בבית משפט באיסטנבול החלו השימועים במסגרת משפט ראווה של ארבעה בכירים ישראליים בגין אחריות להריגת תשעת הנוסעים התורכיים על סיפון ה”מרמרה”.

''ישראל עומדת למשפט'', כרזה באתר IHH המכריזה על פתיחת המשפט באיסטנבול ב-6 בנובמבר.

''ישראל עומדת למשפט'', כרזה באתר IHH המכריזה על פתיחת המשפט באיסטנבול ב-6 בנובמבר.

כרזות וסיסמאות הסתה חריפות המשוות בין ישראל לבין המשטר הנאצי, שהונפו במהלך הפגנה ברחבת בית המשפט

כרזות וסיסמאות הסתה חריפות המשוות בין ישראל לבין המשטר הנאצי, שהונפו במהלך הפגנה ברחבת בית המשפט

כותרת בעמוד הראשון של היומון התורכי צבאח, בבעלות חתנו של ארדוגאן, ביום פתיחת המשפט:'' הישראליים אינם חיילים אלא מפלצות'' (צבאח, 6 בנובמבר 2012)

כותרת בעמוד הראשון של היומון התורכי צבאח, בבעלות חתנו של ארדוגאן, ביום פתיחת המשפט:'' הישראליים אינם חיילים אלא מפלצות'' (צבאח, 6 בנובמבר 2012)

בולנט ילדרים מנהיג IHH נוטל חלק בהפגנה ברחבת בית המשפט (אתר IHH , 6 בנובמבר 2012)

בולנט ילדרים מנהיג IHH נוטל חלק בהפגנה ברחבת בית המשפט (אתר IHH , 6 בנובמבר 2012)

תמונות הנתבעים Wanted, וצלבי קרס בהפגנה ברחבת בית המשפט (פאלטודיי, 6 בנובמבר 2012)

תמונות הנתבעים Wanted, וצלבי קרס בהפגנה ברחבת בית המשפט (פאלטודיי, 6 בנובמבר 2012)


כללי

1. ב-6 בנובמבר 2012 נפתח בבית המשפט לפשעים חמורים באיסטנבול, שבתורכיה, תהליך השימוע של ארבעה קצינים בכירים ישראליים, במסגרת העמדתם לדין, שלא בנוכחותם (absentia in). הארבעה הועמדו לדין, לדברי התביעה, בגין אחריותם למותם של  תשעה הרוגים (שהידים) תורכיים על סיפון הספינה "מאוי מרמרה" במאי 2010 1. זהו משפט ראווה, שישראל אינה מיוצגת בו המציג את אירועי ה"מרמרה" באופן חד-צדדי, מוטה ולעיתים שקרי

2.    ארבעת הישראלים, העומדים לדין, הם הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, ראש אמ"ן לשעבר, אהרון ידלין, מפקד חיל הים לשעבר, אליעזר מרום וראש להק מודיעין בחיל האוויר אבישי לוי. התביעה בתורכיה מבקשת לגזור על כל אחד מהם עונש מאסר עולם כפול תשע (18,000 שנים). במקביל נפתחה חקירה נגד אלוף טל רוסו המואשם בתכנון והוצאה אל הפועל של תקיפת ה"מרמרה" (אתר IHH, 6 בנובמבר 2012). כתבי האישום כוללים אישומים כגון "הסתה לרצח באמצעות עינוי" ו"הסתה לפגיעה באמצעות נשק חם". לאחר שלושה ימי שימועים נדחו הדיונים ל-21 בפברואר 2013 ככל הנראה בשל ליקויים משפטיים (ראו נספח ב').

3.    ארגון IHH, שארגן את משט ה"מרמרה" ופעיליו נטלו חלק בלחימה נגד צה"ל, ניצל את יום פתיחת המשפט לקמפיין הסתה חריף נגד ישראל (שהממשל התורכי לא עשה דבר כדי למנוע אותו). בבוקר פתיחת המשפט אורגנה, בחסות IHH,  הפגנה המונית ברחבת בית המשפט. המפגינים נשאו את דגלי תורכיה, פלסטין ודגלי IHH. בהפגנה הוצגו תמונותיהם של הישראלים הנאשמים וכרזות אנטי ישראליות, כולל כאלה המשוות בין ישראל ("הציונות") להיטלר ולנאצים. הנאספים קראו קריאות בגנות ישראל כמו "מוות לישראל" "עצמאות לפלסטין" ו"ג'האד". כמו כן אורגנה במקום תערוכת צילומים על אירועי ה"מרמרה". ארגון IHH דאג לזמן נציגי תקשורת מרחבי העולם לסיקור ההפגנה.

4.    מעבר להכפשת ישראל חותר IHH למנף את תוצאות המשפט לצרכי הלוחמה המשפטית (Lawfare). מנהיג הארגון בולנט ילדרים התבטא, כי בעקבות המשפט יקשה על בכירים ישראליים ואף חיילים שהשתתפו באירוע לצאת לחו"ל, שכן הוא מצפה שיוצאו פקודות מאסר נגד אלו "שגרמו לרצח אנשים בכוונת תחילה" התבטאות דומה הושמעה גם על ידי מחמד כאיא, נציג IHH ברצועת עזה ערב פתיחת המשפט. כל זאת תוך התעלמות מוחלטת מועדת פאלמר, שמונתה ע"י מזכ"ל האו"מ בהשתתפות ממשלת תורכיה לבדיקת אירועי המשט. הוועדה קבעה כי הסגר הביטחוני, שמטילה ישראל על רצועת עזה, הוא "אמצעי ביטחוני לגיטימי", כי הוא מוטל ממניעים ביטחוניים בלבד, וכי חיילי צה"ל, שביקשו לעלות על המאוי מרמרה, התמודדו עם התנגדות אלימה, מאורגנת ומשמעותית, מצד קבוצת המשתתפים, שחייבה את החיילים לעשות שימוש בכוח על מנת להגן על עצמן[2].


כותרת בעמוד הראשון של היומון התורכי צבאח, בבעלות חתנו של ארדוגאן, ביום פתיחת המשפט:'' הישראליים אינם חיילים אלא מפלצות'' (צבאח, 6 בנובמבר 2012)
כותרת בעמוד הראשון של היומון התורכי צבאח, בבעלות חתנו של ארדוגאן, ביום פתיחת המשפט:" הישראליים אינם חיילים אלא מפלצות" (צבאח, 6 בנובמבר 2012)

5.    פתיחת המשפט זכתה לסיקור עיתונאי בתקשורת התורכית, מלווה בהכפשות נגד ישראל. עם זאת נשמעה בתורכיה גם ביקורת נגד המשפט וההסתה האנטי-ישראלית הנלוות אליו בעיקר מצד האופוזיציה:

א. העיתונאי איש האופוזיציה אפקאן בולאץ', כתב באתר "חדשות המדינה", כי אין לתורכיה כל סמכות לשפוט אירוע בו הייתה מעורבת ספינה אשר הניפה דגל זר וכי קיום משפט בתורכיה בהעדרם של הנאשמים הינו בגדר הצגה בלבד. עוד הוסיף,  כי למשפט אין כל משמעות שכן טרם הסתיים שלב איסוף המסמכים, לא נמסרה הודעה רשמית על העמדתם לדין, ותהליך מינוי הסנגורים על ידי לשכת עורכי הדין היה בניגוד לחוק ועל כן הם אינם יכולים לייצג את הנאשמים  (7 בנובמבר 2012, www.ulkedehaber).

ב. אמין צ'ולאשן עיתונאי ועורך עיתון האופוזיציה  Sozcu כתב, כי ממשלת תורכיה לבטח לא הייתה מאפשרת לספינת סיוע לכורדים להתקרב לאחד מנמליה  ומכריזה על הפעולה כבלתי חוקית. לדבריו היא גם  לא הייתה מהססת להפעיל כוח צבאי נגדה. לדבריו יש להעמיד לדין את ממשלת תורכיה אשר תמכה ועודדה את יציאת הספינה, למרות אזהרות ישראל, ו"שלחה אל מותם" תשעה בני אדם  (8 בנובמבר 2012, www.ilk-kursum.com).

אופיו של IHH

6. ארגון IHH, המנהל את קמפיין ההסתה והקורא להעמדה לדין של בכירים ישראליים הינו ארגון תורכי ג'האדיסטי, אסלאמי-רדיקלי, אנטי- אמריקאי, אנטי-מערבי, אנטי-ישראלי ואנטישמי. הארגון, הקשור בטבורו לממשל התורכי, מהווה מרכיב חשוב בקואליציה הבינלאומית העוסקת במתקפת הדה-לגיטימציה על ישראל והוא נוטל חלק בפעולותיה בשיתוף פעולה עם ארגונים אנטי-ישראלים במערב ועם ארגונים המזוהים עם תנועת האחים המוסלמים. פעילי IHH נטלו חלק מרכזי במשט ה"מרמרה", שהסתיים בעימות האלים ב-31 במאי 2010. קודם לכן נטלו פעילי IHHחלק בשיירה, ששוגרה בסוף 2009 רצועת עזה ומשתתפיה ניהלו עימות אלים עם כוחות הביטחון המצריים.  

7. מרכזיותו של IHH במשט התבטאה בתכנון, ברכישת שלושת כלי שיט עבור המשט (כולל ה-Mavi Marmara); בהעמדת יכולות מדינתיות של תורכיה לרשות הקואליציה ששיגרה את המשט ובתכנון העימות האלים עם צה"ל ללא יידוע שותפיו לקואליציה. פעילי IHH נטלו חלק מרכזי בעימות על גבי ה"מרמרה", שהסתיים במותם של תשעה פעילים תורכיים הרוגים, בתשעה חיילי צה"ל פצועים ובעשרות פצועים מקרב הנוסעים[3] (פירוט ראו נספח ג').

נספחים

8.    למסמך זה שלושה נספחים:

א. מעורבות IHH במשפט באיסטנבול .

ב. הליכי ההעמדה למשפט – תמונת מצב.

ג. סיוע IHH לחמאס ומקומו בעימות עם צה"ל על גבי ה"מרמרה".

[1]תשעת האזרחים התורכיים, שנהרגו על גבי ה"מרמרה" לא היו אזרחים תמימים אלא פעילי IHHוארגונים אסלאמיים קיצוניים אחרים. לגבי זהות תשעת ההרוגים ראו פרסום מרכז המידע מ-20 ביוני 2012:" כמעט כל ההרוגים בעימות האלים על גבי הספינה מאוי מרמרה זוהו בוודאות כחברים בארגונים תורכיים אסלאמיסטיים, רובם בעלי אופי קיצוני ואנטי מערבי. כמחצית מההרוגים הכריזו על שאיפתם למות כשהידים".

[2]להלן נוסח סעיף II  בעיקרי ממצאי ועדת פאלמר (עמ'2) הקובע כי הסגר שהטילה ישראל על הרצועה הינו צעד בטחוני לגיטימי, שנועד למנוע הברחת אמצעי לחימה לרצועת עזה: "The fundamental principle of the freedom of navigation on the high seas is subject to only certain limited exceptions under international law. Israel faces a real threat to its security from militant groups in Gaza. The naval blockade was imposed as a legitimate security measure in order to prevent weapons from entering Gaza by sea and its implementation complied with the requirements of international law.(ההדגשות הן של מרכז המידע).