חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (22-27 בנובמבר 2012)

פעילים ממנגנוני הביטחון של חמאס נפרסים סמוך לגדר הביטחון. מולם, מעברה השני של הגדר, נראים כוחות צה''ל

פעילים ממנגנוני הביטחון של חמאס נפרסים סמוך לגדר הביטחון. מולם, מעברה השני של הגדר, נראים כוחות צה''ל

עמדת שיגור רקטות פג'ר 5 בסמוך לגן ילדים ומסגד (דובר צה''ל, 15 בנובמבר 2012)

עמדת שיגור רקטות פג'ר 5 בסמוך לגן ילדים ומסגד (דובר צה''ל, 15 בנובמבר 2012)

שיגור רקטה סמוך בית ברצועת עזה (ערוץ אלאקצא, 14 בנובמבר 2012)

שיגור רקטה סמוך בית ברצועת עזה (ערוץ אלאקצא, 14 בנובמבר 2012)

מחמוד אלזהאר, מבכירי חמאס ברצועה, בתהלוכה של חמאס בעזה לבוש במדים צבאיים וחמוש ברובה M-16 מקוצר (פלסטין אלא'ן, 25 בנובמבר 2012)

מחמוד אלזהאר, מבכירי חמאס ברצועה, בתהלוכה של חמאס בעזה לבוש במדים צבאיים וחמוש ברובה M-16 מקוצר (פלסטין אלא'ן, 25 בנובמבר 2012)

פעילות של ילדי גן בעזה בכיכר החייל האלמוני. הילדים, לבושי מדים  צבאיים, חמושים ברובי פלסטיק, מציתים את דגל ישראל (קדס נט, 25 בנובמבר 2012).

פעילות של ילדי גן בעזה בכיכר החייל האלמוני. הילדים, לבושי מדים צבאיים, חמושים ברובי פלסטיק, מציתים את דגל ישראל (קדס נט, 25 בנובמבר 2012).

שוק בעזה גדוש במוצרי מזון.

שוק בעזה גדוש במוצרי מזון.

אבו מאזן נושא נאום מול משתתפי עצרת תמיכה במהלך הפלסטיני באו''ם סמוך למתחם המקאטאעה בראמאללה  (ופא, 25 בנובמבר 2012)

אבו מאזן נושא נאום מול משתתפי עצרת תמיכה במהלך הפלסטיני באו''ם סמוך למתחם המקאטאעה בראמאללה (ופא, 25 בנובמבר 2012)

  • בשלב זה מקיימים חמאס ושאר ארגוני הטרור את ההבנות, שהושגו להפסקת מבצע "עמוד ענן". מאז ה-21 בנובמבר 2300 לא נורו רקטות או פצצות מרגמה לשטח ישראל.  במהלך ה-23 בנובמבר אירעו התפרעויות של פלסטינים, שהתקהלו בקרבת גדר הביטחון. כוחות מנגנוני הביטחון של ממשל חמאס התפרסו לאורך גדר הביטחון על מנת לאכוף את הפסקת האש.
  • אבו מאזן ובכירי הרשות הפלסטינית ממשיכים להפגין נחישות להעלות את ההצבעה בדבר שדרוג מעמדה של הרשות בעצרת האו"ם, בתאריך הסמלי של ה-29 בנובמבר. בניגוד לעבר זוכה צעד זה לתמיכה מצד חמאס. 
מימוש ההבנות להפסקת הלחימה
  • לאחר שמונה ימים של מבצע "עמוד ענן" נכנסו לתוקפן ההבנות, שהושגו אודות הפסקת הלחימה ב-21 בנובמבר, החל מהשעה 2100. במשך כשעתיים אותרו "טפטופי" ירי רקטות בדרום ישראל (כעשר נפילות). מאז 21 בנובמבר 2300,  נכון ל-27 בנובמבר, נשמרת הפסקת האש באופן כמעט מלא.
תקיפות צה"ל – סיכום דובר צה"ל
  • על פי דובר צה"ל, השיג צה"ל את היעדים, שהוצבו לו מראש והנחית מכה קשה על חמאס ויכולותיה הצבאיות. כתוצאה מפעילות צה"ל נפגעו משמעותית התשתיות הבאות: מערך הפיקוד ושליטה של חמאס, תשתיות הטרור, מתקנים בסיסים ומפקדים בכירים. במהלך התקיפות הושמדו ונפגעו ע"י צה"ל יכולות אסטרטגיות של חמאס בהן רקטות לטווחים ארוכים (מעל 40 ק"מ) ומאות משגרים ורקטות לטווחים בינוניים וקצרים. בכך שיבש צה"ל משמעותית את יכולות השיגור של חמאס.  זאת ועוד, מערכת "כיפת ברזל"  השיגה אחוזי הצלחה גבוהים כך שרק כ-7% מכלל הרקטות, ששוגרו נפלו בשטחים בנויים. הישגים מבצעים אלה בשדה הקרב הם שהביאו להבשלת התנאים להסכם הפסקת אש (דובר צה"ל, 22 בנובמבר 2012).
  • סה"כ במהלך המבצע הותקפו 1,500 יעדי טרור ברחבי הרצועה ביניהם (דובר צה"ל, 22 בנובמבר 2012):

·         30 פעילים בכירים בחמאס ובג'אהד האסלאמי בפלסטין.

·         19 מרכזי פיקוד.

·         980 משגרים תת קרקעיים.

·         140 מנהרות הברחה.

·         66 מנהרות, שנועדו לפעילות טרור.

·         42 חדרי מבצעים ובסיסים של חמאס.

·         26 מפעליםלייצור אמצעי לחימה

·         עשרות משגרי רקטות ארוכות טווח ואתרי שיגור. 

ישראל
  • היקף נזקי הרכוש בישראל במבצע "עמוד ענן" נאמד ב- 1,790 פגיעות ברכוש בישובי הדרום כתוצאה מירי רקטות ופצצות מרגמה. בכלל זה נגרם נזק למבנים, דירות מגורים, כלי רכב וציוד חקלאי. כ-30 משפחות, שבתיהן נפגעו פונו לבתי מלון. הנזקים לתעשייה בשמונת ימי הלחימה נאמדו ב- 200 מיליון שקלים. מבין 500 המפעלים בדרום רק חמישה נפגעו ישירות מירי רקטות  (הארץ, מוסף דה מרקר, 23 בנובמבר 2012).
רצועת עזה
  • טאהר אלנונו, דובר ממשל חמאס אמר במהלך מסיבת עיתונאים, כי על פי הערכה ראשונית של הנזקים ברצועת עזה ניזוקו 800 מבנים ביניהם נהרסו כליל 200 מבנים. כמו כן נהרסו 42 מוסדות ומבנים ממשלתיים וביטחוניים. בסך הכל הנזק המוערך הוא בשווי של מיליארד ו-245 מיליון דולרים. הנזק הישיר מוערך בשווי של 554 מיליון דולר והנזק העקיף מוערך ב-700 מיליון (ערוץ אלאקצא, 25 בנובמבר 2012).
  • סה"כ במהלך ימי מבצע "עמוד ענן"  שוגרו למעלה מ-1,400 רקטות מרצועת עזה. בשטח ישראל אותרו נפילות של 854 רקטות. (הערה: אומדן זה מהווה נתון המופיע בגרפים שלהלן).
נפילות רקטות מאז תחילת שנת  2011 1

נפילות רקטות מאז תחילת שנת 2011

נפילות רקטות בדרום ישראל בחתך שנתי [2]

נפילות רקטות בדרום ישראל בחתך שנתי

פריסת כוחות ביטחון של חמאס לאורך גדר הביטחון
  • אסלאם שהואן, דובר משרד הפנים של ממשל חמאס, דיווח, כי כוחות מנגנוני הביטחון של חמאס התפרסו (25 בנובמבר) לאורך גדר הביטחון ברצועת עזה במטרה לאכוף את הסכם ההרגעה.  נראה לנו, כי פריסה זו בוצעה לאחר התפרעויות תושבים סמוך לגדר במטרה להשליט סדר (ראו להלן).
התפרעויות סמוך לגדר הביטחון
  • החל מההכרזה על הפסקת האש החלו להתקהל פלסטינים סמוך לגדר הביטחון בגבול רצועת עזה לשם הפגנת נוכחות וכהתרסה נגד ישראל. כך למשל ב-23 בנובמבר התקרבו כ-300 פלסטינים לגדר הביטחון בדרום רצועת עזה במספר מוקדים הם החלו להתפרע ולהסב נזקים לגדר. כוחות צה"ל ניסו להרחיק את המתפרעים ומשאלו סרבו להתפנות בוצע ירי התרעתי לעברם. המתפרעים המשיכו להסב נזק לגדר ולנסות לחדור לשטח ישראל ועל כן בוצע ירי נוסף לעברם (ynet, 23 בנובמבר 2012). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על הרוג ולמעלה מעשרה פצועים בתקרית זו  (מען, 23 בנובמבר 2012).
  • ב-26 בנובמבר דיווחו כלי התקשורת הפלסטינים על שני פצועים פלסטינים נוספים בקרבת כרם שלום כתוצאה מירי של צה"ל (פאל טודיי, אלרסאלה.נט, 26 בנובמבר 2012). במקביל החלו חקלאים פלסטיניים לעבד אדמות חקלאיות בסמוך לגדר הביטחון (צפא, קדס.נט, 27 בנובמבר 2012).

פלסטינים מתקרבים לגדר הביטחון בדרום הרצועה (צפא, 23 בנובמבר 2012). משמאל : חקלאים פלסטיניים מעבדים את אדמתם במזרח ח'אן יונס סמוך לעמדת צה"ל (קדס נט, 27 בנובמבר 2012)
מימין : פלסטינים מתקרבים לגדר הביטחון בדרום הרצועה (צפא, 23 בנובמבר 2012). משמאל : חקלאים פלסטיניים מעבדים את אדמתם במזרח ח'אן יונס סמוך לעמדת צה"ל (קדס נט, 27 בנובמבר 2012)

מחבל חדר לישוב שדי אברהם
  • בליל 26-25 בנובמבר הגיע מחבל, שחדר מרצועת עזה דרך גדר הביטחון, לישוב שדי אברהם, שבחבל שלום, המרוחק כ-4 ק"מ מהרצועה. המחבל נכנס לבית בישוב איים בסכין על דיירת  הבית. האישה נאבקה עימו, בעודה מגוננת על ארבעת ילידיה, לבסוף הצליחה להתגבר עליו לכלוא אותו בחדר השירותים ולהזעיק עזרה. במהלך המאבק עימו היא נפצעה באורח קל. כוח צה"ל, שהגיע למקום, ניהל מרדף אחר המחבל משסירב לעצור ירה לעברו והרגו. צה"ל ושירותי הביטחון בודקים את האירוע. על פי הערכות ראשוניות מדובר במחבל בודד, שאינו משתייך לארגון כלשהוא (ynet, 27 בנובמבר 2012).
משלחת חמאס יצאה לקהיר לדיון בפרטי ההסכם
  • התקשורת הפלסטינית דיווחה, כי משלחת מטעם ממשל חמאס, בראשות זיאד אלט'אט'א, סגן ראש ממשל חמאס, הגיעה (25 בנובמבר) לקהיר על מנת לקיים שיחות עקיפות עם ישראל, בתיווך מצרי, בנוגע ליישום סעיפי הפסקת האש. על הפרק דיון בנושא מעברי הגבול, הגבולות, מעבר סחורות מרצועת עזה ואליה ועוד (צפא, 26 בנובמבר 2012).
  • כניסת ההסכם להפסקת הלחימה לתוקפו הביא לגילויי שמחה המוניים וספונטניים ברצועת עזה, שכללו יריות שמחה, זיקוקים, תהלוכות וחלוקת דברי מתיקה. ברחבי הרצועה קיימו חמאס וארגוני הטרור הפלסטיניים תהלוכות שמחה בהשתתפות בכירי הארגונים. באחת מתהלוכות חמאס נראה מחמוד אלזהאר, מבכירי חמאס, צועד כשהוא לבוש מדים צבאיים וחמוש ברובה M-16מקוצר (פלסטין אלא'ן, 25 בנובמבר 2012). 
חזרה לשגרה ושיקום ההריסות
  • ברצועת עזה החלה החזרה לשגרת החיים. במסגרת זאת החלו תושבים לחזור לבתיהם לאחר, שעקרו מהם (בעיקר בדרום הרצועה), השווקים נפתחו וחודשו הלימודים בבתי הספר ובאוניברסיטאות. ממשל חמאס מבחינתו מנסה להפגין המשך משילות שלטונית וחזרה לפעילות שגרתית של משרדי הממשל (שחלקם ניזוקו במהלך ימי המבצע).
  • הבנק הלאומי האסלאמי, שהותקף במהלך המבצע על ידי חיל האוויר, חידש החל מ-25 בנובמבר  את פעילותו בשני סניפיו בעיר עזה ובח'אן יונס. לטענת מחמד ע'אנם, ראש מחלקת הממון וההשקעות, תפקוד הבנק לא נפגע ורוב הנזק וההפסדים של הבנק היו חומריים בלבד (צפא, 25 בנובמבר 2012).
  • מתמונות שונות, שפורסמו באתרי אינטרנט, ניתן ללמוד על תנועת מסחר ערה בשווקים הגדושים במוצרי מזון, תנועת אזרחים וכלי רכב ברחובות העיר עזה (פלסטין אלא'ן, 26 בנובמבר 2012). 
משלחות סיוע לשיקום הרצועה
  • לאחר מבצע "עמוד ענן" נמשך זרם משלחות הסיוע והסולידאריות המגיעות לרצועה. במסגרת זאת ב-24 בנובמבר נכנסו לרצועה, דרך מסוף רפיח, שלושים משאיות סיוע בהן 100 טון מוצרי מזון ותרופות, שנשלחו מארגון ג'אנסיו, שבתורכיה. יחד עם המשאיות הגיעה משלחת המונה 16 איש (שהאב, 25 בנובמבר 2012). ב-26 בנובמבר הגיעה משלחת פרלמנטארית מעיראק המונה 85 איש, מהם 50 חברי פרלמנט. המשלחת הביאה עמה סיוע כספי בסך 1.6 מיליון דולר שנועד עבור בתי החולים ברצועה (צפא, 26 בנובמבר 2012).
חמאס
  • חמאס, המציגה את המערכה האחרונה כהישג וכניצחון,  ממשיכה במערכה התודעתית, שמטרתה לבסס את נראטיב הניצחון. בהתבטאויותיהם הפומביות הביעו בכיר חמאס שביעות רצון מההסכם להפסקת הלחימה והביעו את מחויבותם לכבדו. הם גם המשיכו לשבח את חלקה של מצרים והנשיא מחמד מרסי בהשגתו.
  • בהודעה שהתפרסמה מטעם הזרוע הצבאית של חמאס נאמר כי נורו 1,573 רקטות אשר פגעו במטוסים, ספינות וכלי מלחמה נוספים של ישראל. כמו כן נאמר נאמר, כי לראשונה נעשה שימוש בטילים ארוכי טווח שחלקם מתוצרת מקומית אשר הגיעו לטווח של עד 80 ק"מ ואילצו את ישראל "להרים דגל לבן". הג'האד האסלאמי בפלסטין, מצידו, הודיע כי שיגר 620 רקטות ופצצות מרגמה . נתוני חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין נראים לנו מוגזמים.
  • להלן התבטאויות כמה בכירים בחמאס אודות ההסכם להפסקת הלחימה:

·         בראיון, שהעניק ח'אלד משעל לרשת אלג'זירה אמר, בין היתר, כי חמאס תעמוד בהתחייבויותיה בהסכם אך אם ישראל תפר את ההסכם תחזור חמאס לשגר רקטות לעברה (אלג'זירה, 26 בנובמבר 2012).

·         אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, הצהיר כי ממשלו מרוצה מהסכם הרגיעה ומחויב לו. כמו כן הוסיף כי הוא מתגאה בעמידתם האיתנה של התושבים (קדסנט, 21 בנובמבר 2012).

·         מוסא אבו מרזוק, סגן יו"ר הועד הפועל של חמאס, אמר כי ההסכם מהווה הישג לעם הפלסטיני ולאחדות הפלסטינית בשל עצירת התוקפנות הישראלית והטיפול בסוגיות, שהיו "תקועות"  (ערוץ מצרי רשמי, 21 בנובמבר 2012).

·         עזאת אלרשק, חבר הועד הפועל של חמאס, אמר כי ההסכם מהווה ניצחון מכובד של "ההתנגדות" כולה. לדבריו ישראל קיבלה החלטה על הפסקת אש  חד-צדדית קודם לכן כדי שלא להראות שהיא נכנעה לתנאי ה"התנגדות" הפלסטינית (ערוץ אלקדס, 21 בנובמבר 2012).

הג'האד האסלאמי בפלסטין
  • במסיבת עיתונאים, שכינסה הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין הודגש "הניצחון". לדברי דובר הארגון, שהופיע רעול פנים, הוכח בסבב לחימה זה, כי תל-אביב אינה עוד יעד "שלא ניתן לכבשו" אלא "כלי משחק בידי לוחמי הג'האד וההתנגדות" (פאל טודיי, 22 בנובמבר 2012)
הרשות הפלסטינית
  • אבו מאזן יו"ר הרשות הפלסטינית הביע תמיכה בהודעה על הפסקת האש הוא אמר, כי מצב זה מחייב המשך מאמצים על מנת לשמרו ולמנוע את המשך "פעולות האיבה הישראליות" והביא להסרת המצור מעל רצועת עזה. לדבריו יש למנוע כל ניסיון של ישראל לבודד את רצועת עזה מיהודה ושומרון ולהימנע מלהטיל על מצרים אחריות, שתפגע בביטחונה הלאומי ובאינטרסים הלאומיים של הפלסטינים (ופא, 21 בנובמבר 2012). 
גורמים ברצועה מייחסים את התפטרות שר הביטחון ל"כישלון" מבצע "עמוד ענן"
  • דוברי ארגוני הטרור ברצועת עזה הזדרזו לייחס את התפטרותו של שר הביטחון אהוד ברק מתפקידו ל"כישלון" מבצע "עמוד ענן" :

·         לשכת ההסברה של חמאס פרסמה הודעה לפיה התפטרותו של ברק היא עוד הוכחה לניצחון "ההתנגדות" אשר "חיסלה" את הקריירה של ברק. יחד עם זאת ציינה, כי למרות פרישתו מהחיים הפוליטיים הוא לא יוכל לחמוק מאחריות "לפשעים", שביצע וימשכו המאמצים הפלסטינים להביא אותו ואחרים לדין (אלראי, 26 בנובמבר 2012).

·         אבו אחמד, דובר הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין אמר, כי התפטרותו היא תגובה ישירה ל"מפלה", שנחלו הוא וצבאו ברצועת עזה. הוא גם העריך, שבעקבות זאת יהיו עוד צעדים, אפשר אף התפטרותו של ראש הממשלה (פאל טודיי, 26 בנובמבר 2012). 

המשך התבטאויות בדבר סיוע צבאי איראני לרצועה
  • בכירי חמאס המשיכו להתבטא בנושא המעורבות והסיוע האיראני לרצועה. יחד עם זאת  הקפידו להדגיש את עצמאות ההחלטה של חמאס ואי תלותה באיראן :

·         מחמוד אלזהאר, חבר הועד הפועל של חמאס, אמר, כי אין ברצונו להכחיש שאיראן העניקה להם נשק וכסף. הוא הבהיר שהכסף הושקע בפיתוח טילים, שהגיעו למרחק רב יותר מהטילים אותם קיבלו מאיראן. לדבריו איראן מעולם לא דרשה מחמאס דבר ועל כן היא מוכנה לקבל ממנה סיוע  (ערוץ אלאקצא, 22 בנובמבר 2012).

·         בנאום, שנשא מחמוד אלזהאר,  בפני פעילי הזרוע הצבאית של חמאס  הוא הודה,  כי חלק מהרקטות היו מתוצרת איראנית לדבריו איראן תמכה בחמאס באמצעות כסף ונשק. הוא הוסיף, כי איראן לא ביקשה כל גמול עבור הסיוע אלא רק שהרקטות שסיפקה ישמשו ל"שחרור פלסטין" (אלשרק אלאוסט, 24 בנובמבר 2012).

  • במסיבת עיתונאים, שכינסה הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין הודה דובר הארגון לכל אלה בעולם אשר תמכו בהתנגדות בכסף ובאמצעי לחימה באמצעותם הם הצליחו לשנות את המשוואה ובמיוחד לאחים באיראן לאחים במצרים. לדבריו איראן בסיוע שלה ביצעה את חובתה (פאל טודיי, 22 בנובמבר 2012).
נעצרו מבצעי הפיגוע בתל אביב
  • בפעילות משותפת של כוחות הביטחון נעצרו ב-21 בנובמבר מבצעי פיגוע האוטובוס בתל אביב ביום האחרון של מבצע "עמוד ענן" (21 בנובמבר). מבצעי הפיגוע הם חברי התארגנות המזוהה עם חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין, רובם מהכפר בית לקיא (סמוך לראמאללה). בחקירה ראשונית עלה, כי הניחו את המטען באוטובוס והשתמשו בטלפון סלולארי על מנת להפעילו מרחוק. מחקירתם גם עולה, כי גייסו אזרח ישראלי, תושב טייבה, שמוצאו מבית לקיא לצורך הכנסת המטען לתל-אביב. לצורך זה הם ניצלו את כלי הרכב של מעסיקו ערבי, תושב מזרח ירושלים, ללא ידיעתו. המטען הונח בתוך האוטובוס על ידי האזרח הישראלי, שעדכן את האחראי עליו בבית לקיא אשר פוצץ את המטען באמצעות מכשיר הטלפון הסלולארי  (דובר צה"ל, 22 בנובמבר 2012). בפיגוע נפצעו 27 בני אדם. 

[1]נכון ל- 27 בנובמבר 2012. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.

[2]הנתונים הסטטיסטיים בשנים 2008 ו-2009  כוללים את נפילות הרקטות במהלך מבצע "עופרת יצוקה". נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.