האינטרנט בשימוש ארגוני הטרור: תשתית אתרי האינטרנט של הג’האד האסלאמי בפלסטין וספקיות השירותים בהן מסתייע הארגון


כללי

1. הג’האד האסלאמי בפלסטין (להלן: ה-גא"פ) הינו ארגון טרור קטן יחסית בעל אידיאולוגיה אסלאמית רדיקלית הנתמך ע"י איראן וסוריה ומופעל ע"י מפקדתו הנמצאת בדמשק. ה-גא"פ הינו הארגון הבולט כיום בירי רקטות מרצועת עזה לעבר ישראל. מאז שנת 2005 הוא נטל מהחמא"ס את ההובלה בביצוע פיגועי הרג בשטח ישראל באמצעות מחבלים מתאבדים וביצע שורה של פיגועים קטלניים בתל-אביב, חדרה, נתניה ומקומות נוספים.

2. בדומה לחמא"ס וארגוני טרור פלסטינים אחרים עושה גם ה-גא"פ שימוש נרחב באינטרנט המשמש בידו ככלי מרכזי למלחמה על התודעה. תשתית האינטרנט של ה-גא"פ כוללת 6 אתרי אינטרנט, 4 מהם בעלי אופי חדשותי ו-2 מוקדשים למייסד הארגון ומנהיגו פתחי שקאקי ולמנהיגו בהווה עבדאללה רמצ’אן שלח. בניגוד לחמא"ס, המפנה את מסרי האינטרנט שלו גם לקהלי יעד מגוונים ברחבי העולם, מתמקד ה-גא"פ בעיקר בקהל היעד הפלסטיני ובקהלים דוברי הערבית. על כך מעידה העובדה שאתרי ה-גא"פ, למעט גירסא של אחד האתרים, הינם בשפה הערבית בלבד (לעומת 8 שפות של אתרי החמא"ס).

3. בשל היותו ארגון קטן, המוגבל במשאבים ובכוח אדם מיומן, תשתית האינטרנט של ה-ג"אפ נופלת בהיקפה ברמתה הטכנית מתשתית האינטרנט הנרחבת של החמא"ס. 1 עם זאת, בשנה האחרונה ניתן להבחין בשיפור טכנולוגי ותוכני ברמת האתרים של ה-גא"פ . הדבר בא לידי ביטוי בהרחבת השימוש בקטעי וידאו, בשיפור העיצוב ובעדכון תכוף יותר.

4. אתרי ה-גא"פ מלאים במסרי שנאה נגד ישראל והמערב ובהסתה לטרור טיפוח רעיונות מות הקדושים ( שהאדה ), ההתאבדות למען אללה ( אסתשהאד ) ומלחמת הקודש ( ג’האד ). הדבר תואם את עובדת היות ה-גא"פ ארגון לוחמני מיליטאנטי הרואה את הטרור ככלי בלעדי לקידום יעדיו ובמרכזם חיסולה של מדינת ישראל והקמת מדינת הלכה אסלאמית רדיקלית בכל שטחי "פלסטין".

5. מההיבט הטכני מסתייעת תשתית האינטרנט של ה-גא"פ ע"י חברות ספקיות שירותי אינטרנט ( ISP ) המצויות באיראן (אתר qudsway , האתר המרכזי של ה-גא"פ), מלזיה (אתר אחד), קנדה (אתר אחד) וארה"ב (שלושה אתרים) 2. דפוס זה של הסתייעות האתר המרכזי של ה-גא"פ בחברה איראנית , ושל הסתייעות מרבית האתרים בחברות אמריקאיות , לא השתנה מאז בדיקה קודמת שקיימנו במאי 2006. זאת למרות היותו של ה-גא"פ ארגון טרור מובהק, ולמרות שהוא מופיע בארה"ב ברשימת ארגוני הטרור. הדבר ממחיש היטב כי האינטרנט נותר אמצעי התקשורת העיקרי בו מופצים כמעט באין מפריע מסרים המעודדים את הטרור ומפיצים את האידיאולוגיה האסלאמית הרדיקלית של ארגוני הטרור הפלסטינים והג’האד העולמי.

חלוקת אתרי ה-גא"פ על פי תוכנם

6. את אתרי של האינטרנט של ה-גא"פ ניתן לחלק לשלוש קבוצות:

א. אתרי אינטרנט חדשותיים:

1) www.qudsway.net – אתר החדשות המרכזי של ה-גא"פ.

2) www.qudsnews.net – אתר חדשות של ה-גא"פ.

3) www.paltoday.com – אתר חדשות של ה-גא"פ, בעל גרסה בערבית וגרסה באנגלית.

ב. אתר אינטרנט יעודי: www.sarayaalquds.ps – (או- org ) אתר "פלוגות ירושלים", הזרוע המבצעית-טרוריסטית של ה-גא"פ.

ג. אתרי אינטרנט המוקדשים לבכירים בארגון:

1. www.shikaki.net – אתר המוקדש לזכר מייסד הארגון פתחי אל שקאקי .

2. www.falestiny.net – אתר המוקדש למנהיג הארגון עבדאללה רמצ’אן שלח.

7. להלן מאפיינים עיקריים של האתרים בשלושת הקבוצות הללו (נכון ל-18 ספטמבר 2007).

קבוצה א’: אתרי אינטרנט חדשותיים

אתר www.qudsway.net

8. האתר נקרא "שבכת נדאא’ אלקדס" ("רשת הקריאה לירושלים") וכתובתו באינטרנט www.qudsway.net (לאתר קיימות גם סיומות ir ו- com ). זהו האתר המרכזי של ה-גא"פ.

9. אתר www.qudsway.net הינו אתר חדשות המתעדכן באופן שוטף, ומתרכז בפעילות הארגון על רקע הסכסוך הישראלי-פלסטיני. ב-25 ביולי 2007 הושקה מהדורה משודרגת של האתר מבחינת התוכן ומבחינה טכנית.

10. האתר כולל מבזקים, כתבות (בעיקר הקשורות לתנועה), מאמרים, ראיונות, פרשנויות, מחקרים וקישוריות לאתרים הנוספים של התנועה. באתר מופיעים דיווחים מפורטים אודות פעולות הטרור של הארגון הכוללים כרוזים, נטילות אחריות וצוואות "שהידים". האתר מקיים מעקב יום-יומי אחר העיתונות הישראלית. ניתן להגיע באמצעות קישורית שנמצאת בעמוד הבית של האתר לביטאון התנועה הנקרא ג’האד

11. האתר, כמו שאר אתרי ה-גא"פ, מפיץ מסרי שנאה כלפי ישראל והמערב, מטפח את מיתוס השהידים (לרבות האדרת מחבלים מתאבדים והפיכתם למודל לחיקוי), ומשבח את האלימות והטרור המתבצעים במסגרת הג’האד. להלן כמה דוגמאות לתכנים של האתר.

העיצוב החדש של עמוד הבית

עמוד הבית בעיצובו החדש של האתר (12 באוגוסט 2007): בראש העמוד מצד ימין על רקע כיפת הסלע מופיעה תמונתו של פתחי אלשקאקי, מייסד התנועה. משמאל: דמותו של עז אלדין אלקסאם, איש דת ממוצא סורי, שעמד בראש ההתקוממות נגד הבריטים בשומרון בתחילת שנות השלושים, ואשר דמותו הפכה לסמל של תנועת החמא"ס. ביניהם מופיע משפט מהקוראן בזכות הג’האד: "את אלה אשר מקיימים את הג’האד, נדריך על-פי דרכנו, שהרי אללה מאיר [את דרך] מטיבי הלכת".

האדרת מחבלים מתאבדים וקריאה לג’האד


כתבה מה-30 ביולי 2007: "צוואת" המחבל שביצע פיגוע התאבדות באילת בו נהרגו שלושה אזרחים ב-29 בינואר 2007 3בצוואה מופיעים פסוקים מהקוראן התומכים בג’האד למען אללה. המחבל המתאבד קורא ב"צוואתו" להמשיך בג’האד.

הטפה בזכות המשך ה"התנגדות" (האלימות והטרור)


כתבה מה-2 באוגוסט 2007, בה מצוין בכותרת כי "אין לגיטימציה [לשום דרך], אלא ל’התנגדות’ [קרי: לטרור ולאלימות נגד ישראל]". הדברים הובאו במסגרת המלחמה התקשורתית המתנהלת ע"י החמא"ס וה-גא"פ נגד ממשלתו של סלאם פיאצ’.

בתי יהודים עולים באש בתמונת אילוסטרציה


כתבה מה-16 בספטמבר 2007. תמונת אילוסטרציה בה מופיעים דגמים של בתי יהודים (המסומנים במגן דויד) עולים באש. מתחת לתמונה כיתובית אודות פיצוץ מטען נפץ בקרב ריכוז חיילי צה"ל מערבית למעבר סופה

פרטים טכניים אודות האתר

כתובת האתר – 217.218.0.123 (IP)

החברה ספקית שירותי האינטרנט – Datacommunication Company of Iran הפועלת טהראן. יוזכר כי גם בעבר הסתייע אתר qudsway באותה חברה 4. אנו סבורים כי בשל חשיבותו של אתר זה מעדיפה ה-גא"פ להסתייע דרך קבע בחברה איראנית על מנת להימנע מלחצים ולהבטיח המשכיות.

אתר www.qudsnews.net

12. אתר חדשות מרכזי של ה-גא"פ. ניתן למצוא בו כרוזים, קריקטורות, קישוריות לאתרים נוספים של הארגון, מבזקי חדשות, אלבום תמונות, כרוזים ונטילות אחריות. האתר מקיים מעקב יום-יומי אחר העיתונות הישראלית (תחת ערוץ הנקרא "עיתונות האויב"). להלן מספר דוגמאות לתכני האתר.

עידוד אלימות וטרור בחודש הרמצ’אן

עמוד הבית של האתר (16 בספטמבר 2007): הפנייה לספרון שכותרתו היא "רמצ’אן הוא חודש של ג’האד ומג’אהדה [קיום הג’האד]" – מסר המעודד אלימות וטרור בחודש רמצ’אן, החודש הקדוש ביותר למוסלמים

האדרת פעילי טרור

עמוד הבית של האתר (16 בספטמבר 2007): בתמונה המרכזית מימין מופיעה תמונת שהיד ומתחתיה נכתב: “מהנדס מטעני הנפץ, השהיד המפקד בפלוגות ירושלים, מצטפא עתיק”. הקישורית מובילה לכתבה המהללת את השהיד, כוללת את צוואתו ומציגה אותו כגיבור וכלוחם ג’האד.

קישורית לבטאון ה-גא"פ


קישורית מעמוד הבית של האתר מובילה לאלג’האד, בטאון ה-גא"פ.

האדרת פעילי טרור


מתוך אלבום התמונות באתר (16 בספטמבר 2007): צילומי "שהידים" של הארגון.

עידוד ירי רקטות לעבר ישראל

קריקטורה מתוך האתר (12 באוגוסט 2007): הכיתוב “סראיא” (פלוגות, קרי: פלוגות ירושלים, הזרוע המבצעית-טרוריסטית של הגא”פ מופיע בעזרת זרוע בעלת אגרוף קפוץ, ממנו נורות רקטות (במשתמע: לעבר ישראל).

הזדהות עם לוחמי הג’האד בארצות האסלאם

בתמונה העליונה מופיעה המחבלת המתאבדת מירפת אמין מסעוד, פעילת ה-גא”פ, אשר פוצצה עצמה בסמוך לכח צה”ל בצפון רצועת עזה (6 בנובמבר 2006). הקישורית מובילה ל”צוואה” של המחבלת שבה היא קוראת “לכל לוחמי הג’האד בכל מקום מעיראק עד צ’צ’ניה, מפלסטין עד אפגניסטן, לכו בדרך ‘ההתנגדות’ ואללה יברך אתכם…”

האדרת מחבלים טרוריסטים


צילומי שהידים של הגא"פ. בתמונה התחתונה: המחבל המתאבד באילת.

הקישורית מובילה לפרטים אודותיו ולצוואתו. המוטיב המרכזי: האדרת הג’האד למען

אללה והאדרת מות הקדושים (שהאדה) המבטיח חיי נצח בגן העדן.

פרטים טכניים אודות האתר

כתובת האתר – 202.190.203.201 (IP)

החברה ספקית שירותי האינטרנט – JARING Communications Sdn Bhd ממלזיה.

אתר www.paltoday.com

13. אתר חדשותי מרכזי של ה-גא"פ, אף כי זהותו אינה מצוינת במפורש. האתר כולל מעקב יום-יומי אחר התקשורת הישראלית, ומדי פעם גם אחר התקשורת העולמית. האתר מתעדכן 24 שעות ביממה, וכולל מבזקים בזמן אמת ולאחרונה גם קטעי וידאו. לאתר גירסא בשפה הערבית ובשפה האנגלית. שתי הגירסאות אינן זהות. האתר באנגלית שם את הדגש על הכפשת ישראל ודיווחים על פיגועי טרור המתבצעים נגדה. להלן דוגמאות לכתבות באתר.

התפארות בירי רקטות על ילדים


דיווח ב- paltoday אודות ירי רקטות על שדרות (2 ספטמבר 2007).

כרוז המשבח מחבל מתאבד

כרוז של הג’האד האסלאמי בפלסטין ובו הכיתוב (למעלה): "רשת [התקשורת] פלסטין היום מלווה בשמחה ובששון, כחתן לחופתו, את מבצע פיגוע ההתאבדות הגיבור 5, בנם של פלוגות ירושלים, מבצע הפעולה ההירואית באילת, מחמד פיצל אלסכסכ, בדרכו אל הבתולות שחורות העין הממתינות לו בגן עדן" 6 ( paltoday , 30 בינואר 2007).

דברי שבח על ירי הרקטה על בסיס צה"ל בזיקים

עמוד הבית של האתר (16 בספטמבר 2007): בכתבה הראשונה מימין נכתב בכותרת “למרות שעברו מספר ימים, פעולת זיקים ההירואית עדיין שיחת השעה” (הכוונה לנפילת רקטה של הג’האד האסלאמי במחנה הטירונים של צה”ל (זיקים, שגרמה לפציעתם כחמישים חיילים7 ).

דיווח על ירי רקטות לעבר ישראל

עמוד הבית של האתר (12 באוגוסט 2007): בכתבה הראשית דווח על ירי רקטות “אלקדס” (רקטות שברשות ארגון “הג’האד האסלאמי בפלסטין”) לעבר ישראל. ה-גא”פ מהווה כיום את ארגון הטרור המוביל בתחום יריר הרקטות המכוונות במרבית המקרים לעבר ריכוזי אוכלוסייה בנגב המערבי.

עמוד הבית של האתר באנגלית


גירסת האתר בשפה האנגלית (16 בספטמבר 2007):

האתר מתמקד בהכפשתה של ישראל ובדיווח על פיגועי הטרור המתבצעים נגדה.


קישורית מהגרסה האנגלית לרדיו אלקדס השייך ל-גא"פ. ניתן להאזין לרדיו בזמן אמת דרך האתר.

פרטים טכניים אודות האתר

כתובת האתר – 72.232.29.138 (IP)

קבוצה ב’: אתר אינטרנט יעודי של פלוגות ירושלים

אתר www.sarayaalquds.org / www.saraya.ps 8

14. זהו אתר הזרוע המבצעית-טרוריסטית של הגא"פ. באתר קטעי וידאו רבים (שהחלו לעלות לאחרונה) וכן קטעי שמע, העוסקים בפעילות הארגון, ובעיקר מתעדים את פעילות הטרור שלו נגד ישראל. להלן כמה דוגמאות לתכנים של האתר.

"צוואה" של מחבלים שתקפו מוצב צה"ל צפונית לכיסופים


עמוד הבית של האתר (10 בספטמבר 2007): "צוואה" של מחבלים אשר, ניסו לחדור
לשטח ישראל על מנת לתקוף מוצב או סיור של צה"ל צפונית לכיסופים 9.

תיעוד פעולות טרור


עמוד הבית של האתר (16 בספטמבר 2007). משמאל: סרטי וידאו המתעדים פעולות טרור של ה-גא"פ.

פרטים טכניים אודות האתר

כתובת האתר – 66.49.210.219 (IP)

החברה ספקית שירותי האינטרנט – Canaca-com Inc מקנדה.

קבוצה ג’: אתרי אינטרנט המוקדשים לבכירים בארגון

האתר www.shikaki.net

15. אתר רשמי של הג’האד האסלאמי בפלסטין" המוקדש לזכר מייסד הארגון, פתחי אלשקאקי; שמצא מותו במלטה (1995). האתר כולל בעיקר טקסטים המתעדים את פעילותו והתבטאויותיו של פתחי שקאקי. באתר מידע קבוע (אינו דינאמי). מהאתר ניתן ללמוד על האידיאולוגיה של שקאקי, אשר דגל בג’האד נגד ישראל והזדהה עם המהפכה האסלאמית באיראן.

16. להלן קטע מנאום אותו נשא פתחי שקאקי בזכות פיגועי ההתאבדות, המופיעה דרך קבע באתר: "הו ההולכים אל מותם הנאה… אנו הולכים בדרככם, [זאת] לאחר שהתוותם לנו במותכם ובנפילתכם כחללים [במקור: אסתשהאדכם] את הסימנים לשלב הבא. שיטת פעולות ההתאבדות [במקור: אלעמליאת אלאסתשהאדיה] על אדמת לבנון ולאורך גבולה הצפוני של פלסטין [מצד חזבאללה] היא התגובה האסלאמית הטהורה, אשר מולה נותרים הטכנולוגיה של האימפריאליסט [קרי: ישראל] וציודו המפלצתי חסרי אונים".


עמוד הבית של האתר

פרטים טכניים אודות האתר

כתובת האתר – 70.86.84.122 (IP)

ספקית שירותי האינטרנט – ThePlanet.com Internet Services מארה"ב. 

האתר www.falestiny.net

17. אתר המוקדש למנהיג תנועת "הג’האד האסלאמי בפלסטין", עבדאללה רמצ’אן שלח. בעבר היתה כתובת האתר – www.rabdullah.net (הכתובת אינה פעילה כעת). באתר פרטים אודות עבדאללה רמצ’אן שלח, נאומיו, דברים שנשא, הרצאותיו, ראיונות ותמונות. האתר חושף את האידיאולוגיה האסלאמית הרדיקלית של רמצ’אן שלח וכולל דברי הסתה שלו נגד ישראל.


עמוד הבית של האתר

פרטים טכניים אודות האתר

כתובת האתר – 67.18.114.106 (IP)

ספקית שירותי האינטרנט – ThePlanet.com Internet Services מארה"ב.


1 ראו לקט מידע : "האינטרנט כזירת מאבק עם ארגוני הטרור: השימוש שעושים חזבאללה וחמא"ס באינטרנט במלחמה על התודעה ודרכי התמודדות עם התופעה" (29 ביולי 2007).

2 הנתונים אודות חברות שירותי האינטרנט בהן מסתייעים אתרי ה-גא"פ מבוססים על אתרי hagana ו- whois . פרוט החברות השונות בהן מסתייעים האתרים מובא בהמשך העבודה.

3 פרוט ראו לקט מידע :"הג’האד האסלאמי בפלסטין בשיתוף עם גורמי פת"ח ביצע לראשונה פיגוע התאבדות באילת…" (30 בינואר 2007).

4 ראו לקט מידע מה-23 במאי 2006: "אתרי אינטרנט של הג’האד האסלאמי בפלסטין וספקיות השירותים בהן מסתייע הארגון (מהדורה מעודכנת ל-22 במאי 2006)" .

5 במקור, אסתשהאדי, כלומר, מי שהקריב עצמו (במודע) למען אללה, ומת מות קדושים למען אללה.

6 המחבל שנפל בקרב למען אללה כחלק ממלחמת קודש (ג’האד) נקרא " שהיד ". ל"שהיד" על פי המסורת המוסלמית הקלאסית מובטחות טובות הנאה רבות ובתוכן 72 בתולות שחורות עין עימן הוא יתחתן בגן העדן (פרוט ראה מסמך מרכז המידע למודיעין ולטרור: "טרור המתאבדים בשנות העימות הישראלי- פלסטיני (ספטמבר 2000- דצמבר 2005)" , 25 בדצמבר 2005.

7 פרוט ראו: רקטה ששוגרה בליל 11-10 בספטמבר לעבר צפון הנגב פגעה בבסיס צה"ל בזיקים. כתוצאה מהירי נפצעו 50 חיילים (11 בספטמבר 2007).

8 אתר זה הפסיק להופיע ב-19 בספטמבר 2007. סביר כי הוא יופיע מחדש, יתכן תחת כתובת אחרת.

9 ראו לקט מידע: "ניסיון חדירה נוסף מרצועת עזה לשטח ישראל: "כוחות צה"ל סיכלו ניסיון תקיפה של מוצב צה"ל סמוך לכיסופים ע"י חולייה של הג’האד האסלאמי בפלסטין ופת"ח (10 בספטמבר 2007).

לראש העמוד