ברצועת עזה מיושמת ע”י חמאס תוכנית לימודים חדשה (“אלפתוה”) במסגרתה עוברים עשרות אלפי בני נוער הכשרה צבאית. מטרת התוכנית הינה ליצור דור חדש של פעילים ותומכים ולהבטיח את שלטונה של חמאס ברצועה לטווח הארוך*.

חניכי תוכנית

חניכי תוכנית "אלפתוה"במהלך תרגיל בו דימו תקיפת עמדת צה"ל וחטיפת חייל צה"ל (דף הפייסבוק של פרויקט אלפתוה, 28 במרץ 2013)

העברת קורס צבאי בבתי ספר ברצועה במסגרת תוכנית

העברת קורס צבאי בבתי ספר ברצועה במסגרת תוכנית "אלפתוה"

קצין במנגנוני הביטחון של חמאס מעביר שיעור כלי נשק לחניכי תוכנית

קצין במנגנוני הביטחון של חמאס מעביר שיעור כלי נשק לחניכי תוכנית "אלפתוה" בבית ספר בצפון הרצועה

חניכי תוכנית

חניכי תוכנית "אלפתוה" מתרגלים באש חיה תרגיל הסתערות וכיבוש עמדת צה"ל

תקיפת עמדת צה

תקיפת עמדת צה"ל

חטיפת חייל צה

חטיפת חייל צה"ל והכנסתו לכלי רכב

סמיר זקות, מנהל יחידת מחקר השטח במרכז אלמיזאן בעזה, בראיון לערוץ mbc

סמיר זקות, מנהל יחידת מחקר השטח במרכז אלמיזאן בעזה, בראיון לערוץ mbc


כללי

1.    מאז ספטמבר 2012 מיישמת חמאס בבתי הספר התיכוניים ברצועה תוכנית לימודים חדשה בשם "אלפתוה" (נעורים גבורה). במסגרת התוכנית עוברים עשרות אלפי בני הנוער ברצועה הכשרה צבאית, תיאורטית ומעשית. התוכנית כוללת שלושה נדבכים: קורס צבאי שבועי המועבר בבתי הספר; אימונים במשך כשבועיים, במחנות אימונים אליהם יוצאים התלמידים בעת חופשות הלימודים; פעילות מעשית המתבצעת ע"י שילוב הנערים בפעילות המבצעית של גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס. כתבת העתון הבריטי "גרדיאן" שדיווחה לאחרונה על יישומה של התוכנית, מסרה כי היא מיועדת ל-37,000 תלמידי תיכון בגילאי 17-15 וכי כ-5000 תלמידים השתתפו עד כה במחנות האימונים, שם תרגלו ירי מקלצ'ניקוב, שימוש ברימונים והפעלת מטעני חבלה מאולתרים.

2.    יישומה של תוכנית ההכשרה הצבאית הינה חלק מפעילות מקיפה, מעשית ותודעתית, שחמאס מקיימת בקרב הדור הצעיר ברצועת עזה. פעילות זאת, המתחילה בגני הילדים ומסתיימת באוניברסיטאות, נועדה לטפח קאדר איכותי חדש של פעילים צבאיים ופוליטיים, ולהטמיע בקרבם את הערכים האידיאולוגיים של חמאס ("שחרור פלסטין", סירוב להכרה בישראל, תרבות הג'האד, האסלאם הרדיקלי). קאדר זה על פי תפיסת חמאס, צפוי ליטול חלק במאבק המזוין נגד ישראל, במסגרת גדודי עז אלדין אלקסאם, להשתלב בפעילות התנועתית והממשלתית של חמאס ולהבטיח את שלטון חמאס ברצועה בטווח הארוך. כמו כן, שמה לה התוכנית למטרה לחזק את דימוי הזרוע הצבאית של חמאס כ"צבא העם" הפועל בשירות הממשל של התנועה, להבדיל מיתר הזרועות הצבאיות של הארגונים האחרים, המשחקות תפקיד משני ומסמלות השתייכות לפלג כזה או אחר.

העברת קורס צבאי בבתי ספר ברצועה במסגרת תוכנית "אלפתוה"

3.    במהלך שנת 2012, שהוכרזה כ"שנת החינוך הפלסטינית" ע"י ממשל  חמאס ברצועה, החלה חמאס ליישם תוכנית לימודים המכונה "אלפתוה" (נעורים גבורה). מטרת התוכנית הינה לשלב לימודים צבאיים בבתי הספר הממשלתיים ברצועה על מנת להכשיר דור חדש של פעילים אשר "ישרת את המולדת" ויפעל "לגרש את הכיבוש הציוני מעל אדמת פלסטין" (פורום חמאס, 24 בינואר 2013). משרד החינוך ומשרד הפנים של ממשל חמאס מובילים את התוכנית, בסיוע גדודי עז אלדין אלקסאם ומנגנוני הביטחון של ממשל חמאס ברצועה.

4.    לאחרונה דיווחה כתבת העיתון הבריטי "גרדיאן" על קורס צבאי המועבר בבתי ספר ברצועה. להלן עיקרי הכתבה(28 באפריל 2013, guardian.co.uk):

א. תוכנית הלימודים בבתי הספר ברצועה כוללת קורס צבאי במסגרתו נלמדים מידי שבוע שיעורים אודות השימוש ברובי קלצ'ניקוב ובכלי נשק אחרים. כמו כן מעבירים מדריכים מהמשרד לביטחון פנים של ממשל חמאס שיעורים בעזרה ראשונה וכיבוי אש ומטמיעים בקרב התלמידים ערכים של "משמעת ואחריות". ההורים רשאים להוציא את בניהם מהקורס אולם צעד שכזה הינו נדיר.

העברת קורס צבאי בבתי ספר ברצועה במסגרת תוכנית "אלפתוה"

חניכי תוכנית "אלפתוה" בבית הספר על שם ג'מאל עבד אלנאצר, שבמזרח העיר עזה. התלמידים אוחזים ברובים אמיתיים וברובי דמה. לצידם ניצבים בכירים במשרד החינוך ובמשרד הפנים של ממשל חמאס האחראים לתוכנית (דניא אלוטן, 4 באפריל 2013)
חניכי תוכנית "אלפתוה" בבית הספר על שם ג'מאל עבד אלנאצר, שבמזרח העיר עזה. התלמידים אוחזים ברובים אמיתיים וברובי דמה. לצידם ניצבים בכירים במשרד החינוך ובמשרד הפנים של ממשל חמאס האחראים לתוכנית (דניא אלוטן, 4 באפריל 2013)

ב. כהשלמה ללימודי הקורס הצבאי משתתפים הנערים במחנות אימונים, המתקיימים  בעת חופשות בית הספר. במחנות הללו מעבירים להם פעילים מגדודי עז אלדין אלקאסם שיעורים בשימוש בכלי נשק חיים ובחומרי חבלה (ראו בהמשך מפגן צבאי, שצולם בבית ספר ג'מאל עבד אל נאצר בשכונת שג'אעיה במזרח עזה).

ג. על פי נתוני משרד החינוך של חמאס הקורס הצבאי בבתי הספר מיועד ל-37,000 תלמידים בגילאי 17-15. בנוסף לכך, עד כה השתתפו כ-5,000 תלמידים במחנות אימונים. נער בן 17 (המכונה בכתבה "מחמד") סיפר כי הוא השתתף במחנה אימוניםבמשך שבועיים, שש שעות ביום, יחד עם 170 תלמידים מבית ספרו. הנערים תרגלוירי מרובה קלצ'ניקוב, שימוש ברימונים והפעלת מטעני חבלה מאולתרים. המדריכים השתייכו לגדודי עז אלדין אלקסאם ולמנגנון הביטחון הלאומי. הנערים למדו במחנה כיצד להגן על עצמם וכיצד "להתעמת עם הכיבוש" [קרי, להילחם בישראל]. הנער ציין,כי הוא תומך חמאס וכי ישקול להצטרף בעתיד לגדודי עז אלדין אלקסאם.

5.    האחראים על יישום הפרויקט הינם מחמד ציאם, מנכ"ל פעילויות החינוך במשרד החינוך של ממשל חמאס, ועקיד (אל"מ) מחמד אלנח'אלה, אחראי התוכנית במשרד הפנים של ממשל חמאס. בביקור שערך מחמד ציאם בכמה בתי ספר תיכוניים בהם מתקיימת התוכנית (מרץ 2013), הוא אמר, כי התוכנית השיגה עד כה יעדיה וכי היא תיושם בשנה הבאה גם בבתי הספר לבנות. הוא הדגיש, כי בהמשך יושם דגש על מגוון אימונים ובהם הפעלת כלי נשק ורכישת מיומנויות שטח (אתר משרד הפנים של ממשל חמאס ברצועה, 31 במרץ 2013; אתר משרד החינוך של ממשל חמאס ברצועה, 20 במרץ 2013).

מימין: (במדים צבאיים) - עקיד (אל"מ) מחמד אלנח'אלה, אחראי תוכנית "אלפתוה" במשרד הפנים של ממשל חמאס ברצועה. משמאל: מחמד ציאם, מנכ"ל פעילויות החינוך במשרד החינוך של ממשל חמאס ברצועה. השניים הצטלמו עם חניכי תוכנית "אלפתוה" באחד מבתי הספר בצפון הרצועה (אתר משרד החינוך בממשל חמאס ברצועה, 20 במרץ 2013)
מימין: (במדים צבאיים) – עקיד (אל"מ) מחמד אלנח'אלה, אחראי תוכנית "אלפתוה" במשרד הפנים של ממשל חמאס ברצועה. משמאל: מחמד ציאם, מנכ"ל פעילויות החינוך במשרד החינוך של ממשל חמאס ברצועה. השניים הצטלמו עם חניכי תוכנית "אלפתוה" באחד מבתי הספר בצפון הרצועה (אתר משרד החינוך בממשל חמאס ברצועה, 20 במרץ 2013)

עקיד (אל"מ) מחמד אלנח'אלה (במרכז השולחן מחזיק בידו מיקרופון), אחראי תוכנית "אלפתוה" במשרד הפנים של ממשל חמאס ברצועה, וקציני הדרכה נוספים הנוטלים חלק בתוכנית.
עקיד (אל"מ) מחמד אלנח'אלה (במרכז השולחן מחזיק בידו מיקרופון), אחראי תוכנית "אלפתוה" במשרד הפנים של ממשל חמאס ברצועה, וקציני הדרכה נוספים הנוטלים חלק בתוכנית. הקצינים הללו השתתפו בטקס בבית ספר בעיירה קרארה, שמזרחית לח'אן יונס, לרגל ציון "יום האסיר הפלסטיני" ולציון יום השנה להריגתו של בכיר החמאס לשעבר עבד אלעזיז אלרנתיסי. במרכז השולחן תמונותיהם של אחמד יאסין ואלרנתיסי. ברקע חניכי "אלפתוה" אוחזים ברובים (דף הפייסבוק של פרויקט אלפתוה, 20 באפריל 2013)

השתלבות בפעילות מבצעית בשטח

6.    חניכי תוכנית "אלפתוה" משתלבים בפעילות מבצעית של גדודי עז אלדין אלקסאם כהשלמה ללימודים התיאורטיים ולאימונים. על פי פורום חמאס הצטרפו ב-3 במאי 2013 140 נערים המשתתפים בתוכנית "אלפתוה" לפעילות לילית משותפת בעזה יחד עם פעילי גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס. במסגרת פעילות זאת ערכו בני הנוער סיורים ליליים ואבטחו צמתים ונקודות מפתח בעזה (פורום חמאס, 3 במאי 2013).

מפגן צבאי של חניכי תוכנית "אלפתוה" בבית ספר בעזה

7.    ב-10 באפריל 2013 קיימו חניכי תוכנית "אלפתוה" מפגן צבאי בבית הספר על שם ג'מאל עבד אלנאצר בשכונת שג'אעיה, שבמזרח העיר עזה. במהלך המפגן דימו החניכים תרגיל השתלטות על עמדת צה"ל, חטיפת חייל, ולבסוף ירי נ"ט לעבר העמדה. החניכים השתמשו באש חיה לעיני קהל רב, שצפה בתרגיל. המפגן הודרך ע"י מנחה (איש חמאס), ששלהב את הקהל תוך שהוא מבטיח "לאויב הציוני" פיצוצים נוספים. המפגן הוסרט ועלה בדף הפייסבוק GAZA ALAN(דף הפייסבוק GAZA ALAN, 10 באפריל 2013). הסרט הופץ גם באתר Youtube.com.

 לצפייה בסרט לחץ כאן.

ביקורת על תוכנית "אלפתוה"

8.    סמיר זקות, מנהל יחידת מחקר השטח במרכז אלמיזאן בעזה[1], מתח ביקורת נוקבת, על ממשל חמאס ברצועה בשל יישום תוכנית "אלפתוה" בקרב תלמידי בתי הספר התיכונים ברצועה. לדבריו, "פרויקט זה הינו ריק מתוכן ואין בחובו כל ערך מוסף חינוכי". הוא הוסיף כי על ממשל חמאס לפתור קודם כל בעיות חשובות יותר בחינוך הפלסטיני ברצועה ולהעביר את הערכים והמסרים החינוכיים בדרכים אחרות. הוא הדגיש, כי תוכנית זו עלולה לסכן את בתי הספר ברצועה ולחשוף אותם בפני תקיפות חיל האוויר הישראלי (ערוץ mbc, דובאי, 12 בנובמבר 2012).

9.    בהתבטאות נוספת, שצוטטה ע"י כתבת ה"גרדיאן" בעזה, אמר סמיר זקות, כי חמאס קיצצה בפעילויות הספורט בבתי הספר במשך שש השנים שחלפו. עתה, לדבריו, מצאה חמאס זמן להכשרה צבאית בקרב תלמידי בתי הספר. הוא הוסיף, כי באמצעות הכשרה זאת מטפחת חמאס "תרבות צבאית" ויוצרת דור חדש של קיצוניים.

* בהמשך ללקט המידע מה-4 לפברואר 2013: "חינוך לטרור: חמאס הגבירה פעילותה ברצועה המכוונת לטפח את דור העתיד, כדי שימשיך בדרך הטרור נגד ישראל ויבטיח את שלטונה ברצועה".
[2] מרכז אלמיזאן הינו NGO פלסטיני הפועל ברצועת עזה. המשרד הראשי שלו ממוקם בשכונת רימאל בעיר עזה. משרדים נוספים שלו מצויים בג'באליא וברפיח. בראשו עומד עצאם יונס, בעל תואר שני בנושא זכויות אדם מאוניברסיטת אסקס שבלונדון. הארגון ממלא תפקיד בולט בלוחמה המשפטית נגד ישראל בשיתוף פעולה עם NGO'sפלסטינים נוספים.