בעקבות פנייה של התובע הכללי של ארגנטינה הוציא האינטרפול צווי הסגרה בינלאומיים נגד חמישה בכירים איראניים ובכיר בחזבאללה בשל מעורבותם בפיגוע בבניין הקהילה היהודית (אמי”א) בארגנטינה (1994)



רשימת המבוקשים, שפירסמה ארגנטינה. בשורה העליונה משמאל לימין: עלי אכבר האשמי רפסנג’אני, עלי פלחיאן, עלי אכבר וליאתי, מחסן רזאא’י. בשורה התחתונה מימין לשמאל: אחמד וחידי, אחמד ריזא אסע’רי (או מחסן רנג’באראן), מחסן רבאני ועמאד מע’ניה. צילום: אתר האינטרנט של התובע הראשי בארגנטינה. נגד הבכירים שרשימה, עלי רפסנג’אני (הראשון משמאל) ועלי וילאתי (השלישי משמאל) לא הוצאו צווי הסגרה בינלאומיים ע”י האינטרפול מן הסתם בשל שיקולים פוליטיים.


1. הועד המנהל של האינטרפול 2 החליט להוציא בקשת הסגרה בינלאומית 3("Red Notice") נגד בכיר בחזבאללה וחמישה בכירים איראניים. זאת, על רקע מעורבותם בפיגוע בבניין הקהילה היהודית (אמי"א) בארגנטינה ב-18 ביולי 1994 בו נהרגו 85 בני אדם וכ-240 נפצעו 4.


שרידי בניין אמי"א בבואנוס איירס, ארגנטינה יולי 1994

2. השישה נגדם הוצאו צווי ההסגרה הם:

א. עמאד פאיז מע’ניה – סגנו הצבאי של חסן נצראללה וראש מודיעין החוץ של חזבאללה. עמאד מע’ניה הינו טרוריסט בעל שם עולמי העומד מאחורי פיגועים רבים נגד יעדים מערביים, ישראליים ויהודים בלבנון ומחוצה לה והוא מבוקש ע"י שלטונות ארה"ב.


חאג’ עמאד פאיז מע’ניה: מפקד צבאי וטרוריסט בין-לאומי

(צילום: "אלנהאר", 17 בפברואר 2002)

ב. מחסין רבאני – כיהן כנספח התרבותי של איראן בבואנוס איירס בעת הפיגוע.

ג. אחמד רזא עסע’רי – מזכיר שלישי בשגרירות האיראנית בבואנוס איירס בעת הפיגוע.

ד. אחמד וחידי – מפקד כוח "קדס" לשעבר וכיום ממלא מקום שר ההגנה.

ה. מחסין רצ’אא’י – מפקד משמרות המהפכה 5 לשעבר וקיום מזכיר המועצה לקביעת האינטרס.

ו. עלי פלאחיאן – שר המודיעין והביטחון האיראני לשעבר, כיום יועצו של מנהיג איראן.

3. כזכור פורסם ב-10 נובמבר 2006 פרסם התובע הכללי של ארגנטינה בקשת מעצר בינלאומית נגד נשיא איראן לשעבר עלי רפסנג’אני ושמונה אנשים נוספים שהיו מעורבים בפיגוע בבניין אמי"א נוספים שהוגדר על ידו כ" פשע נגד האנושות ". שבועיים לאחר מכן ביקשה ארגנטינה מהאינטרפול להוציא צווי מעצר נגד התשעה (מהם שמונה איראניים ) . הועד המנהל של האינטרפול דיווח כי לאחר ששקל עדויות שונות בכתב ובעל פה שהוגשו לו ע"י גורמים בארגנטינה ובאיראן החליט לאמץ את סיכום הדו"ח שהוכן על ידי הלשכה המשפטית של האינטרפול בדבר פרסום צווי הסגרה בינלאומיים נגד חמישה איראנים ופעיל חזבאללה שהיו מעורבים בפיגוע.

4. צווי ההסגרה אמורים להיכנס לתוקפם ב-31 במרץ 2007 אלא אם אחת משתי המדינות (ארגנטינה ואיראן) או כל מדינה אחרת יערערו ויביעו התנגדותם בכתב לפני תאריך זה. אם יוגש ערעור תעבור הסוגיה לדיון באסיפה הכללית של האינטרפול בנובמבר 2007 . יצוין כי האינטרפול לא הוציא צווי הסגרה בינלאומיים נגד נשיא איראן לשעבר עלי רפסנג’אני , שר החוץ לשעבר עלי אכבר ויליאתי ושגריר איראן בארגנטינה לשעבר האדי סולימאנפור שנכללו בבקשה הארגנטינאית, להערכתנו משיקולים פוליטיים 6.

5. איראן , המכחישה כל מעורבות בפיגוע, מתחה ביקורת על החקירה שהתנהלה בארגנטינה ועל החלטת הועד המנהל של האינטרפול שבאה בעקבותיה. דוברים איראניים אמרו כי החלטת האינטרפול אינה מקובלת עליהם וכי הוצאת צווי המעצר מהווה הפרה של החוקה של האינטרפול. גורמים איראניים תארו את ההחלטה כ"קשר ציוני" שנועד להסב את תשומת הלב הבינלאומית מה"פשעים שמבצעת ישראל נגד נשים וילדים בפלסטין". עם זאת איראן טרם הגישה ערעור רשמי על ההחלטה של האינטרפול.


1 ראו בהקשר לקט "מרכז המידע למודיעין ולטרור" ארגנטינה שבה ומצביעה על איראן כאחראית לביצוע פיגועי טרור בשטחה באמצעות חזבאללה: בתום חקירה ממושכת הכריזה המערכת המשפטית בארגנטינה על איראן כאחראית לפיצוץ בניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס (אמי"א) ב-1994. שופט חוקר ארגנטיני הוציא צווי מעצר בינלאומיים נגד שבעה בכירים איראניים (כולל נשיא איראן לשעבר) ולבכיר חזבאללה (עמאד מע’ניה)" (12 בנובמבר, 2006).

2 הועד המנהל של האינטרפול הינו גוף נבחר על פי סעיף 22 בחוקת הארגון, אשר נוהג להיפגש שלוש פעמים בשנה בדרך כלל במרץ וביולי. בין תפקידי הועד המנהל לפקח על החלטות האסיפה הכללית, להכין את סדר היום של דיוני האספה הכללית להגיש לאסיפה תוכניות עבודה ולפקח על עבודת המזכירות הכללית.

3 " Red Notice ": אתראה המתפרסמת לבקשת מדינה מסיימת (במקרה זה ארגנטינה) , על הוצאת צווי מעצר בינלאומיים נגד חשודים בפשע. במסגרת זו מוציא האינטרפול הודעה למדינות החברות הודעה בה מפורטים שמות החשודים המבוקשים להסגרה. אמנם, האינטרפול אינו יכול להכריח מדינות לעצור או להסגיר חשודים אולם אלה שסומנו כמבוקשים להסגרה על ידו מתווספים לרשימת ה"מבוקשים" של הארגון וניתן לעוצרם מחוץ לארצותיהם בכפוף להסכמי ההסגרה של כל מדינה ומדינה.

4 בתאריך 18 ביולי 1994 בשעה 09:53 (שעון ארגנטינה) אירע פיצוץ עז בבניין הקהילה היהודית בארגנטינה (אמי"א) הנמצא ברחוב פוסטר בבואנו איירס. כתוצאה מהפיצוץ נהרגו 85 בני אדם ששהו במבנה או בסמוך לו וכמאתיים וארבעים איש נפצעו. חלק גדול מהמבנה קרס ונגרמו נזקים כבדים למבנים בסביבתו הקרובה. פירוט ראו "מרכז המידע למודיעין ולטרור": "חזבאללה דיוקנו של ארגון טרור שיעי לבנוני חובק עולם, הפועל בחסות איראנית ובתמיכה סורית (חלק ב’ )" מרץ 2003.

5 כוח זה שבראשו עומד כיום קאסם סלימני, אחראי על האכוונה והסיוע לחזבאללה ולגורמי טרור נוספים בלבנון ובמקומות נוספים בעולם. לקט מידע אודות כח "קדס" יצא בקרוב.

6 האדי סולימאנפור נאסר בשנת 2003 על ידי שלטונות בריטניה, על פי בקשת ארגנטינה, אולם שוחרר זמן קצר לאחר מכן.

לראש העמוד