חתרנות איראנית בתימן: תימן עצרה לאחרונה ספינה ובה אמצעי לחימה, שמקורם באיראן, אשר היו מיועדים למורדים החות’ים השיעים בצפון תימן.

אמצעי לחימה וציוד צבאי, שנמצאו על גבי  הספינה ''ג'יהאן 1''

אמצעי לחימה וציוד צבאי, שנמצאו על גבי הספינה ''ג'יהאן 1''

אמצעי לחימה וציוד צבאי, שנמצאו על גבי  הספינה ''ג'יהאן 1''

אמצעי לחימה וציוד צבאי, שנמצאו על גבי הספינה ''ג'יהאן 1''

עבד אלמאלכ אלח'ות'י מנהיג המרד, נושא נאום ב-3 בנובמבר 2012

עבד אלמאלכ אלח'ות'י מנהיג המרד, נושא נאום ב-3 בנובמבר 2012

כוחות סעודיים מאבטחים את גבול סעודיה-תימן כדי למנוע התקפות של החות'ים בנובמבר  2009

כוחות סעודיים מאבטחים את גבול סעודיה-תימן כדי למנוע התקפות של החות'ים בנובמבר 2009


תפיסת אמצעי הלחימה

1.    ב-23 בינואר 2013 השתלטו משמר החופים התימני וכוחות ביטחון תימניים על ספינה בשם "ג'יהאן 1", שהובילה אמצעי לחימה, חומרי נפץ וציוד צבאי, חלקם מתוצרת איראנית, מאיראן אל המורדים החות'ים בצפון תימן. בהודעה של סוכנות הידיעות התימנית (6 בפברואר 2013) פורטו אמצעי הלחימה, שנתפסו ובהם: רקטות קטיושה 122 מ"מ, טילי כתף  (טילים זעירים קרקע-אויר) נגד מטוסים, פצצות ומטולי אר.פי.ג'י, משקפות לראיית לילה מתוצרת איראן, מערכות לזיהוי מטרות יבשתיות וימיות לטווח של 40 ק"מ, משתיקי קול לכלי נשק אוטומטים, כמויות גדולות של חומרי נפץ איכותיים ( RDXו4-C), ציוד אלקטרוני להפעלת מטעני חבלה, תחמושת לרובים ולמקלעי ד.ש.ק וציוד צבאי נוסף ((sabanews.net.

אמצעי הלחימה והציוד הצבאי, שנתפסו על גבי הספינה "ג'יהאן 1"[1]
(sabanews.net); צילום תחתון משמאל (7 בפברואר, yemensaeed.com).

אמצעי הלחימה והציוד הצבאי, שנתפסו על גבי הספינה

2.    משרד הפנים התימני מסר, כי הספינה נשאה ארבעים טונות של כלי נשק, פגזים וחומרי חבלה. יעד אמצעי לחימה אלו, על פי איש ממשל תימני, היה סעדה, מעוזם של המורדים החות'ים (סוכנות הידיעות הצרפתית, 9 בפברואר 2013). חומרי הנפץ, שעל גבי ה"ג'יהאן 1" הוטמנו ב-133 מיכלי פלסטיק. הציוד האלקטרוני הוסתר בקרטונים רגילים המשמשים לחלקי חילוף לרכב(alsahwa-yemen.net). בהודעה של סוכנות הידיעות התימנית (2 בפברואר 2013) מסרו גורמי ממשל תימניים, כיהספינה הועברה באיראן לידי שמונה אנשי צוות תימניים, על מנת שישיטו אותה אל חופי תימן (bbc.co.uk). איש ממשל אמריקאי, שסרב להזדהות, אישר בפני כתב רויטרס, כי מבצע תפיסת אמצעי הלחימה תואם עם הצי האמריקאי וכי משחתת אמריקאית שהתה בקרבת מקום התפיסה (International Business Times,, 28 בינואר 2013).

3.    עלי חסן אל אחמדי, ראש הביטחון הלאומי התימני, האשים את איראן, כי היא עומדת מאחורי ניסיון ההברחה. משלוח שכזה, לדבריו, לא יכול היה להתבצע ע"י סוחרים או מבריחים אלא רק ע"י גורם מדינתי. איראן, לדבריו, "Insist on damaging Yemen"(סוכנות הידיעות הצרפתית, 9 בפברואר 2013). נשיא תימן עבד אלרבה מנצור האדי הזהיר את איראן, כי עליה להפסיק להתערב בענייניה הפנימיים של ארצו (אי.פי, 9 בפברואר 2013) שר הפנים התימני, עבד אלקאדר קחטן, הביע תקוותו, כי איראן תפסיק "לייצא" אמצעי לחימה לתימן (א.פי, 10 בפברואר 2013).על פי פקידים אמריקאים אמצעי הלחימה, שנתפסו יוצרו באיראן ודפוס ההברחה, שנחשף, תואם מקרי ההברחה קודמים של אמצעי לחימה מאיראן לתימן (The New York Times, 28 בינואר 2013). לדברי פקידים אמריקאים בכירים, הגבירו האיראנים, בחודשים האחרונים, את סיועם למורדים בדרום תימן. משלוחים קודמים על גבי ספינות, שהעבירה איראן, כללו בעיקר כסף מזומן, נשק קל וחומרי נפץ (,online.wsj.com1 בפברואר 2013)מקור במשרד החוץ האיראני הכחיש כל מעורבות איראנית בפרשה (press TV , 4 בפברואר 2013).

משמעויות תפיסת אמצעי הלחימה

4.    הכמות הגדולה של אמצעי הלחימה שנתפסה, ובפרט טילי הכתף, יכולה הייתה לשפר את יכולותיהם הצבאיות-מבצעיות של המורדים החות'ים, לו הגיעו לידיהם. בראיון שהעניק שר ההגנה האמריקאי ליאון פנטה ל- The Wall Street Journal. הוא האשים את איראן במאמצים גוברים לערעור היציבות במזה"ת באמצעות הברחת "טילי כתף" לבעלות בריתה המיליטאנטיות. הוא ציין, כי הטילים הללו עלולים היו להוות איום לא רק על מטוסים צבאיים אלא גם על התעופה האזרחית. לדבריו""That is an escalation(online.wsj.com,1 בפברואר 2013)

5.    תימן נתפסת ע"י איראן כנדבך חשוב במסגרת מדיניותה האזורית, החותרת לבסס נוכחות איראנית, יבשתית וימית, במדינות ובנמלים במדינות ים סוף, השולטים על נתיבי השייט המובילים מהמפרץ הפרסי אל לב המזרח התיכון ואל אירופה.בנוסף לכך רואה איראן בתימן, ובפרט בחלקה הצפוני הגובל בסעודיה, זירה נוחה לפעילות חתרנית נגד סעודיה, יריבתה הפוליטית-דתית המרכזית במזרח התיכון, תוך פגיעה באינטרסים המקומיים והאזורים של ארה"ב.

6.    הסיוע האיראני למורדים החות'ים (המשתייכים לאסכולה השיעית-זידית) מהווה חלק מדפוס פעולה של איראן ברחבי העולם הערבי/מוסלמי, העושה שימוש בקבוצות אוכלוסיה שיעיות למטרות חתרנות וטרור. הגוף באיראן האחראי על פעילות זאת, המתבצעת במסגרת אסטרטגיית "ייצוא המהפכה", הינו כוח קדס, יחידת עילית של משמרות המהפכה, המשמשת כזרוע החתרנית-טרוריסטית הארוכה של איראן[2].

7.    ההצלחה הבולטת של רתימת האוכלוסייה השיעית למדיניות האיראנית הייתה בלבנון, שם הפך חזבאללה, שהוקם ע"י משמרות המהפכה, לארגון לבנוני ואזורי רב-כוח, ולמכשיר מועדף לקידום המדיניות האיראנית. בסוריה נשען הסיוע של איראן וחזבאללה למשטר הסורי העלוי על אינטרס אסטרטגי (מרכזיותה של סוריה ב"מחנה התנגדות") אולם אין הוא נעדר מימד של סולידריות עדתית-דתית עם העלוים, הנתפסים ע"י איראן וחזבאללה כשיעים. בעיראק נחלה איראן הצלחות בהקמתן ובחימושן של מליציות שיעיות, שמלאו תפקיד חשוב בלחימה נגד ארה"ב ובעלות בריתה וסייעו להגברת ההשפעה הפוליטית האיראנית בעיראק "ביום שאחרי". לעומת זאת, הפעילות החתרנית-טרוריסטית של איראן בקרב השיעים בבחרין, אזרבייג'אן, אפגניסטאן ופקיסטאן נתקלה בקשיים ולא הצליחה לערער את המשטרים המקומיים או לקדם בהם את האינטרסים האיראניים.

להמשך המסמך בפורמט PDF לחץ כאן

[1]הצילום העליון מימין הופץ ע"י משרד ההגנה התימני. בצילום נראים שר הפנים התימני עבד אלקאדר קחטן (משמאל) וראש סוכנות הביטחון הלאומי עלי אלאחמדי (שני משמאל), בוחנים את אמצעי הלחימה שנפרקו מספינה (אי פי, 10 בפברואר 2013).
[2]פירוט ראו מחקר של מרכז המידע מה-7 באוגוסט 2012: " כוח קדס, יחידת עילית של משמרות המהפכה באיראן, משמש כחוד החנית של מתקפת הטרור האיראנית המתבצעת נגד ישראל ברחבי העולם בשיתוף פעולה עם חזבאללה. הפיגוע בבולגריה של חזבאללה מסמן להערכתנו את "הצלחתה" הבולטת של מתקפה זאת".