ברצועת עזה נפתחו גם השנה מחנות הקיץ לילדים ולנוער המופעלים ברובם על ידי ארגוני הטרור.

אימון ילדים בירי במחנה קיץ של הג'האד האסלאמי בפלסטין (סראיה, 12 ביוני 2013)

אימון ילדים בירי במחנה קיץ של הג'האד האסלאמי בפלסטין (סראיה, 12 ביוני 2013)

אימונים סמי-צבאיים של ילדים במחנה קיץ של חמאס ברצועת עזה (פלסטין אינפו, 10 ביוני 2013).

אימונים סמי-צבאיים של ילדים במחנה קיץ של חמאס ברצועת עזה (פלסטין אינפו, 10 ביוני 2013).

מדריך באחד ממחנות הקיץ מצביע על מפת פלסטין בה אין  אזכור למדינת ישראל (פלסטין אלא'ן, 8 ביוני 2013)

מדריך באחד ממחנות הקיץ מצביע על מפת פלסטין בה אין אזכור למדינת ישראל (פלסטין אלא'ן, 8 ביוני 2013)

אסמאעיל הניה בטקס פתיחת מחנות הקיץ במערב העיר עזה (פלסטין אלא'ן, 9 ביוני 2013)

אסמאעיל הניה בטקס פתיחת מחנות הקיץ במערב העיר עזה (פלסטין אלא'ן, 9 ביוני 2013)

טקס השבעה על הקוראן (סראיה, 12 ביוני 2013)

טקס השבעה על הקוראן (סראיה, 12 ביוני 2013)

ביום חטיפת חייל ישראלי (סראיה, 12 ביוני 2013)

ביום חטיפת חייל ישראלי (סראיה, 12 ביוני 2013)

אימוני ירי כולל באש חיה (סראיה, 12 ביוני 2013)

אימוני ירי כולל באש חיה (סראיה, 12 ביוני 2013)


כללי

כבכל שנה גם הקיץ, בעת החופשה מלימודים, מתקיים מפעל מחנות הקיץ  ברצועת עזה. מרבית המחנות הללו מאורגנים על ידי חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין (למעלה מ-100,000 משתתפים). כמו כן  מנוהלים מחנות קיץ ע"י אגודות אסלאמיות, אגודות נשים וכן מטעם אונר"א. במחנות חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין מקיימים ילדי הרצועה פעילויות המשלבות פעילות חברתית, אינדוקטרינציה אסלאמית ואימונים סמי-צבאיים

2.  חמאס רואה במחנות הקיץ אמצעי חשוב ביותר להטמעת ערכי האסלאם הרדיקאלי ולטיפות הדור הצעיר, לשם הכנה של קאדר פעילים ותומכים לזרוע הצבאית של חמאס, למוסדות התנועה ולמוסדות הממשליים. במסגרת זאת לומדים הילדים והנערים משמעותם של "ערכים" כמו "שחרור פלסטין", ג'האד ו"התנגדות" נגד ישראל, הכחדת ישראל, "זכות השיבה"  ומסרים נוספים השאולים מהאידיאולוגיה האסלאמית –רדיקאלית והאנטי-ישראלית של התנועה.

3.  הכשרת הצעירים במסגרת מחנות הקיץ היא חלק מתפיסה נרחבת יותר של טיפוח הדור הצעיר המיושמת במוסדות החינוך ברצועה במנוהלים על ידי על ידי ממשל חמאס. יוזכר,  כי מאז תחילת שנת הלימודים ספטמבר 2012) מיושמת בבתי הספר התיכוניים ברצועה תוכנית לימודים חדשה בשם "אלפתוה" במסגרתה עוברים עשרות אלפי בני נוער הכשרה צבאית תיאורטית ומעשית במהלך לימודיהם.[1]

מחנות הקיץ 2013
חמאס

4.  תנועת חמאס הכריזה בתחילת יוני על פתיחת מפעל מחנות הקיץ לשנת 2013. השנה פועלים המחנות תחת הכותרת "דור השיבה". לדברי ח'ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, ישתתפו במחנות הקיץ  כ-100 אלף ילדים. לדבריו מטרת המחנות היא "לחבר את הדור הנוכחי למולדתו", "ליצור מרחב של הנאה מהדת" ו"להנחיל ערכים חינוכיים". לדברי מוסא אלסמאכ, יו"ר הועדה העליונה של המחנות, מתקיימים 700 מחנות ברחבי רצועת עזה פעילות המחנות תסיים לפני חודש הרמצ'אן (צפא, 8 ביוני 2013).כמידי שנה צפוי, כי המחנות ינוצלו גם להעברת אימונים סמי-צבאיים לילדים ולנערים.

מימין: אימונים סמי-צבאיים של ילדים במחנה קיץ של חמאס ברצועת עזה (פלסטין אינפו, 10 ביוני 2013).משמאל: מדריך באחד ממחנות הקיץ מצביע על מפת פלסטין בה אין  אזכור למדינת ישראל (פלסטין אלא'ן, 8 ביוני 2013)
מימין: אימונים סמי-צבאיים של ילדים במחנה קיץ של חמאס ברצועת עזה (פלסטין אינפו, 10 ביוני 2013). משמאל: מדריך באחד ממחנות הקיץ מצביע על מפת פלסטין בה אין  אזכור למדינת ישראל (פלסטין אלא'ן, 8 ביוני 2013)

5.  טקס ההכרזה על פתיחת המחנות התקיים בנוכחותו של אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס ובכירים נוספים.נוכחותם בטקס מצביעה, להערכתנו, על החשיבות שממשל חמאס מייחס למחנות. אסמאעיל הניה הבהיר בדברים, שנשא כי מטרת המחנות היא להנחיל למשתתפים ערכים, לחזק את המוסר ולהפיץ את רוח הג'האד (אלראי, 9 ביוני 2013). עוד אמר, כי משמעות הסיסמא של מחנות הקיץ "דור השיבה" היא, כי "אין עתיד לישראל על אדמת פלסטין" (ערוץ אלאקצא, 9 ביוני 2013).

אסמאעיל הניה בטקס פתיחת מחנות הקיץ במערב העיר עזה (פלסטין אלא'ן, 9 ביוני 2013)
אסמאעיל הניה בטקס פתיחת מחנות הקיץ במערב העיר עזה (פלסטין אלא'ן, 9 ביוני 2013)

הג'האד האסלאמי בפלסטין

6.  ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין מקיים מחנות קיץ נפרדים ברחבי הרצועה בהם מושם דגש על חינוך צבאי ואימונים סמי-צבאיים. השנה נושאים מחנות הקיץ את הכותרת "דור האמונה" וכל מחזור נמשך כשבועיים.  בין הפעילויות  במחנות הקיץ נכללו אימונים צבאיים ושימוש בנשק (כולל ילדים רכים בשנים). הארגון נותן לפעילויות הללו כיסוי תקשורתי נרחב (יתכן מתוך "תחרות" עם חמאס ועם גורמים נוספים המארגנים מחנות קיץ).

7.  ב-12 ביוני 2013 התקיים טקס סיום של מחזור ראשון של מחנה הקיץ ברפיח. אל טקס הסיום הוזמן גם כתב סוכנות הידיעות הצרפתית אשר הסריט את טקס הסיום (אתר הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין, 12 ביוני 2013). טקס הסיום נשא אופי צבאי ובמהלכו הדגימו הילדים תרגילים צבאיים שונים, כולל ירי באש חייה, ביצוע הדמיה של חטיפת חייל ישראלי ועוד (ראו תמונות בהמשך).

8.   לדברי אחד המדריכים, מטרת מחנה קיץ הינה להכשיר דור חדש המכיר את מטרות הארגון להלחם ב"אויב הציוני" כמו גם דור הדבק בקוראן, כפי שציווה מיסד הארגון פתחי שקאקי. לדבריו, הביקוש לקייטנה היה גבוה מאד. נער בן 12 ממשתתפי מחנה הקיץ אמר "אני חש היום שמחה שאני מצטרף לג'האד האסלאמי בפלסטין יש בתוכי רצון לקבל משימות צבאיות בעתיד ולהיות כמו השהידים העצומים … האויב הציוני לא יביס את עמנו אשר התחנך על יסודות הקוראן , אהבת המוות למען האל. דם אבי לא נשפך לשווא אני יורה היום את הכדור הראשון בחיי דמי בוער בעורקיי ולא יירגע אלא בשדה הקרב נגד האויב" (אתר הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין, 12 ביוני 2013).

טקס סיום מחזור ראשון של מחנה הקיץ

טקס השבעה על הקוראן (סראיה, 12 ביוני 2013)
טקס השבעה על הקוראן (סראיה, 12 ביוני 2013)

ריצה תחת אש וזחילה מתחת לגדרות תיל (סראיה, 12 ביוני 2013)
ריצה תחת אש וזחילה מתחת לגדרות תיל (סראיה, 12 ביוני 2013)

אגודות אסלאמיות

9.  במקביל מקיימות אגודות אסלאמיות שונות ברחבי רצועת עזה מחנות קיץ שנועדו להטמעת האסלאםולשינון הקוראן. כך למשל, אגודת דאר אלקראן ואלסנה, המזוהה עם חמאס, פתחה מחנות קיץ מטעמה לשינון הקוראן. במחנות האגודה צפויים להשתתף כ-20,000 ילדים (צפא, 8 ביוני 2013). מחנות קיץ  לקריאת קוראן עבור בנות מתקיימים בנפרד.

אונר"א

10.סוכנות אונר"א, "המתחרה" העיקרית של חמאס,  הודיעה על השלמת היערכותה לפתיחת כ-125 מחנות קיץ מטעמה ברחבי רצועת עזה. מחנות הקיץ יתקיימו השנה במחזורים של שבוע כל אחד ובהם ישתתפו כ-150,000 ילדים. מחנות הקיץ יכללו בעיקר פעילויות ספורט (אתר אונר"א, יוני 2013). לדברי יוסף מוסא, מנהל אונר"א ברפיח תהיינה הפעילויות השנה מצומצמות בשל הסמיכות לחודש הרמצ'אן ועל רקע קשיים תקציביים, מהן סובלת הסוכנות. לדבריו, במחנות הקיץ השנה יתחשבו המארגנים במנהגים ובמסורת של החברה הפלסטינית ותתקיים הפרדה גמורה בין המינים .

11.יתכן, להערכתנו, כי דבריו של יוסף מוסא משקפים "כניעה" של אונר"א לתכתיבי חמאס בשאלת תכני מחנות הקיץ.  שכן, בשנים הקודמות, מאז השתלטות חמאס על רצועת עזה, נמתחת ביקורת מצידם ומצד ארגונים נוספים  על מחנות הקיץ של אונר"א בהם הושם דגש על הנחלת ערכים אוניברסאליים ולא על אינדוקטרינציה דתית/פוליטית/צבאית. ביקורת זו גרמה בעבר, לא אחת, להתנכלויות מצד גורמים אסלאמיים כלפי מחנות הקיץ של אונר"א.

12.יוזכר, כי בשנה שעברה לא קיימה אונר"א את מחנות הקיץ. גורמים בסוכנות תלו את ביטול הפעילות בגירעון התקציבי בו שרויה הסוכנות. אולם אפשר וביטול מחנות הקיץ נבע גם מגורמים נוספים כמו התחרות המתמדת בין אונר"א וארגונים אחרים ברצועת עזה על השתתפות הילדים והנוער  במחנות והביקורת, שנמתחה בעבר על התכנים המועברים במחנות הקיץ . 

נספח
מחנות קיץ ברצועת עזה בשנים הקודמות

1.         להלן מבחר לקטים של מרכז המידע אודות מחנות קיץ ברצועת עזה בשנים הקודמות:

א. 30 ביולי 2012"גם השנה נוצלו מחנות הקיץ ברצועת עזה על ידי חמאס ושאר ארגוני הטרור ברצועה לשילוב פעילות חברתית עם אינדוקטרינציה אסלאמית ופוליטית ואימונים סמי-צבאיים".

ב. 1 באוגוסט 2011"גם בקיץ 2011 נוצלו מחנות הקיץ ברצועת עזה על ידי ממשל חמאס והזרוע הצבאית של חמאס לשילוב פעילות חברתית עם אינדוקטרינציה אסלאמית ופוליטית ואימונים סמי-צבאיים. מחנות הקיץ של אונר"א, המספקים לבני הנוער אופי שונה של פעילות, ספגו גם השנה ביקורת חריפה מחמאס וכמה מהם היו נתונים להתנכלויות".

ג.27 במאי 2010: "המאבק על חינוך של בני הדור הצעיר ברצועת עזה: מחנות הקיץ שמארגנת אונר"א – 'המתחרים' במחנות הקיץ של חמאס – מהווים יעד להתנכלויות ולאיומים. עשרות חמושים שרפו השבוע מחנה קיץ של אונר"א בעזה. חמאס גינתה את האירוע אך המעיטה ממשמעותו ו"יעצה" לאונר"א לתקן דרכיה,.

ד. 16באוגוסט 2009 – "מחנות הקיץ של חמאס ברצועת עזה משלבים פעילויות חברתיות אינדוקטרינציה פוליטית ואסלאמית ואימונים סמי-צבאיים. המחנות נועדו להצמיח מקרב בני הנוער את דור העתיד של פעילי חמאס".

ה. 21 באוגוסט 2008"במחנות הקיץ המתקיימים ברצועת עזה מוטמעים בקרב בני הדור הצעיר אידיאולוגיה אסלאמית- רדיקלית ותרבות הטרור של חמא"ס ושאר הארגונים. בכמה מחנות עוברים הצעירים אמונים צבאיים כחלק מההכשרה לקראת הצטרפותם בעתיד לשורות ארגוני הטרור".

[1] ראו פרסום מרכז המידע מ-8 במאי 2013 : "ברצועת עזה מיושמת ע"י חמאס תוכנית לימודים חדשה ("אלפתוה") במסגרתה עוברים עשרות אלפי בני נוער הכשרה צבאית. מטרת התוכנית הינה ליצור דור חדש של פעילים ותומכים ולהבטיח את שלטונה של חמאס ברצועה לטווח הארוך".