפו כ-100,000 בני נוער מכל שכבות הגיל (החל מתלמידי בתי הספר היסודיים ועד לאוניברסיטה). המחנות מאורגנים בחלוקה לאזורים ולמחזורים. ההכנות לפתיחתם נמשכו מספר חודשים. על המחנות מופקדים 1,500 מדריכים, שעברו קורסי הכשרה מיוחדים. למחנות מונתה ע"י חמאס ועדה עליונה שלה כפופות ועדות משנה. לעידוד ההשתתפות במחנות הקיץ מופעל קמפיין שיווקי אליו נרתם גם ערוץ אלאקצא של חמאס במסגרתו נפתח אתר אינטרנט יעודי למחנות הקיץ. תקציב המחנות מוערך ב-2 מיליון$ (דובר המחנות אמיר אבו אלעמרין, אלקדס אלערבי, 21 ביולי).

אינדוקטרינציה בקרב משתתפי מחנות הקיץ של חמאס

3. המאס מעלה את הטענה כי מחנות הקיץ מתמקדים בפעילויות בעלות אופי חברתי כגון שחייה, טיולים, תחרויות ספורט, ציור, שירה שעורי מחשב וכו’. אולם דיווחים אודות הנעשה במחנות ממחישים היטב כי בני הנוער המשתתפים בהם עוברים במקביל לפעילויות החברתיות המקובלות בקייטנות תהליך אינטנסיבי של אינדוקטרינציה פוליטית ואסלאמית ע"י מדריכים וע"י פעילי חמאס, המבקרים במחנות (כפי שנעשה בשנים הקודמות). פעילי חמאס אינם מסתירים כי מטרת המחנות הינה להכשיר את דור העתיד של התנועה: עבדאללה אלע’פור , חבר הועדה העליונה של מחנות הקיץ, ציין כי "מרכז המאבק כיום הוא מאבק על הדור [הצעיר]", אותו יש לטפח לפי חוקי הדת, ולאמן אותו לסיבולת ולאורך רוח (פלסטין-אינפו, 9 ביולי). פעיל חמאס אחר, מחמוד אבו עיד , אמר כי מטרת המחנות להכין את הילדים ליטול על עצמם את הנהגת דרך "הניצחון והשחרור" . טוקבקיסטים באתר המזוהה עם חמאס, הגיבו על כתבה בנושא מחנות הקיץ בהביעם תקווה כי המחנות יוציאו מקרבם "חיילים לירושלים ולעזה" .

4. להלן כמה דוגמאות לשיטות האינדוקטרינציה הנקוטות במחנות הקיץ:

א. כתב העיתון אלקדס אלערבי דיווח כי במחנות הקיץ מושם דגש רב על הטמעת מטרות חמאס בקרב בני הנוער המשתתפים בהם . הדבר מתבצע באמצעות סיסמאות המופיעות על גבי פוסטרים התלויים ברחבי המחנות ועל גבי חולצות וכובעים המחולקים למשתתפי המחנות. כמו כן מוקראות סיסמאות במהלך אמוני ספורט. הן מוטמעות גם באמצעות הרצאות המועברות ע"י בכירים בחמאס המבקרים במחנות (כתבה של מחמד אלאסטל מעזה לאלקדס אלערבי, 12 ביולי 2009). בין השאר ביקרו במחנות הללו פעילי חמאס כגון ח’ליל אלחיה, משיר אלמצרי ופוזי ברהום.

פעילי חמאס מבקרים במחנות הקיץ
פעילי חמאס מבקרים במחנות הקיץ

(12 ביולי 2009, אתר האינטרנט של מחנות הקיץ www.gazacamps.ps)

ב. הפיכת שהידים של חמאס למודל לחיקוי עבור בני הנוער: במחנות נלמדים ביוגרפיות של שהידים שנפלו בקרבות (סוכנות הידיעות הסינית, 21 ביוני). פוסטרים של שהידים מופצים במחנות ונישאים במהלך תהלוכות ע"י בני הנוער. בנוסף לכך מופעלים בני הנוער בפעילויות של מערכת התעמולה של חמאס. למשל, הפגנה של משתתפי מחנות הקיץ נגד "המצור" הישראלי או הפגנה במעבר רפיח למען שחרור אימן נופל, פעיל בכיר במנגנון הצבאי של חמאס העצור בידי המצרים.

אתר מכתוב, 28 ביוני 2009   אתר מכתוב, 28 ביוני 2009
כרזה ובה סיסמת המחנות נישאת ע”י ילדים, לבושי כובעים ירוקים של חמאס, המשתתפים במחנה בשם “מחנה שבירת המצור”(אתר מכתוב, 28 ביוני 2009)   פוסטר נישא ע”י נערים לבושי כובעים ירוקים של חמאס: מחנה [קיץ] על שם סעיד ציאם, השהיד שר הפנים וראש הביטחון הלאומי, שנהרג ע”י צה”ל במבצע “עופרת יצוקה”. הפוסטר נישא בתהלוכה, בשכונת שיח’ רדואן (אתר מכתוב, 28 ביוני 2009)
הפגנה של ילדי מחנות הקיץ   ילדים מכוסי תכריכים במיצג
הפגנה של ילדי מחנות הקיץ לבושי כובעים ירוקים של חמאס נגד “המצור” הישראלי על רצועת עזה (אתר האינטרנט של מחנות הקיץ)   ילדים מכוסי תכריכים במיצג, שנועד להעביר את המסר הכוזב כי המצור על עזה גורם להרעבת הילדים ולמותם (המקור: 13 ביולי 2009, פורום PALDF)

ג. אתר האינטרנט הרשמי של הועדה המרכזית של מחנות הקיץ מדגיש כי המחנות נועדו לחזק את הקשר של בני הנוער לאסלאם [האסלאם הרדיקלי, על פי פרשנותה הפוליטית של חמאס]. באתר נכתב כי יש להרגיל את המשתתפים במחנה " לקיים חיי חיילים בשירות האסלאם ". כמו כן נכתב כי יש צורך לאתר " קבוצה מצטיינת של תלמידים , שתוכל לפעול בתחום ההטפה לאללה ובתחום האסלאם, במסגדים המרכזיים ובבתי הספר, ולהמשיך את הקשר עימם אחרי [סיום] המחנה ". בחלק ממחנות הקיץ מושם הדגש על שינון הקוראן וראש ממשל חמאס אסמאעיל הניה אף הכריז על פרס לבני נוער מצטיינים בשינון הקוראן (הפרס הינו מימון עליה לרגל למכה). פעילות מחנות הקיץ לשינון הקוראן קיבלה כיסוי רב בערוץ אלאקצא של חמאס בחודשים יוני ויולי 2009. הג’האד האסלאמי בפלסטין מקיים פרוייקט משלו של מחנות קיץ לשינון הקוראן, המאורגנים ע"י אגודת הצדקה אקרא (המפעילה 265 מחנות בהשתתפות 1,200 ילדים וילדות).

טקס סיום לימודי שינון הקוראן במחנות הקיץ בדרום הרצועה   מחנה קיץ לשינון קוראן של חמאס בעיירה בית חאנון
טקס סיום לימודי שינון הקוראן במחנות הקיץ בדרום הרצועה (אתר האינטרנט של מחנות הקיץ, 4 ביולי 2009)   מחנה קיץ לשינון קוראן של חמאס בעיירה בית חאנון, שבצפון הרצועה (אלקדס ,15 ביוני 2009)

ד. טרמינולוגיה: פעילים בחמאס התייחסו למשמעות השם שנבחר למחנות: "ניצחון לעזה, תהילת ירושלים" . לדבריהם מביע השם את "ניצחונה" של עזה במבצע "עופרת יצוקה", שהינו "הצעד הראשון לשחרור ירושלים ופלסטין כולה ". לדבריהם נועד השם להטמיע בקרב הילדים את מעמדם של ירושלים ושל מסגד אלאקצא כמקומות שיש "לשחררם". זאת ועוד, מחנות הקיץ נקראים על שמות שהידים פעילי חמאס, או שמות המתייחסים לירושלים כגון "כיפת הסלע", "דרך ירושלים" "ומגני ירושלים", או שמות של נושאים שעל סדר היום הפוליטי של חמאס כגון "מחנה שבירת המצור".

אמונים סמי-צבאיים במחנות הקיץ

5. בשנים הקודמות דווח כי במחנות הקיץ של חמאס, ושל ארגוני טרור אחרים, עוברים בני הנוער אמונים סמי-צבאיים. דומה כי חמאס מנסה להצניע היבט זה של פעילות המחנות אולם בכל זאת, גם השנה, הפיצו סוכנויות ידיעות הפועלות ברצועה צילומים של בני נוער מקיימים אימונים במחנות. סוכנות צפא , שבראשה עומד פעיל המזוהה עם חמאס 1 הפיצה צילומים של בני נוער, לבושים כובעים של חמאס, מקיימים תרגילי סדר שהם אוחזים ברובים מעץפלסטיק. סוכנות ידיעות אחרת (demotix.com) הפיצה תמונות של נערים המתאמנים במחנות הקיץ, כולל אמוני קרב מגע 2. מאידך, תנועת פתח, מתחה עליהם ביקורת. אתר האינטרנט אמד , המזוהה עם פתח, גינה את חמאס על שהיא מתירה שימוש בכלי נשק ומבצעת אימוני ירי במחנות הללו (2 ביוני 2009). האתר מצטט דברי הורה שגילה במחנה קיץ בשנה שעברה כי הילדים מתאמנים בירי ובפירוק רימונים ולפיכך החליט שלא לשלוח יותר את בנו למחנות הקיץ של חמאס.

אימונים של בני נוער במחנה קיץ של חמאס על פי צילום סוכנות הידיעות צפא

בני נוער פלסטינים באחד ממחנות הקיץ של חמאס
בני נוער פלסטינים באחד ממחנות הקיץ של חמאס, חובשי כובעים ירוקים של חמאס, מקיימים אמונים באמצעות רובים מעץ ומפלסטיק. למעלה מימין על גבי המבנה [ ככל הנראה בית ספר] מופיעה הכתובת (שפוענחה באמצעות מספר צילומים): "אללה הוא מטרתנו, השליח [קרי, הנביא מחמד] הוא המופת שלנו, הקוראן הוא החוקה שלנו, הג’האד היא דרכנו והמוות למען אללה [במסגרת הג’האד] הוא תקוותנו הנעלה ביותר" (אתר האינטרנט של סוכנות הידיעות צפא, 11 באוגוסט 2009).

דוגמאות לאמונים צבאיים של בני נוער במחנות הקיץ בשנים קודמות

שנת 2008

בני נוער בעת אימונים צבאיים במהלך מחנה בקיץ 2008
בני נוער בעת אימונים צבאיים במהלך מחנה בקיץ 2008. האימונים התבצעו בעזרת רובים מעץ

בהדרכת פעילי גדודי עז אלדין אלקסאם של חמאס 3.

שנת 2004

ילדים עוברים אימונים צבאיים במחנה קיץ של ועדות ההתנגדות העממית
ילדים עוברים אימונים צבאיים במחנה קיץ של ועדות ההתנגדות העממית

(סקי ניוז, 13 ביולי 2004, באדיבות ערוץ 2)

ה"תחרות" בין חמאס לאונר"א על נפשות בני הנוער

6. אונר"א נתפסת ע"י חמאס כ"מתחרה" העיקרית שלה בכל הנוגע לאינדוקטרינציה בקרב בני הנוער באמצעות מחנות הקיץ. לאונר"א יתרונות יחסיים לא מבוטלים לעומת חמאס ובכלל זה משאבים רבים יותר (כספיים ולוגיסטיים) ותשתית נרחבת של מוסדות חינוך. כפועל יוצא מכך ניהלה חמאס בקיץ 2009 מסע הכפשות נמרץ נגד אונר"א ונגד מנהלה ברצועה ג’ון גינג . הללו מוצגים ע"י חמאס כמי שמשחיתים את מידותיהם המוסריות של בני הנוער הפלסטינים . דוברים של חמאס , בתוכם בולט יונס אל אסטל חבר סיעת חמאס במועצה המחוקקת, שבו וטענו כי במחנות הקיץ של אונר"א מתקיים עירוב בין המינים, מופצים בהם סמים, בני הנוער לומדים בהם לרקוד, ואף מתקיימת פעילות שמטרתה לקדם פיוס בין הפלסטינים לישראל 4. אתר האינטרנט פלסטין אלא’ן, המזוהה עם חמאס אף העלה את הטענה (לצרכי לוחמה פסיכולוגית) כי במחנות הקיץ של אונר"א התפרצו מחלות (פלסטין אלא’ן, 16 ביולי) 5.

7. להלן כמה דוגמאות למערכת ההסתה שמנהלים חמאס וגורמים אסלאמיסטיים באתרים הפועלים רצועה נגד מחנות הקיץ של אונר"א : בטקס הסיום של מחנות הקיץ ברפיח (2 באוגוסט) שב ותקף יונס אלאסטל את "ההתקפה הברברית על ילדינו באמצעות מחנות הקיץ הנחותים [קרי, אלו של אונר"א], שמטרתם להשחית את המוסר שלהם, באמצעות הפצת הסמים ודברים אחרים…" (אתר סיעת חמאס במועצה המחוקקת, 3 באוגוסט). דרשני המסגדים בעזה התמקדו במהלך תפילת יום השישי ב-29 במאי באזהרות שהופנו כלפי ההורים שלא לשלוח את בניהם למחנות הקיץ של אונר"א, אחד הדרשנים במסגד סלפי בעזה 6, אחמד אלצפדי, טען כי מחנות הקיץ של אונר"א אינם תואמים את ההלכה האסלאמית באשר הם כוללים "ערבוב בין המינים". דרשן אחר קרא להורים לשלוח ילדיהם אך ורק ל"מחנות דת" בהם מלמדים את הקוראן והאסלאם (אלקדס אלערבי, 30 במאי). בפורום של פתח (12 ביולי) דווח כי חמאס חילקה כרוזים במסגדים בהם האשימה את אונר"א "בניסיון להשחית את הדור הצעיר" ודרשנים רבים קראו להורים שלא להתיר לילדיהם להשתתף במחנות הקיץ של הארגון.

8. האם נכנעה אונר"א ללחצי חמאס? גולשים בפורום של חמאס (8 ביולי 2009) טענו כי אונר"א נכנעה ללחצי חמאס והנחתה את מנהלי מחנות הקיץ לקיים הפרדה מלאה בין בנים לבנות ומדריכים למדריכות. לא ברור לנו האם ובאיזו מידה אכן הנחילה אונר"א את קוד ההתנהגות האסלאמי של חמאס במחנותיה, מכל מקום מחנות הקיץ שבניהולה זכו להצלחה רבה . קארן אבו זיאד , הנציבה כללית של אונר"א, ציינה בפני כתב ערוץ אלערביה כי מספר הילדים המשתתפים במחנות הקיץ של אונר"א נע בין 200,000 ו-250,000 7 מספר העולה בהרבה על משתתפי מחנות הקיץ של חמאס. במקביל מנסה אונר"א להדוף את האשמות חמאס. קארן אבו זיאד הכחישה את טענת חמאס כי באמצעות המחנות הללו מנסה אונר"א להשחית את דור הילדים ולהטיף לנרמול היחסים עם ישראל. לדבריה הילדים במחנות עוסקים במשחקים ובפעילויות תרבותיות וספורטיביות שונות " שאין להם קשר לנרמול או משהו כדוגמת זה" (אתר ערוץ אלערביה, 26 ביולי 2009).


1 סוכנות ידיעות חדשה שהחלה לפעול בעזה בתחילת יולי 2009. הסוכנות מגדירה עצמה כעצמאית אולם בראשה עומד יאסר אבו הין, המזוהה עם חמאס, שניהל בעבר את אתר החדשות פאל מדיה.

2 ראו אתר http://www.demotix.com/news/hamas-summer-camps-gaza

3 פרוט ראו לקט מידע מה-21 באוגוסט 2008: "במחנות הקיץ המתקיימים ברצועת עזה מוטמעים בקרב בני הדור הצעיר אידיאולוגיה אסלאמית-רדיקאלית ותרבות הטרור של חמאס ושאר הארגונים. בכמה מחנות עוברים הצעירים אמונים צבאיים כחלק מההכשרה לקראת הצטרפותם בעתיד לשורות ארגוני הטרור" .

4 פרוט ראו לקט מידע מה-3 באוגוסט 2009: "תהליך האסלאמיזציה שמקדמת חמאס ברצועת עזה ומשמעויותיו החברתיות והפוליטיות: המקומיות, האזוריות ,הבינלאומיות" (להלן, תהליך האסלאמיזציה)

5 המערכה שמנהלת חמאס נגד אונר"א ומנהלו ברצועה ג’ון גינג על נפשותיהם של בני הנוער אינה נוגעת רק למחנות הקיץ. אונר"א הואשם ע"י חמאס גם בהשחתת מידותיו המסוריות של העם הפלסטיני ("זיהום" החברה הפלסטינית השמרנית והנקייה) באמצעות מוסדות החינוך שהוא מנהל (פרוט ראו לקט אודות תהליך האסלאמיזציה).

6 ה"סלפיה " מלשון "סלף": בני הדור הראשון של האסלאם, הנחשבים ע"י המוסלמים כמי שהלכו בדרך הישר והפכו בהתנהגותם למודל לחיקוי. בעידן המודרני מדובר בתואר הניתן לקבוצות האסלאמיות קיצוניות, שלהן נוכחות ברחבי העולם המוסלמי, לרבות בשטחי הרשות הפלסטינית.

7 ג’מאל חמד , האחראי על ההסברה באונר"א, מסר כי אונר"א מפעילה השנה כ-145 מחנות קיץ, מהם 119 מחנות בבתי הספר והשאר בחוף הים. לדבריו משתתפים בנים כ-250,000-200,000 ילדים (ערוץ אלג’זירה, 21 ביולי). המספר הרב של המשתתפים מעיד כי למרות מסע ההסתה של החמאס נוהרים לאונר"א בני נוער רבים המעדיפים ספורט, משחקים ופולקלור על פני אינדוקטרינציה פוליטית ואסלאמית של חמאס.

לראש העמוד