הסיוע האיראני לארגוני הטרור הפלסטינים

כרזות הבעת תודה לאיראן, בארבע שפות, שניתלו בעזה לאחר מבצע ''עמוד ענן'' (קדס נט, 29 בנובמבר 2012).

כרזות הבעת תודה לאיראן, בארבע שפות, שניתלו בעזה לאחר מבצע ''עמוד ענן'' (קדס נט, 29 בנובמבר 2012).

כרזות הבעת תודה לאיראן, בארבע שפות, שניתלו בעזה לאחר מבצע ''עמוד ענן'' (קדס נט, 29 בנובמבר 2012).

כרזות הבעת תודה לאיראן, בארבע שפות, שניתלו בעזה לאחר מבצע ''עמוד ענן'' (קדס נט, 29 בנובמבר 2012).

   רקטת פג'ר 5 מתוצרת איראן בעלת טווח של 75 ק''מ

רקטת פג'ר 5 מתוצרת איראן בעלת טווח של 75 ק''מ

דגם המדמה רקטה פג'ר 5 בתצוגה של אמצעי לחימה, בהם נעשה שימוש במבצע ''עמוד ענן''.

דגם המדמה רקטה פג'ר 5 בתצוגה של אמצעי לחימה, בהם נעשה שימוש במבצע ''עמוד ענן''.

פגיעה קשה בבניין מגורים בראשון לציון כתוצאה מפגיעת רקטת פג'ר 5 (דף הפייסבוק של משטרת ישראל ,20 בנובמבר 2012)

פגיעה קשה בבניין מגורים בראשון לציון כתוצאה מפגיעת רקטת פג'ר 5 (דף הפייסבוק של משטרת ישראל ,20 בנובמבר 2012)

אלוף קאסם סלימאני מפקד כוח קדס (אלקדס, 12 בנובמבר 2011).

אלוף קאסם סלימאני מפקד כוח קדס (אלקדס, 12 בנובמבר 2011).

רמצ'אן שלח מזכ

רמצ'אן שלח מזכ"ל הג'האד האסלאמי בפלסטין: ''...איראן נתנה לנו את כל הסיוע והתמיכה. הנשק, שמשמש את ההתנגדות- כל העולם יודע, שמקורו העיקרי הוא איראן'' (אלג'זירה, 20 בנובמבר 2012)

זיאד אלנח'אלה: הנשק, שהג'האד האסלאמי בפלסטין משתמש בו הינו איראני (ערוץ אלערביה, 20 בנובמבר 2012)

זיאד אלנח'אלה: הנשק, שהג'האד האסלאמי בפלסטין משתמש בו הינו איראני (ערוץ אלערביה, 20 בנובמבר 2012)


כללי

1. במבצע "עמוד ענן" באו לידי ביטוי היכולות הצבאיות של חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין, שניבנו ברצועת עזה באמצעות סיוע איראני מאסיבי. במרכזן של יכולות אלו עמד ארסנל, אשר מנה אלפים רבים של רקטות, הן רקטות תקניות והן מייצור עצמי (תוך שימוש בטכנולוגיה איראנית). ארסנל זה כלל רקטות לטווח בינוני מסוג פג'ר 5 (תוצרת איראן) ומסוג 75M(תוצרת עצמית). ירי הרקטות המאסיבי לעבר ישובים ישראלים, ובכלל זה מספר רקטות לעבר אזורי ת"א וירושלים, התאפשר עקב הסיוע האיראני[1].

2. העברת הסיוע הצבאי מאיראן לחמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין, בשנים שקדמו למבצע "עמוד ענן", נעשתה בנתיבי היבשה, האוויר והים, תוך שימוש ברשתות חוצות גבולות של מבריחים וסוחרים. הנתיב המרכזי להברחת אמצעי הלחימה היה מאיראן לסודאן וממנה דרך מצרים לרצועת עזה (באמצעות תשתית המנהרות הנרחבת המפוקחת ע"י חמאס). כמו כן נעשה שימוש בערוץ ההברחה הימי, שנחשף (15 במרץ 2011) עם תפיסת הספינה ויקטוריה. באוניה זו נתפסו אמצעי לחימה, שהיו בדרכם לרצועת עזה דרך מצרים, אשר הגעתם עלולה הייתה לשדרג את אמצעי הלחימה, שבידי ארגוני הטרור. בין השאר נתפסו באוניה טילי חוף-ים מדגם 704- C, שנועדו לפגוע בכלי שיט צבאיים ואזרחיים כמו גם במטרות אסטרטגיות במרחב אשדוד-אשקלון.

3. עד למבצע "עמוד ענן" הקפידו איראן וארגוני הטרור, המסתייעים על ידה, מטעמי ביטחון ומשיקולים פוליטיים, לשמור על חשאיות הסיוע הצבאי האיראני ומערכת הברחות לארגוני הטרור ברצועה. אינדיקציה עדכנית לפעילותה של מערכת הסיוע הצבאי הייתה חשיפתם של מחסני אמצעי לחימה על אדמת סודאן, שהותקפו באוקטובר 2012. בכלי התקשורת פורסם, כי במחסנים הללו היו אמצעי לחימה איראניים, שנועדו עבור ארגוני הטרור הפועלים ברצועת עזה (חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין).

4. לקראת סיומו של מבצע "עמוד ענן", החליטה איראן לחשוף את הסיוע הצבאי, שהיא מגישה לארגוני הטרור ברצועה. הסיבה לשינוי זה הינה, להערכתנו, תסכול איראני עמוק מהאופן שבו מצרים ומדינות מוסלמיות נוספות (תורכיה, קטר) זכו לרווחים פוליטיים/תעמולתיים במבצע "עמוד ענן" בגין תמיכתם בחמאס. זאת, בעוד שתפקידה של איראן, שבמשך שנים הובילה את הסיוע הצבאי לארגוני הטרור ברצועה, נותר בצל. באמצעות חשיפת הסיוע קיוותה איראן, להערכתנו, לזכות ברווחים פוליטיים מול מדינות כמו מצרים, תורכיה וקטר. זאת ועוד, מרכזיותה של מצרים בהבנות, אשר הובילו לסיום "עמוד ענן", עוררה, להערכתנו, חשש איראני מפני הרחבת הסדקים ב"מחנה ההתנגדות" והתחזקות מעמדו של הציר המוסלמי, בהובלת מצרים ותנועת האחים המוסלמים.

5. כפועל יוצא מההחלטה האיראנית פתחו איראן, הג'האד האסלאמי בפלסטין וחזבאללה בקמפיין תקשורתי במסגרתו הורעפו שבחים על הסיוע האיראני הצבאי לארגונים ברצועה בנשק, בכסף ובידע טכנולוגי (פירוט ראו נספח א'). לקמפיין זה הצטרפו גם דוברי חמאס, שבצד השבחים לאיראן טרחו להדגיש גם את עצמאותה ואי תלותה של חמאס באיראן.

גופים ואישים איראנים המובילים את הסיוע הצבאי לארגוני הטרור ברצועה

6. כוח קדס של משמרות המהפכה, הינו יחידת עילית איראנית המהווה את "חוד החנית" של "ייצוא המהפכה", מעבר לגבולותיה של איראן. כוח זה עוסק, בין השאר, בחיזוק כוחו הצבאי והפוליטי של "מחנה ההתנגדות" ובמסגרת זאת הוא ממונה על הובלת הסיוע הצבאי לארגוני הטרור הפלסטינים, בדגש על חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין. סיוע צבאי זה כולל הברחת אמצעי לחימה לרצועת עזה, אימונים, העברת ידע טכנולוגי והעברת כספים[2].

7. בסיוע שמגיש כוח קדס לארגוני הטרור הפלסטינים בולטים:

א.  קאסם סלימאני– מפקד כוח קדס, האחראי מתוקף תפקידו על תכלול הסיוע לפלסטינים בדרג הבכיר באיראן.

ב.  אסמאעיל קאא'ני– סגן מפקד כוח קדס. מפגין עיסוק נרחב בסוגיית הסיוע הצבאי לפלסטינים.

כוונה איראנית לסייע בשיקום התשתית הצבאית של ארגוני הטרור ברצועה

8. הטלטלה האזורית יצר מחלוקת פוליטית עמוקה בין איראן לחמאס. מחלוקת זאת מצאה ביטוי בקרע בין חמאס למשטר הסורי, בן בריתה האסטרטגי של איראן, ובהסתמכות הולכת וגוברת של חמאס על משטר תנועת האחים המוסלמים במצרים. לכך נוספו סיוע כספי של קטר לממשל חמאס ברצועה ותמיכה פוליטית-תעמולתית של תורכיה, שבאו לידי ביטוי במבצע "עמוד ענן". ולמרות זאתשרירה וקיימת תלותה הרבה של חמאס בסיוע הצבאי האיראני, המהווה להערכתנו תנאי הכרחי לשיקום התשתיות הצבאיות שנפגעו ב"עמוד ענן"[3]. מנגד, גם לאיראן יש אינטרס מובהק בשיקומו ושדרוגו של איום הרקטות נגד ישראל גם מרצועת עזה, ובשימור הזיקה של חמאס ל"מחנה ההתנגדות".

9. כל אלויוצרים להערכתנו אינטרס משותף להמשך הסיוע הצבאי של איראן לחמאס לאחר מבצע "עמוד ענן", למרות המחלוקת הפוליטית ביניהם. עדויות לכך ניתן למצוא בהתבטאויות איראנית לפיהן בכוונת איראן להמשיך את התמיכה בארגונים הפלסטינים ברצועה.גם מנהיג הג'האד האסלאמי בפלסטין רמצ'אן שלח הדגיש באחד מנאומיו, כי הגעת אמצעי הלחימה מאיראן דרך מצרים "תמשך גם בעתיד" (ראו נספח א'). זאת ועוד, בעיתון לבנוני המבטא את עמדת חזבאללה, נמסר שבכינוס פעילים של חזבאללה עדכן חסן נצראללה את הנוכחים, כי המגמה האיראנית החדשה-ישנה היא "משלוח נשק איכותי ובכמויות גדולות" לחמאס (אלאח'באר, לבנון, 8 בדצמבר 2012).

10. כיוון שכך, צפויה איראן, להערכתנו, לקדם מאמץ, שמטרתו לשקם את התשתיות הצבאיות של חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין, שנהרסו או ניזוקו במבצע "עמוד ענן". להערכתנו, דגש מיוחד יושם על שיקום תשתית הרקטות ארוכות הטווח, אשר קיומה משרת אינטרס איראני מובהק ליצור איום רקטות על ישראל מצפון (חזבאללה) ומדרום (חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין). זאת גם במחיר הגברת המתחים בין איראן לבין מצרים, אשר עומדת מאחורי ההבנות, שהושגו בסוף מבצע עמוד ענן", ואשר דרך שיטחה צפויים לעבור מרבית הברחות אמצעי הלחימה מאיראן לרצועת עזה. בתקשורת הגלויה פורסם, כי מנהרות ההברחה, לאורך הגדול שבין רצועת עזה למצרים, כבר חזרו לפעול במימדים שהיו לפני מבצע "עמוד ענן" (אתר אלעהד, 16 בדצמבר 2012; 12 בדצמבר 2012, AP).

נספחים

11. ללקט מידע זה מצורפים הנספחים הבאים:

 א.       חשיפת הסיוע הצבאי האיראני לחמאס ולג'האד האסלאמי בפלסטין בתום מבצע "עמוד ענן".

 ב.       תחומי הסיוע הצבאי האיראני לארגוני הטרור ברצועה בתקופה שבין "חומת מגן" ל"עמוד ענן".

 ג.       דוגמאות לאמצעי לחימה, שהוברחו מאיראן לרצועת עזה.

 ד.       מערכת ההברחות מאיראן לרצועת עזה.

[1]מרבית תשתית הרקטות ארוכות הטווח הושמדה ע"י צה"ל בפתיחת מבצע "עמוד ענן". היכולת השיורית, שנותרה בידי חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין, הספיקה לשיגור עשר רקטות, שנפלויורטו באזורי ת"א וירושלים. חמש מהרקטות שנפלויורטו היו מדגם פג'ר 5 ו-5 מדגם M75.
[2]פרטים על כוח קדס ודפוסי פעולתו ראו לקט מידע מה-6 באוגוסט 2012: "כוח קדס, יחידת עלית של משמרות המהפכה באיראן, משמש כחוד החנית של מתקפת הטרור האיראנית המתבצעת נגד ישראל ברחבי העולם בשיתוף פעולה עם חזבאללה".
[3]חמאס מסתייעת גם במקורות נוספים לאספקת אמצעי לחימה כגון לוב אולם אין בהם, להערכתנו, כדי להוות תחליף הולם לסיוע הצבאי האיראני.