האם מנהיג איראן ייאלץ שוב ”לשתות את כוס התרעלה?” באיראן התנהל לאחרונה דיון תקשורתי בנוגע להסכמת האיאתאללה ח’מיני להפסקת האש עם עיראק (1988). *


המנהיג ח'אמנהאי בתקופה בה כיהן כנשיא במלחמת איראן-עיראק
המנהיג ח'אמנהאי בתקופה בה כיהן כנשיא במלחמת איראן-עיראק

כללי

1.    באיראן צוין ב-17 ביולי 2012 יום השנה להחלטת מנהיג איראן איאתאללה ח'מיני להסכים להפסקת האש עם עיראק. החלטה אסטרטגית זאת של ח'מיני, שהובילה לסיום המלחמה בת שמונה שנים. ניתנה על בסיס החלטת מועצת הביטחון 598 מ-1988. יום השנה לקבלת ההחלטה התאפיין בעיסוק נרחב וחריג למדי מצד בכירי המשטר והתקשורת האיראנית בהסכמת ח'מיני להפסקת האש.

2.    האתר הרשמי של ח'אמנהאי, המנהיג העליון,ביטא תמיכתו באימוץ החלטת מועצת הביטחון 598 שהביאה לסיום המלחמה, הצדיק אותה והתייחס להישגים של איראן שהתאפשרו בזכות קבלתה. ח'אמנהאי הדגיש, כי ההחלטה להסכים להפסקת האש לא התקבלה ע"י ח'מיני מתוך חשש מפני עיראק, או בעקבות איומים אמריקאים, אלא מסיבות פנים-איראניות שבמרכזם ההבנה, כי ההחלטה משרתת את האינטרסים של איראן, בפרט לנוכח הכרתו של ח'מיני בבעיות הכלכליות.

3.    התמיכה בעמדת ח'מיני והתבטאות ח'אמנהאי בדבר הצורך של איראן לשלב במדיניותה מול המערב אידיאליזם מהפכני בשילוב עם ריאליזם[1], אינם מעידים בהכרח, להערכתנו, על כוונת המשטר האיראני להכשיר את הקרקע לפשרה מול המערב בסוגיית הגרעין. ברם, השיח התקשורתי הנרחב בעניין הסכמת ח'מיני לסיום המלחמה עם עיראק עשוי לרמז, כי באיראן מתגבשת ההכרה שההנהגה האיראנית עשויה לעמוד בפני רגע הכרעה אסטרטגי נוסף, הדומה לזה שניצב בפני ח'מיני בשנת 1988. ברגע הכרעה שכזה עשוי המנהיג ח'אמנהאי להידרש להחלטה, כמו שנדרש קודמו ח'מיני, האם הוא מוכן "לשתות את כוס התרעלה".

4.    פירוט השיח התקשורתי בעניין הסכמת האיאתאללה ח'מיני להפסקת האש עם איראן ראו נספח.

* מידע זה מבוסס על הפרסום השבועי "זרקור לאיראן" בעריכת ד"ר רז צימט המופץ במהדורה אינטרנטית ע"י מרכז המידע למודיעין ולטרור.

[1]בכנס של בכירי המשטר ב-24 ביולי 2012 הצהיר המנהיג ח'אמנהאי כי שילוב של אידיאליזם [של המהפכה האסלאמית] וריאליזם [קרי-פרגמטיזם] הינו "הסוד" שמאחורי התקדמותן של איראן והאומה האסלאמית במשך 32 שנים. הוא ציין גם, כי הלחצים המופעלים על איראן הינם חלק ממציאות מתמשכת, אשר עימה נאלצת איראן להתמודד, אולם לחצי האויב לא ישנו את דרכה של איראן (אירנה, טהראן, 24 ביולי 2012).