מעורבות חזבאללה בטרור עולמי: בניגריה נחשף לאחרונה מצבור אמצעי לחימה של חזבאללה, שנועד לדברי כוחות הביטחון המקומיים, לביצוע פיגועים נגד יעדים ישראליים ומערביים

חלק מאמצעי הלחימה שנחשפו בעיר קאנו, שבצפון מזרח ניגריה

חלק מאמצעי הלחימה שנחשפו בעיר קאנו, שבצפון מזרח ניגריה

הבית בעיר קאנו בו נמצאו אמצעי הלחימה

הבית בעיר קאנו בו נמצאו אמצעי הלחימה

חלק מאמצעי הלחימה שנתפסו

חלק מאמצעי הלחימה שנתפסו

החשוד המרכזי בפרשה איש דת שיעי בשם עבדאללה מצטפא אברנדה

החשוד המרכזי בפרשה איש דת שיעי בשם עבדאללה מצטפא אברנדה

אמצעי הלחימה שנמצאו על גבי הספינה ( דיפנס ניוז)

אמצעי הלחימה שנמצאו על גבי הספינה ( דיפנס ניוז)


כללי

1. ב- 28 במאי 2013, לאחר חקירה שנמשכה כחודש, חשפו כוחות הביטחון של ניגריה מצבור אמצעי לחימה בעיר קאנו, שבצפון מזרח המדינה. במצבור נמצאו, בין השאר, טילים נגד טנקים, מוקשים נגד טנקים מטול ורקטות  RPG תתי מקלע, אקדחים, כמות גדולה של תחמושת וחומרי נפץ (30 במאי 2013, bbc.co.uk ).בעיר קאנו מתגוררת קהילה גדולה של אנשי עסקים לבנוניים.

2. לדברי כוחות הביטחון הניגריים אמצעי הלחימה, שנחשפו, שייכים לחברי התארגנות של חזבאללה, שפעלה במדינה. חברי ההתארגנות, על פי כוחות הביטחון הניגריים, התכוונו לבצע פיגועים נגד מטרות ישראליות ומערביות בניגריה. יחד עם חשיפת אמצעי הלחימה נעצרו שלושה אזרחים לבנוניים, המתגוררים בניגריה, אשר הודו בחקירתם, כי עברו אימונים בחזבאללה (31 במאי 2013,  allafrica.com). על פי הצילומים של אמצעי הלחימה, הם היו במצב תחזוקה ירוד (ברובם חלודים). חלקם בעלי אופי של לוחמת גרילה (מוקשי נ"ט, כלי נ"ט ) .

3. למרות שבניגריה מתגוררים לבנונים רבים (על פי ההערכות מתגוררים בה כ-20,000 תושבים ממוצא לבנוני),  זוהי הפעם הראשונה בה חושפות רשויות אכיפת החוק בניגריה פעילות ישירה של חיזבאללה במדינה. בשני מקרים בעבר בהן נחשפה בניגריה פעילות טרור בעלת אופי שיעי, היא התבצעה ע"י איראן. חשיפת משלוח של אמצעי לחימה מאיראן הביאה (אוקטובר 2010) למתיחות ביחסי איראן ניגריה, ניגריה הגישה תלונה רשמית נגד איראן במועצת הביטחון וכמה ממדינות אפריקה נוספות הודיעו על ניתוק היחסים עימה (גמביה) . בפברואר 2013 נחשפה בניגריה רשת טרור, שהופעלה על ידי איראן בראשות איש דת ניגרי שהתאמן באיראן (ראו נספח). אפשר ובשל כך מנסה עתה  איראן לשמור על פרופיל פעילות נמוך ומעדיפה עשיית שימוש בארגונים שלוחים דוגמת חזבאללה .

חשיפת התארגנות טרור של חיזבאללה בניגריה

4. בסוף מאי 2013 פורסם, כי שירותי הביטחון של ניגריה חשפו מצבור גדול של אמצעי לחימה במקום מסתור, שנבנה לצורך כך, בבית מגורים פרטי בעיר קאנו, שבצפון מזרח המדינה. לדברי כוחות הביטחון מצבור אמצעי הלחימה שייך להתארגנות חיזבאללה והוא היה אמור לשמש את חברי ההתארגנות לצורך ביצוע פיגועי טרור נגד מטרות ישראליות ומערביות בניגריה. לדברי כוחות הביטחון הניגריים, חשיפת ההתארגנות התאפשרה בעקבות חקירה שנערכה מספר חודשים  על ידי שירותי הביטחון באבוג'ה הבירה שהובילה למספר מעצרים, החלה ב-6 במאי עם מעצרו של איש עסקים באבוג'ה הבירה (31 ביוני 2013, allafrica.com).

5. אמצעי הלחימה נמצאו במסתור בבית בעיר קאנו, סמוך מאד למפקדת המשטרה בעיר. המסתור, שנבנה במיוחד לצורך זה, היה ממוקם מתחת לחדר השינה, תחת שלוש שכבות בטון. אמצעי הלחימה הוטמנו בתוך מיכלים והיו עטופים על מנת לשמור עליהם. בחדר גם נבנה פתח מילוט למקרה של מעצר (10 ביוני 2013, allafrica.com).

6. אמצעי הלחימה, שנמצאו במסתור, כללו : 103 חבילות של חומר נפץ מסוג TNT, 76 רימוני יד, כלי נ"ט, תחמושת 122 מ"מ, ארבעה מוקשי נ"ט, 21 פצצות RPG, מטול RPG, תשעה אקדחים, תת מקלע, שתי מחסניות ,SMG17 רובים מסוג AK-47, 44 מחסניות עבור הרובים ותחמושת  (31 במאי 2013,  allafrica.com ). על פי הצילומים אמצעי הלחימה, שנחשפו היו במצב תחזוקה ירוד (ברובם חלודים). 

7. העצורים בפרשה הם שלושה אזרחים לבנוניים המתגוררים בניגריה, אשר נושאים  אזרחות כפולה, לבנונית וניגרית. לדברי כוחות הביטחון הניגריים הודו העצורים, במהלך חקירתם, שהם הופעלו על ידי חזבאללה ואף עברו אימונים. העצורים הובילו את השלטונות המקומיים למצבור אמצעי הלחימה.

8. המעורבים בפרשה הם (אלג'זירה, 31 במאי 2013):

א.   מצטפא פואז– נעצר ב-16 במאי. לבנוני תושב ניגריה איש עסקים בעל פרק שעשועים באבוג'ה הבירה וסופרמרקט פופולארי בשם אמיגו בעיר קאנו. חקירתו הובילה למעצר חשודים נוספים. כמה ימים לאחר מעצרו סגרו שירותי ביטחון של ניגריה את הסופרמרקט ואת פארק השעשועים.

ב.   עבדאללה טחיני–  נעצר בנמל התעופה של קאנו כאשר היה בדרכו לבירות. בכיסו נמצאו 60,000$ במזומן עליהם לא הצהיר[1].

ג.    טלאל רדא–  אזרח לבנוני ניגרי נעצר בבית בו נמצאו אמצעי הלחימה (אלג'זירה, 31 במאי 2013).

ד.   עבד אלחסן טאהר פדאללה– בעל הדירה בה נמצאו אמצעי הלחימה. לבנוני, שהה בעת החשיפה מחוץ לניגריה.לדברי כוחות הביטחון הוא צפוי להיעצר מיד עם שובו למדינה.

9.    הקונסול הלבנוני בקאנו אמר, כי הבית בו נמצאו אמצעי הלחימה שייך לתושב סיירה ליאונה בשם עבד אלחסן טאהר הנמצא במעצר. לדבריו בעל הבית הוא בעלים של מפעל לייצור מוצרי פלסטיק בשם Amfat Nigeria Limited אשר פעל ברישיון ועסק גם ביצוא ויבוא.  הקונסול הפריד את עניינו של האזרח מסיירה ליאונה מעניינם של שאר החשודים בפרשה  (awoko.org, מאי 2013).

10. כמה ימים לאחר מעצרם הגישו העצורים הלבנונים תביעה נגד שירותי ביטחון הניגריים ונגד התובע הכללי ושר המשפטים. הם דרשו לקבל פיצויים על מעצרם הלא חוקי ללא משפט. הם גם ביקשו להפסיק את הליך ההסגרה שלהם . הם ביקשו מבית המשפט להכריז, כי מעצרם והחקירה שעברו על ידי כוחות הביטחון אינם חוקיים ומנוגדים לחוקה (10 ביוני 2013,  allafrica.com).

[1]חזבאללה נוהג לגייס תרומות בקרב אנשי עסקים לבנוניים במערב אפריקה. יתכן שהכסף שנמצא ברשותו של עבדאללה טחיני הינם כספי תרומות לחזבאללה.
[2]ראו פרסום מרכז המידע מ-24 בפברואר 2013: "איראן כ"יצואנית" טרור וחתרנות: שירותי הביטחון של ניגריה הודיעו כי עצרו חוליית טרור, אשר אומנה באיראן ותכננה לבצע תקיפה נגד מטרות אמריקאיות וישראליות/יהודיות בלאגוס".
[3]בנייני חב"ד שימשו, בעבר, יעד לפיגועי טרור איראני בחו"ל.
[4] ב-27 במרץ 2012 הודיע משרד האוצר האמריקאי, כי חברת Behine Trading, שבבעלותה הייתה הספינה, שהעבירה אמצעי לחימה לניגריה, הוגדרה כ"ישות טרוריסטית".
[5]פירוט ראו סקירת מרכז המידע למודיעין ולטרור מ-15 במרץ 2011: "בחודשים האחרונים נחשפו שני משלוחים איראניים נוספים של אמצעי לחימה, שנועדו להגיע לחזבאללה בלבנון (אוגוסט 2010) ולגמביה במערב אפריקה (יולי 2010). המשלוחים הועברו בים, בנתיבי ספנות אזרחיים, תוך הסוואתם כמשלוחים תמימים ותוך הפרה בוטה של הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו על איראן. העברת אמצעי לחימה לארגוני טרור, אופוזיציה וחתרנות, כמו גם לסוריה, הינו מרכיב חשוב באסטרטגיה האיראנית החותרת להגמוניה אזורית והשגת דומיננטיות והשפעה ברחבי העולם. להערכתנו, איראן ושותפיה למחנה הקיצוני מתכוונים להמשיך בהעברות תוך מאמצי הונאה והסתרה".