ארגון “חזבאללה” מפעיל בקרב העדה השיעית תנועת נוער בשם “צופי האמאם אלמהדי” המונה עשרות אלפי חברים


מימין: חניכי תנועת ה"צופים" של "חזבאללה" לבושי מדים ונושאים רובים מפלסטיק במצעד לרגל יום פרוץ
("רויטרס", 27 בספטמבר, 2002. צלם: מחמד אזקיר).
 
 
  משמאל: ילדים [חניכי תנועת ה"צופים"] במהלך מצעד בבירות לציון "יום ירושלים". לצדם עומד מדריך לבוש מדים מנומרים [פעיל "חזבאללה"] ("רויטרס", 21 בנובמבר, 2003. צלם: ג’מאל סעידי).

כללי

  1. תנועת "צופי האמאם אלמהדי" 1 הנה תנועת הנוער של "חזבאללה", שהוקמה במאי 85′, לאחר נסיגת צה"ל מ"אזור הביטחון". לתנועה סניפים באזורים בהם מתגוררת האוכלוסייה השיעית בבירות, בבקעת הלבנון ובדרום לבנון. התנועה קיבלה רישיון ממשרד החינוך הלבנוני בספטמבר 92′, כשבע שנים לאחר הקמתה. תנועת ה"צופים" של "חזבאללה" מונה כ-42,000 צופים וצופות בגילאי 16-8 המאורגנים ב-499 קבוצות 2.

לוגו תנועת "צופי האמאם אלמהדי". עלי החבצלת הנם סמל תנועת הצופים ה-בינ"ל, אולם כל ארגון צופים המשתמש בו מוסיף אלמנטים משלו. במקרה זה הוספו ללוגו שתי חרבות ויד מורמת לשבועת אמונים. בתחתית הלוגו נכתב: "צייתו". מהלוגו משתקפים בברור מסרים של צבאיות, לוחמנות, צייתנות ומחויבות.

  1. מטרת תנועת ה"צופים" של "חזבאללה", כנאמר בלוח שנה שהוציאה התנועה בשנת 2006, הנה להכשיר דור אסלאמי עפ"י תפיסת "ולית אלפקיה" אותה פיתח האמאם ח’מיני 3. הקמת תנועת "צופי האמאם אלמהדי" ע"י ארגון "חזבאללה" נועדה למשוך אליו ילדים ובני נוער בני העדה השיעית, להשפיע על עיצוב תודעתם ולהכשיר דורות חדשים של בני נוער איכותיים חדורי תודעה אסלאמית שיעית רדיקלית המטפחת את רעיון שיבתו של ה"מהדי", כערך מרכזי של "חזבאללה". זאת, כחלק מהתחרות של "חזבאללה" עם תנועת "אמ"ל" (החילונית באופיה) על הדומיננטיות בעדה השיעית ועל מנת ליצור דור חדש של פעילים, שיצטרפו לשורות "חזבאללה" וייטלו חלק במאבקו האלים נגד ישראל.  

ההיבט האיראני

  1. מאז שנות פעילותו הראשונות של "חזבאללה", נטלו האיראנים חלק גם בהכוונה האידיאולוגית ובהפצת התרבות הדתית השיעית בקרב "חזבאללה" בפרט ובקרב העדה השיעית בלבנון בכלל. ארגון "חזבאללה" לא יצר תרבות משלו בלבנון, אלא "ייבא" את התרבות האיראנית ואת עקרונות המהפכה האסלאמית באיראן על כל מרכיביה. השפה הפרסית אינה מהווה מחסום בפני ה"ייבוא" מאיראן, והתוצרים התרבותיים האיראניים מתורגמים בלבנון לשפה הערבית 4.

  2. על רקע זה נטלו אנשי "משמרות המהפכה" האיראניים, שליוו את "חזבאללה" מאז הקמתו, חלק נכבד בפעילותו ובגיוס הנוער אליו. כבר במחצית השנייה של שנות ה-80′, הם ארגנו מחנות נוער לתלמידים שהובאו לבקאע מדרום לבנון ומבירות וקיבלו בחופשות הקיץ הכשרה צבאית, תרבותית ודתית 5. כעשרים שנים לאחר מכן, במהלך "מלחמת לבנון השנייה", נמצאו חומרי שלל רבים של "צופי האמאם אלמהדי", שהמחישו כיצד מוטמעים עקרונות המהפכה האסלאמית האיראנית בצד פולחן אישיות של ה"מנהיג" חאמנא’י בקרב חברי תנועת הנוער של "חזבאללה", ובאמצעותם בקרב האוכלוסייה השיעית בלבנון. 

הכשרה צבאית בסיסית במחנות הנוער

  1. פעילות "צופי האמאם אלמהדי" מתקיימת בעיקר בתחום החברתי (משחקים, תחרויות, טיולים, פעילות ספורט, קייטנות) ובתחום התודעתי (הטמעת עקרונות המהפכה האסלאמית וערכי ה"חזבאללה"). בנוסף לכך, משתתפים הצעירים במחנות נוער, בהם הם לומדים הכרה בסיסית של כלי נשק בצד פיתוח כושר גופני ותרגילי סדר (כשהם לבושים במדי ה"צופים" או בבגדים מנומרים).

  2. בתחקיר שפורסם לאחרונה בעיתון המצרי "רוז אליוסף" (18 באוגוסט, 2006) נאמר: "חזבאללה נהג מאז ומתמיד לגייס בני נוער וילדים ולהכשירם ללחימה כבר משנות חייהם הראשונות. [מדובר] בילדים שטרם מלאו להם עשר שנים, הלובשים מדי צבא [בצבעי] הסוואה, מסווים את פניהם בצבע שחור, נשבעים את שבועת הג’האד ומלחמת הקודש, ומשתייכים לאגודת ‘צופי אלמהדי’, שהנה אגודה הקשורה ל’חזבאללה’".
מחנה של "צופי האמאם אלמהדי" 6.  
 
 

מחנה של "צופי האמאם אלמהדי". הנערים בתמונה מניפים דגל צהוב [ככל הנראה, דגל "חזבאללה"] ואת דגל תנועת ה"צופים". בצד השמאלי של התמונה מופיעה כרזה עליה מופיע שמו של עבאס מוסוי, מי שהיה מנהיג "חזבאללה" שנהרג ע"י צה"ל 7.

  1. "צופי האמאם אלמהדי" יוצרים איפוא, את הקשר עם "חזבאללה" כבר מגיל צעיר. בהגיעם לגיל 17 הם מוצאים את דרכם לשורות הדרג הלוחם ב"חזבאללה", ויש מביניהם אף כאלה שנהרגו במהלך העימות עם ישראל. כך למשל, ראש הסניף של תנועת ה"צופים" של "חזבאללה" בעיירה בינת ג’בל, חסן קאסם חמיד, היה פעיל "חזבאללה" שנהרג יחד עם אחיו במהלך פעילות חבלנית 8; אדהם הזימה, פעיל "חזבאללה" שנהרג בשנת 95′ בהתקפה על מוצב סוג’וד, היה גם הוא מראשי תנועת ה"צופים" של "חזבאללה" 9.

  2. עפ"י נתונים המופיעים בלוח השנה של "צופי האמאם אלמהדי" הקריבו "צופי האמאם אלמהדי" יותר מ-120 "שהידים" במסגרת פעולות "חזבאללה", כולל מחבלים מתאבדים ("אסתשהאדיון"). 

שלוב ה"צופים" בפעילויות "חזבאללה"

  1. "חזבאללה" נוהג לשתף את "צופי האמאם אלמהדי" בפעילויותיו ובאירועים של הארגון ושל העדה השיעית, למשל:-

א. השתתפות באירועים: בני נוער לובשי מדים ונושאי נשק משתתפים בטקסים ובאירועים שונים, בימי חג ומועד אסלאמיים או איראניים או הנוגעים לאיראן ולפלסטינים, כגון: יום הולדת הנביא, ימי זיכרון לחללי "חזבאללה", יום פרוץ "אנתיפאצ’ת אלאקצא" או "יום ירושלים " 10.


חברי תנועת ה"צופים" לובשי מדים ונושאי רובים (כנראה מפלסטיק) רומסים את דגלי ישראל
ו-ארה"ב במהלך מצעד ב"יום ירושלים" (
Middle East On-Line , אוגוסט 2006).

ב. שילוב ה"צופים" במבצעי תודעה: בתום "מלחמת לבנון השנייה" שותפו בני נוער במאמץ "חזבאללה" לקבע תודעה של "ניצחון" בקרב האוכלוסייה. הם חילקו ממתקים לפליטים שחזרו לבירות בברכת "מזל טוב לרגל הניצחון".


"צופי האמאם אלמהדי" מחלקים ממתקים לשבים לבירות בעקבות המלחמה ומברכים
אותם לרגל ה"ניצחון" שנחלה "חזבאללה" על ישראל ( Middle East On-line , אוגוסט 2006).

ג. הוצאת פרסומים רבים (חוברות, פרסומים באינטרנט, ספרונים, לוחות שנה) כאמצעי ל"שיווק" האידיאולוגיה של "חזבאללה" והמהפכה האסלאמית באיראן. לצורך זה קיימת, בין השאר, " ספריה ניידת " המסיירת בין הכפרים השיעיים ומשאילה פרסומים המיועדים לילדים ובני נוער בגילאי 16-8. בלוח השנה של "צופי האמאם אלמהדי", אמצעי "שיווק" יעיל ביותר, מופיע מקבץ מפרסומי "צופי האמאם אלמהדי" ובו, בין השאר, החוברות: "שרון הרשע"; "סיפורו של סיד עבאס מוסאוי, בכיר השהידים של ההתנגדות האסלאמית" 11; "נערי הג’האד" ועוד.


מבחר חוברות היוצאות לאור ע"י תנועת "צופי האמאם אלמהדי" (מימין לשמאל: "שרון הרשע", "נערי הג’האד", "סיד עבאס מוסאוי בכיר השהידים של ההתנגדות האסלאמית".

פעילות "חזבאללה" בתחום החינוך

  1. הפעילות בתחום החינוך מהווה מרכיב מרכזי מכלל תחומי הפעילות של "חזבאללה" (בדומה לתנועת "חמא"ס", ששמה אף היא דגש רב על הפעילות החינוכית). ברקע לכך עומדת הכרת הארגון (ותומכיו האיראנים) בכך, שקיומה של רשת חינוך מקיפה , החל מגן הילדים, עבור דרך בתי הספר היסודיים והתיכוניים וכלה באוניברסיטאות, הנה חיונית לשם חינוך הדורות הבאים של בני העדה השיעית בלבנון ברוח עקרונות המהפכה האסלאמית באיראן. בין מסמכי השלל שנתפסו ע"י צה"ל ב"מלחמת לבנון השנייה" נמצא חומר אינדוקטרינציה רב , שנועד להטמיע את ערכי "חזבאללה" בקרב ילדים ובני הנוער ברוח המהפכה האסלאמית באיראן.

  2. הפעילות החינוכית של "חזבאללה" מתמקדת בקרב בני העדה השיעית בדרום בירות, דרום לבנון ובקעת הלבנון. "חזבאללה" השקיע מאמצים ניכרים על מנת להוזיל את שכר הלימוד ולסייע בהוצאות הכספיות הכרוכות בלימודים, באופן המאפשר לחלק מתומכיו לשלוח את ילדיהם לבתי הספר ללא תשלום. בכך הפכו בתי הספר שבחסות הארגון לאטרקטיביים, בעיקר בקרב בני העדה השיעית, אך גם בקרב אלה שאינם נמנים עם תומכי "חזבאללה".

 
הצגה בגן ילדים במהלכה מופיעים ילדים לובשי מדים כשעל מצחם סרטי ראש צהובים ועליהם סיסמאות "חזבאללה" (?). משמאל ילדה מניפה את דגל "חזבאללה" (צילומים שנמצאו ברשות אנשי "חזבאללה" ביארון וברב אלתלאתין בדרום לבנון).

אינדוקטרינציה בקרב ילדים ובני נוער באמצעות תנועת ה"צופים"

  1. כחלק מההשקעה החינוכית בבני הנוער, מטפח "חזבאללה" את "צופי האמאם אלמהדי" כתנועת נוער, שבאמצעותה ניתן כאמור להטמיע בקרב ילדים ונערים את ערכי האסלאם הרדיקלי מבית מדרשו של ח’מיני, לטפח בקרבם את העוינות לישראל ולהכשיר אותם מבחינה תודעתית לקראת הצטרפותם לפעילות בשורות הארגון.


הטמעת ערך "שחרור ירושלים":
ילד נושא רובה ולבוש אפוד מגן. על מצחו של הילד

רצועת בד עליה הכתובת: "הוי ירושלים, אני מגיע".

תחקיר העיתון "רוז אליוסף"

  1. בתחקיר שערך לאחרונה העיתון המצרי "רוז אליוסף" (18 באוגוסט) נטען, כי תנועת "צופי האמאם אלמהדי" מכשירה בדרום לבנון "מליציות חמושות" של ילדים בגילאי 15-10. השיעור הראשון ש"חזבאללה" מלמד את הילדים הללו, נאמר בתחקיר, עוסק בחיסולה של מדינת ישראל. "[שיעור זה] מהווה תמיד חלק חשוב מתכנית [הלימודים] ומופנה תמיד לנערים ולילדים החדשים המשתתפים [בתכנית]". מטרת ההכשרה התודעתית, עפ"י התחקיר, הנה להכשיר "דור אסלאמי איכותי" של ילדים, שיהיו מוכנים להקריב את עצמם למען אללה ("אולאד אסתשהאדיון") במאבק נגד ישראל 12.


כך מכשיר "חזבאללה" את לוחמי העתיד שלו…
תחקיר העיתון המצרי "רוז אליוסף" (18 באוגוסט, 2006).

פולחן האישיות סביב דמותו של ה"מנהיג" עלי ח’אמנא’י

  1. ב"מלחמת לבנון השנייה" נתפס ע"י צה"ל בכפר יארון (15 באוגוסט 2006) ובכפרים נוספים ספרון הנושא את השם "המנהיג שלי" ("קאא’די"). הספרון שהופץ ע"י "צופי האמאם אלמהדי" כולל פרטים ביוגרפיים אודות "המנהיג"/"המפקד" האיראני עלי ח’אמנא’י. בספרון מוצג ח’אמנא’י כדמות מופת, כמודל לחיקוי וכדוגמה ללוחם "ג’האד" מסור שתרם רבות למהפכה האסלאמית.
עמוד השער של הספרון
"המנהיג שלי"
הלוגו של "צופי האמאם אלמהדי"

פולחן אישיות של מנהיג איראן עלי ח’אמנאי: עמוד השער של ספרון מהודר בשם "המנהיג שלי" בו מופיע עלי ח’אמנא’י עליו משקיף מחולל המהפכה האסלאמית באיראן, איאתאללה ח’ומיני. בראש העמוד נכתב: "צופי האמאם אלמהדי" ובתחתית: "קטעים נבחרים מתוך הביוגרפיה של המפקד, מקור הסמכות [האסלאמית שיעית] העליון, האמאם ח’אמנא’י, יבדל לחיים ארוכים" 13. בצד הימני למטה מופיע הלוגו של תנועת "צופי האמאם אלמהדי" (מקום ההוצאה, שם המחבר והשנה אינם מצוינים אך הספרון נראה חדש).

בהקדמה לספרון נאמר: "אלו הן מילות סיכום תמציתי ואבני דרך מפוארות בחיי המנהיג/המפקד ח’אמנא’י, אשר ליקטנו מתוך הספר "מרג’עית אלאמאם אלקאא’ד" ["סמכות האמאם המפקד"]… כדי שנציג אותם בפניך, אחי לוחם הג’האד הדבק בדרך אללה. שהרי לוחמי הג’האד [מלחמת הקודש האסלאמית] הם האנשים הראויים ביותר להתוודע היטב [למעלותיו של] מנהיגם/מפקדם ואדונם [קרי, ח’אמנא’י]. לכן, אנו מזמינים אותך, קורא יקר, לעיין בספרון זה, ולשמור עליו על מנת שתוכל לחזור ולעיין בו ועל מנת ללמוד את המסר העולה ממנו, כל אימת שתחפוץ". 15.

שני צילומים מתוך הספרון "המנהיג שלי"
 
עלי ח’אמנא’י מוסע בג’יפ צבאי באופן השמור לרמי מעלה על רקע נוף מדברי, ייתכן בעת השתתפותו במפגן צבאי של צבא איראן (עמ’ 24).  

עלי ח’אמנא’י (בצעירותו) לבוש מדים יושב בתוך מטוס. בספרון נכתב כי ח’אמנא’י שימש בשנת 79′ נציג האמאם (ח’מיני ?) במשרד ההגנה האיראני, והיה מפקד "משמרות המהפכה". לאחר מכן היה נציג ח’מיני במועצת הביטחון העליונה של המהפכה האסלאמית באיראן (עמ’ 48).

לוח שנה ובו מסרי "חזבאללה"

  1. במהלך "מלחמת לבנון השנייה" נתפסו ע"י צה"ל בדרום לבנון לוחות שנה (של שנת 2006) שהופצו ע"י "צופי האמאם אלמהדי" של "חזבאללה". לוחות שנה אלו נועדו להטמיע בקרב בני הנוער, והאוכלוסייה השיעית בכללותה, את מסרי "חזבאללה" בצד מסרים של האסלאם הרדיקלי השיעי האיראני 14. בולטים במיוחד, המסרים הקוראים למאבק אלים נגד ישראל והמשבחים את המחבלים שביצעו פעולות התאבדות נגדה.

  2. בכל אחד מחודשי השנה מופיעים תאריכים מרכזיים הקשורים לעימות האלים של "חזבאללה" ושל הפלסטינים עם ישראל ול"מורשת" של "חזבאללה" במהלך שנות העימות. למשל: "יום ירושלים" המביע הזדהות עם הבעיה הפלסטינית ו"שחרור" ירושלים; "יום ההתנגדות והשחרור" הנחוג לציון נסיגת צה"ל מ"אזור הביטחון" בשנת 2000; יום פרוץ "אנתיפאצ’ת אלאקצא" בשנת 2000; לחימת "חזבאללה" נגד צה"ל במהלך מבצע "דין וחשבון" בשנת 93′; יום מותו של האדי נצראללה (בנו של מנהיג "חזבאללה" חסן נצראללה). לצד אירועים אלו מופיעים תאריכים וצילומים הקשורים למהפכה האסלאמית באיראן ומועדי אירועים דתיים הקשורים לאסלאם השיעי.

  3. בלוח השנה ובחומרי שלל נוספים שנתפסו במהלך "מלחמת לבנון השנייה" בולטת הצנעתה של הזהות הלבנונית של הארגון. בלוח השנה כמעט ולא מופיעים אירועים הנוגעים להיסטוריה של לבנון (למעט יום העצמאות הלבנוני), תמונות של מנהיגים לבנוניים בעבר ובהווה וסמלים לבנוניים (למעט הדגל הלבנוני המופיע בצורה מוצנעת).

  4. להלן דוגמאות של אירועים ומסרים המופיעים בכמה מחודשי השנה.

עמוד השער של לוח השנה
עמוד השער של לוח השנה: חסן נצראללה משקיף על פעילויות שונות של "צופי האמאם אלמהדי". לצדו של נצראללה (מימין) מופיעים הלוגו של תנועת ה"צופים" והכתובת "צופי האמאם אלמהדי". למטה מימין, מופיע דגל לבנון (מוצנע וקטן בהרבה מהצילום של חסן נצראללה ושאר התמונות).

חודש אפריל

חודש אפריל: האירוע המרכזי בחודש זה הנו "שבוע האחדות האסלאמית" ו"יום המנהיג" (קרי, מנהיג איראן ח’אמנא’י, שדמותו מתנוססת למעלה משמאל). אירועים נוספים בחודש זה הנם "טבח קאנא", פיגוע התאבדות נגד מוצב צה"ל/צד"ל בבינת ג’בל וחגים אסלאמיים שיעיים.

חודש מאי

האירועים המרכזיים: יום נסיגת צה"ל מ"אזור הביטחון" הנחוג ב-25 במאי. אירועים נוספים הנם "חג השהידים", יום מותו של ה"שהיד" מרתצ’א מטהרי בשנת 79′ 16 ו"הסכם ההשפלה והבגידה בין ישראל ("הציונים") ללבנון (הסכם ה-17 במאי 1983, שנחתם בעת מלחמת לבנון וטורפד ע"י סוריה ובנות בריתה).

 

חודש יולי

האירוע המרכזי הנו "יום הולדתה של הגברת המכובדת אלזהראא’ 17. אירועים נוספים הנם נפילת ירושלים בידי הצלבנים ותחילת הלחימה בין ישראל ל"חזבאללה" במבצע "דין וחשבון" (1993). למעלה משמאל מופיעה דמותו של האמאם ח’מיני, מתחתיה הלוגו של "צופי האמאם אלמהדי" מימינם הכתובת "האמאם [הנסתר] המונחה בדרך הישר [הנו] עובדה חיה ונצחית" 18. מתחת להם תמונות ממחנה קיץ של "צופות האמאם אלמהדי".

חודש ספטמבר

האירוע המרכזי הנו הולדתו של "האמאם אלמהדי", שהנו גם יום יסוד תנועת "צופי האמאם אלמהדי" ו"יום המדוכאים עלי אדמות". אירועים נוספים הנם קריסת מגדלי התאומים
ב-ארה"ב, פרוץ "אנתיפאצ’ת אלאקצא" ומותו של האדי נצראללה, בנו של מנהיג "חזבאללה", בעת התקלות עם כוחות צה"ל בדרום לבנון. מתחת לצילום נראה חסן נצראללה מעניק עיטור לאחד הילדים ומתחתיו מופיעה האימרה "הו אלוהים, מי ייתן ותחוש את שחרורו המלא של ה’ולי’" (קרי – את שובו של האמאם הנסתר).

חודש אוקטובר

האירועים המרכזיים: יום ירושלים ויום תחיית האסלאם (ייתכן שהכוונה ליום שחל בחודש הרמצ’אן בו הורד הקוראן). מימין: נערים חברי תנועת ה"צופים" מצדיעים במועל-יד לרגל "יום ירושלים". משמאל: חברי תנועת ה"צופים" בשעת לימוד קוראן. לחולצת הנער שליד המיקרופון מוצמדת תמונת ח’אמנא’י. למעלה משמאל: הלוגו של תנועת ה"צופים" ומעליה תמונתו של ח’מיני. למעלה מימין (בצורה מוצנעת) דגל לבנון.

 

חודש נובמבר

האירועים המרכזיים : יום העצמאות של לבנון – אירוע יוצא דופן בין שלל האירועים האסלאמיים-שיעיים ואירועים מהמורשת של "חזבאללה". בעמוד זה מופיעים דגלי לבנון (נישאים בידי חברי "צופי האמאם אלמהדי") בצורה מובלטת יותר מאשר בחודשים האחרים. בחודש זה חל גם יום ביצוע פעולת ההתאבדות נגד מפקדת צה"ל בצור בשנת 82′, שנקבע כ"יום השהיד" של "חזבאללה".

 

 


1 " האמאם אלמהדי" הנו לפי המסורת השיעית, האמאם הנסתר האמור לשוב ולהופיע כמשיח שיושיע את העולם. האמונה ב"אמאם" כמנהיג על אנושי כל יכול וחסין מטעויות הנה אחד מעיקרי האמונה הייחודיים של השיעה. האמאם הראשון היה עלי, "אמיר המאמינים", חתנו של הנביא מחמד והח’ליף הרביעי בעיני המוסלמים הסונים. מאז מותו של עלי (661 לספירה) היו בשיעה 11 אמאמים עד לשנת 874 בה נעלם האמאם ה-12 . האמאם הנסתר, לפי האמונה השיעית, עתיד לשוב לעולם כ"מהדי", מונח שפרושו "זה המונחה ע"י אללה בדרך הישר". ה"מהדי", שאחד מכינוייו הוא "צל אללה עלי אדמות" , יביא עמו את בשורת הגאולה, ייפרע מאויבי השיעים וישכין צדק בעולם.

2 עפ"י נתונים המופיעים בלוח השנה של "תנועת צופי אלמהדי" משנת 2006 (ראו להלן) .

3 "ולאית אלפקיה" הנה תפיסתו של ח’מיני בדבר הפקדת השלטון בידי איש הדת המוסלמי (במקרה זה השיעי). עפ"י תפיסה זו איש הדת המוסלמי הנו בעל הסמכות לפסוק בכל ענייני המדינה האסלאמית.

4 פירוט ראו אצל שמעון שפירא, " חזבאללה" בין איראן ולבנון (תל-אביב, הקיבוץ המאוחד, 2000), עמ’ 171-134 .

5 "אלחקיקה", בירות 16 במאי 1987; "אלעהד", בירות 30 באוגוסט 87′; מתוך ספרו של שמעון שפירא,
שם, עמ’ 144.

6 ראה: http://www.daralhayat.com/special/features/01-2005/20050107-08p10-01.txt/story.html .

7 ראה: http://www.bintjbeil.org/News-Bintjbeil/kachaf/index.htm

8 ראו: http://www.bintjbeil.org/vb/showthread.php?t=14422 http://www.true-lebanon.org/fatal_casualty.html .

9 ראו: http://www.abu-hadi.net/vb/showthread.php?t=22 .

10 "יום ירושלים": יום הזדהות עם הפלסטינים. ועם השאיפה ל"שחרור ירושלים". "יום ירושלים" נחוג מידי שנה ביום שישי האחרון של צום הרמצ’אן מאז שנת 79′, בעקבות החלטת האיאתאללה ח’מיני. הוא נחוג באיראן ובארצות נוספות בהן מתגוררים בני העדה השיעית (לבנון, עיראק ומקומות נוספים בעולם). בלבנון מאורגנים אירועי "יום ירושלים" ע"י ה"חזבאללה" המנצל אירוע זה לשם קיום תהלוכות, עצרות והפגנות כוח. באירועים הללו מושמעים נאומים הקוראים להשמדת ישראל, סיוע למאבק הפלסטיני המזוין נגדה, התנגדות לפתרונות מדיניים לסכסוך הפלסטיני-ישראלי ושנאה עזה ל-ארה"ב.

11 בכיר השהידים, "סיד אלשהדאא’", הנו כינויו של חסין בן עלי שנהרג בקרב כרבלה בשנת 680 לספירת הנוצרים, האירוע המכונן של האסלאם השיעי. חסין בן עלי נחשב כדמות נערצת הן בעיני המוסלמים השיעים והן בעיני המוסלמים הסונים. כחלק מטיפוח דמותו של עבאס מוסאוי . הוא קיבל לאחר מותו את הכינוי "בכיר השהידים של ההתנגדות האסלאמית".

12 התחקיר מצטט התבטאות של סגן מזכ"ל "חזבאללה", שיח’ נעים קאסם, בראיון לרדיו קנדה: "אומה בעלת ילדים המוכנים להקריב עצמם למען אללה היא אומה מנצחת… ישראל אינה יכולה לכבוש אותנו… משום שיש לנו בנים… שעתידים לפנות מעל פני האדמה את זוהמת הציונים שכבשו אותה…".

13 הטרמינולוגיה השיעית בה משתמש הכותב לתאר את מעמדו הבכיר של ח’אמנא’י נגזרת מאחד מתאריו של
"האמאם אלמהדי".

14 השימוש בלוחות שנה כאמצעי יעיל להפצת מסרים אידיאולוגיים נפוץ גם בקרב ארגוני המחבלים הפלסטינים. דוגמאות לכך ניתן למצוא בתצוגת חומרי השלל הפלסטיני ב"מרכז המידע למודיעין ולטרור" בגלילות.

15 איאתאללה מרתצ’א מטהרי, מראשי המהפכה האסלאמית באיראן.

16 כינוי לפאטמה , בתו האהובה של הנביא מחמד ואשתו של עלי מייסד השיעה, שתואר כבוד אסלאמי זה מוסב עליה בלבד.

17 באמירה ניתן ביטוי נוסף למרכזיותה של התפיסה של חזרת ה"מהדי", האמאם הנסתר, באידיאולוגיה השיעית האיראנית. תפיסה זאת מוטמעת בקרב הבני הנוער של "צופי האמאם אלמהדי".

לראש העמוד