בקפריסין פורסמה עדותו של פעיל חזבאללה, שהתבקש לאסוף מידע אודות אתרים בהם שוהים תיירים ישראליים ואוטובוסים המסיעים ישראלים


מלון Golden Arches בלימסול, אחד היעדים עליו התבקש פעיל חזבאללה לאסוף מידע (מתוך אתר בית המלון)
מלון Golden Arches בלימסול, אחד היעדים עליו התבקש פעיל חזבאללה לאסוף מידע
(מתוך אתר בית המלון)

כללי

1.     ב-20 בפברואר פורסמה בקפריסין עדות כתובה של חוסאם טאלב יעקוב, שהוקראה בבית המשפט במסגרת משפט המתנהל נגדו בלימסול. חוסאם טאלב יעקוב, בן 24 לבנוני במוצאו,  נעצר  בקפריסין ב-7 ביולי 2012 בחשד, שאסף מידע, אודות יעדי תיירות בהם שוהים ישראלים במטרה לבצע נגדם פיגוע. נגד החשוד שמונה סעיפי אישום ביניהם קשירת קשר לביצוע פשע, חברות בארגון פשיעה, מעורבות בהכנה לביצוע פשע וניסיון לשיבוש הליכי חקירה (Cyprus Mail, 21 בפברואר 2012).2.  להלן פרטים מתוך עדותו (21 בפברואר 2012, Cyprus Mail,Cyprus today):

א. פעילות בחזבאללה– חוסאם טאלב יעקוב חבר בארגון חזבאללה מאז שנת 2007. הוא השתמש בשם הקוד "ואא'ל" והופעל על ידי פעיל בשם אימן, שהיה מגיע לפגישות עימו שהוא עטוי מסכה. הוא הודה, כי קיבל הדרכה בשימוש בנשק. כמו כן ביצע בעבר משימות עבור חזבאללה במספר ערים באירופה (ליון, אמסטרדאם ) ובתורכיה (אנטליה). בכל המקרים הוא התבקש לאסוף חפצים שונים (תיקים, טלפון סלולארי, כרטיסי SIM ועוד) ולהעבירם ללבנון.

ב. פעילות בקפריסין– ביקורו הראשון בקפריסין היה בשנת 2008. הוא ביקר פעם נוספת בקפריסין בדצמבר 2011. ביקורים אלה היו לדבריו במסגרת עסקי המסחר שלו. ב-26 ביוני 2012 ביקר בשבדיה על מנת לחדש את דרכונו ומשם טס דרך בריטניה  לקפריסין. הוא התבקש [ע"י שולחיו מחזבאללה] לערוך תצפיות על מספר אתרי תיירות בהם שוהים ישראלים. בין היתר: מגרש חניה בסמוך לבית חולים ומלון בשם Golden Arches בעיר לימסול. כמו כן התבקש להביא מידע אודות מלונות מסוימים באיה נפה ומחירי השכרת מחסן. הוא גם התבקש  לרכוש שני כרטיסי SIM לטלפונים ניידים ולאתר בית קפה אינטרנט בלימסול וניקוסיה. כמו כן התבקש לאתר מסעדות המגישות מזון כשר אך לדבריו לא הצליח למצוא מסעדות שכאלה.

ג. איסוף מידע ביולי 2012 – פעיל חזבאללה  ערך, לדברי השלטונות מספר ביקורים בתחילת חודש יולי 2012 בנמל התעופה בלימסול ורשם מספריהן של לוחיות רישוי של אוטובוסים המסיעים תיירים ישראלים. הוא הודה, כי כל הוצאות נסיעותיו מומנו על ידי חזבאללה.

3. עדותו (הראשונית) של הפעיל מצביעה על כך, שיעדים תיירותיים ישראליים, היו היעד המועדף לפיגוע בקפריסין בדומה לבולגריה. המידע שפורסם בקפריסין, בדומה לזה שפורסם על ידי שלטונות בולגריה, מצביע על היקף פעילותו הטרוריסטית של חזבאללה במדינות האיחוד האירופאי ועל נחישותו של חזבאללה להמשיך בפעילותו זאת גם לאחר כישלונות סיכולים (הפיגוע בבורגס בוצע כשבועיים לאחר סיכול הפיגוע בקפריסין). למרות זאת גורמים באיחוד האירופאי עדין מהססים אם להכליל את חזבאללה ברשימת ארגוני הטרור ולנקוט בסנקציות נגד הארגון .

נספח
סיכול הפיגוע בקפריסין

1. ב- 7 ביולי 2012, עצרו שלטונות קפריסין בעיר לימסול לבנוני בן 24, על פי מקורות משטרתיים הגיע הצעיר לאי על מנת לאסוף מידע על תיירים ישראלים המגיעים בטיסות לאי. בידי המחבל נמצאו דרכון לבנוני ודרכון שבדי[1] וכן מסמכים ותמונות המעידים על כך, שעסק במעקב אחר תנועות ישראליים באי (14 ביולי 2012, סוכנות הידיעות הצרפתית, AP). איסוף המודיעין התקיים, במסגרת הכנות לביצוע פיגוע נגד תיירים ישראלים המבקרים באי.

2.  סיכול הפיגוע בקפריסין היווה חלק ממתקפת טרור המנוהלת נגד ישראל ע"י איראן. בעקבות מעצרו של הלבנוני בלימסול אמר ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, כי איראן היא העומדת מאחורי הפרשה. לדבריו,  כפי ששלחה איראן את אנשיה להתנקש בשגריר הסעודי על אדמת ארה"ב ולבצע פיגועים באזרביג'אן, בנגקוק, טביליסי, ניו-דלהי ואפריקה (קרי, קניה)-  כך גם עשתה איראן בקפריסין. נתניהו קרא לקהילה הבינלאומית להילחם באיראן יצואנית  הטרור הגדולה בעולם  (אתר משרד ראש הממשלה 14 ביולי 2012).

3.     שבועיים לאחר תפיסת פעיל חזבאללה  בקפריסין בוצע פיגוע  נגד תיירים ישראליים בבורגס, שבבולגריה. מהשוואה בין עדותו של פעיל חזבאללה, שנעצר בקפריסין, לבין מידע, שחשפו שלטונות בולגריה, אודות הפיגוע בבורגס, עולה, כי הפיגוע בלימסול תוכנן להיות במתווה דומה. למשל: איסוף מידע אודות אוטובוסים המסיעים ישראליים, רכישת כרטיסי SIM יתכן לצורך הפעלה מרחוק של מטען וכד'[2].

[1] אין זו הפעם הראשונה בה עושים שימוש מחבלים מחזבאללה בדרכונים שבדיים. גם בידי מחבל חזבאללה, שהיה מעורב בפיגוע בתאילנד וכן בידי מחבלים, שביצעו את הפיגוע בבורגס, נמצאו דרכונים שבדיים.
[2] על הפיגוע בבורגס ראו פרסום מרכז המידע מ-5 בפברואר 2013 : "דיווח לפיו בולגריה עומדת לפרסם דו"ח אודות מתקפת הטרור בבורגס".