זיאד אלבנדכ, יועצו של אבו מאזן, ביקר לאחרונה במחנה ההשמדה באושוויץ.


זיאד אלבנדכ, יועצו של אבו מאזן מניח זר פרחים באנדרטה באושוויץ
זיאד אלבנדכ, יועצו של אבו מאזן מניח זר פרחים באנדרטה באושוויץ (28 ביולי 2012, paldf) 

כללי

1.    במסגרת ביקור שערך בפולין, ביקר זיאד אלבנדכ, יועצו של אבו מאזן בדרגת שר[1], במחנה ההשמדה אושוויץ בירקנאו (27 ביולי 2012). אלבנדכ ביקר בצריפי האסירים, בתאי הגזים  ובאנדרטת הזיכרון שם הדליק נר זיכרון והניח זר פרחים. הביקור נערך בהזמנת ארגון פולני פרטי ששם לו למטרה לקדם את הסובלנות (אלאיאם, 28 ביולי 2012). הביקור זכה לתהודה מעטה בתקשורת הפלסטינית. זהו ביקור נדיר של אישיות פלסטינית במחנה ההשמדה. ביקור קודם של בכיר פלסטיני היה בשנת 2007  כאשר נציג הרשות הפלסטינית בפולין ערך ביקור משותף עם שגריר ישראל במקום. 

2.    ביקורו של זיאד אלבנדכ זכה לגינויים חריפים מצד גורמים בחמאס.  גורמים אלה גינו את הרשות הפלסטינית על מחווה זו והציגו אותה כניסיון לרצות את הקהילה הבינלאומית וכמחווה כלפי "הכיבוש הישראלי". כמו כן נוצל הביקור על ידי גורמי חמאס להדגיש פעם נוספת,  כי השואה היא "פרי המצאה של הישראלים" שנועדה להשגת מטרות של הכרה בינלאומית (פלסטין, 29 ביולי 2012).  באתר אינטרנט של העיתון פלסטין, המזוהה עם חמאס, התפרסם מאמר של עיתונאי מקלקיליה המזוהה עם חמאס ביהודה ושומרון, מציג את הביקור "כתקיעת סכין" בגבו של העם הפלסטיני.

3.    ביקורו של זיאד אלבנדכ באושוויץ והביקור הקודם של נציג הרשות בפולין, מהווים, להערכתנו, ביטוי לצמצום השימוש באנטישמיות כנשק פוליטי בעידן אבו מאזן (בהשוואה לתקופת ערפאת) . זאת, הגם שההסתה האנטי-ישראלית והאנטי-ציונית, שבמרכזן עומדת שלילת זכות קיומה של מדינת ישראל כמדינת לאום של העם היהודי, ממשיכה ללוות את המאבק המדיני של הרשות הפלסטינית נגד ישראל.  מנגד, ממשיכה חמאס לנהל באופן שוטף תעמולה אנטישמית המעוגנת באמנה שלה הכוללת מיתוסים של הפרוטוקולים של זקני ציון באמנה שלה (1988). תעמולה זו כוללת גם את הכחשת השואה או גימודה ומכאן תגובתה החריפה כלפי ביקורו של יועצו של אבו מאזן באושוויץ [2].

זיאד אלבנדכ, יועצו של אבו מאזן בעת ביקורו באושוויץ (paldf, 28 ביולי 2012)
זיאד אלבנדכ, יועצו של אבו מאזן בעת ביקורו באושוויץ (28 ביולי 2012, paldf) 

נספח

גינויים בחמאס לביקור

4.      פוזי ברהום, דובר חמאס, אמר כי  הביקור אינו מביא כל תועלת לסוגיה הפלסטינית והיחיד המרוויח מכך הוא "הכיבוש הישראלי, אשר מפיץ שקרים על השואה". ברהום הוסיף, כי הוכח באופן ודאי שהגרסה הישראלית היא שקרית ושישראל "ניפחה" את מה שקרה למען השגת אהדה בינלאומית, שלאורך השנים הייתה על חשבון העם הפלסטיני (פלסטין, 29 ביולי 2012).

5.     בהתייחסו לרשות הפלסטינית אמר, כי הניסיון שלה לרצות את הקהילייה הבינלאומית באמצעות הביקור לא יצליח מכיוון שהקהילה הבינלאומית הוכיחה במשך העשורים האחרונים שהיא נוהגת בחוסר צדק כלפי הסוגיה הפלסטינית. עוד הוסיף, כי  מצב פשיטת הרגל בו מצויה הרשות הוא שאילץ אותה לבצע את הצעד הזה אולם הזהיר, שמעשים כגון אלה עלולים להביא את הרשות למשבר אמיתי מול העם הפלסטיני בשל ההתגרות שלה ברגשותיו  (פלסטין, 29 ביולי 2012).

6.    פאיז אבו שמאלה, ראש עיריית ח'אן יונס לשעבר, פרסם מאמר גינוי תחת הכותרת "דמעות זיאד אלבנדכ על קברות היהודים"  בו מתח ביקורת על הביקור באומרו, כי משמעות ביקור יועצו של אבו מאזן באושוויץ היא שאבו מאזן עצמו ביקר במחנה ההשמדה. עוד הזכיר במאמרו, כי אלבנדכ טרם הואיל לבקר את אחיו הפלסטינים הכלואים בבתי הכלא בישראל. הוא גם קרא למצות עימו את הדין בשל "בגידה" (אתר אלואקע, 28 ביולי 2012).

מאמר המכחיש את השואה

7.    ביקורו של זיאד אלבנדכ נוצל לפרסום מאמר המכחיש את השואה. באתר פלסטין המזוהה עם חמאס התפרסם מאמר חריף פרי עטו של העיתונאי עצאם שאור[3] תחת הכותרת "תקיעת הסכין של זיאד אלבנדכ בסוגיה ובעם הפלסטיני" במאמר תוהה הכותב מהו ההיגיון שבעריכת ביקור שגוי שכזה התומך ביהודים ובפשעיהם. עוד מוסיף הכותב "מי מאמין שהיטלר השמיד שישה מיליון יהודים אנחנו לא מאמינים והיהודים לא מאמינים העולם חי במצב של צביעות והונאה ששמה שואה על אחת כמה וכמה כאשר בכיר פלסטיני הולך לבכות על שרידי שקר השואה ומבטל את כל הפשעים והעוונות שביצעה מדינת הכיבוש נגד עמינו הפלסטיני מכיוון שדמעותיו של זיאד אלבנדכ הגלויות או הסמויות מדגישות כי היהודים הם הקורבן" (פלסטין 29 ביולי 2012).

[1]זיאד אלבנדכ הוא נוצרי מבית לחם מהנדס במקצועו.הוא מונה ביולי 2009 על ידי אבו מאזן לשמש כיועץ הנשיא בדרגת שר לקשרים מקומיים ובינלאומיים עם הנוצרים (ופא, 19 ביולי 2009).  

[3]עצאם שאור הוא עיתונאי מקלקיליה הידוע כמקורב בדעותיו לחמאס ובעל טור קבוע בביטאון חמאס פלסטין שאור  נעצר מספר פעמים על ידי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית בעיקר בשל מאמריו המותחים ביקורת על מדיניות הרשות.