בעקבות הניצחון באלקציר נערך חזבאללה לסייע לכוחות הצבא הסוריים במבצע כיבוש חלב *

חסן נצראללה, מנהיג חזבאללה, נשא נאום בו הדגיש את נחישות חזבאללה לסייע למשטר הסורי

חסן נצראללה, מנהיג חזבאללה, נשא נאום בו הדגיש את נחישות חזבאללה לסייע למשטר הסורי

תליית דגל עליו נכתב

תליית דגל עליו נכתב "הו, חסין" על צריח המסגד (alarabiya.net)

אנשי חזבאללה חוגגים את ניצחונם על כוחות המורדים באלקציר עם כרזה עליה נכתב

אנשי חזבאללה חוגגים את ניצחונם על כוחות המורדים באלקציר עם כרזה עליה נכתב "הו, חסין" (alarabiya.net)


כללי

1.    בעקבות כיבוש אלקציר פועל חזבאללה לבסס אחיזתו בשטח ובמקביל נערך לסייע למשטר הסורי להשתלט על חלב, העיר השנייה בגודלה ובחשיבותה בסוריה. על פי מפקד חזבאללה, שהתראיין (בעילום שם) לעיתון מערבי, נערך ארגון חזבאללה לסייע לכוחות הביטחון הסוריים בהשתלטות על העיר. לדברי אותו מפקד הקצה חזבאללה למבצע ההשתלטות כוח המונה 800 לוחמים, שתפקידו לסייע לצבא הסורי בהשבת השליטה על העיר ולנתק את קווי האספקה של המורדים מלבנון. לדבריו, הקרב על חלב ינוהל ע"י כוחות הביטחון הסוריים בעוד, שתפקידו של חזבאללה, יתמצה בפיקוח ויעוץ צבאי טקטי לצבא הסורי. אותו מפקד הוסיף: "חלב הינה יותר עניין [פנים] סורי" (16 ביוני 2013, Sunday Times).

2.    בכלי התקשורת הערביים פורסמו ידיעות אודות היערכות חזבאללה לקרב על חלב בעקבות ההשתלטות על מרחב אלקציר. על פי מקור באקדמיה הצבאית בחלב קבוצה של כ-300 פעילים לבנונים, המשתייכים לחזבאללה, ביניהם קצינים איראנים, הגיעה בתחילת יוני 2013 לאקדמיה. על- פי אותו מקור המדובר בתגבורת, שהגיעה כדי להשתתף במבצע הצבאי, שיתנהל בפריפריה הצפונית של חלב (דף הפייסבוק של חלב ניוז, 2 ביוני 2013). רמטכ"ל צבא סוריה החופשי, האלוף (לואא') סלים אדריס, מסר, כי במספר אתרים בחלב מצויים פעילי חזבאללה יחד עם פעילים איראניים (ראיון באמצעות Skypeלערוץ הלבנוני אלמיאדין, 12 ביוני 2013). בנוסף לכך פורסם בימים האחרונים, כי מתקיימת לחימה בפריפריה של העיר חלב, בהשתתפות כוחות מחזבאללה (alarabia.com).

3.    בשלב זה לא ברור לנו מהו היקפו של כוח חזבאללה, אשר אמור לפעול בחלב. כמו כן לא ידוע לנו האם כוח חזבאללה, אשר שוגר לחלב, נלקח מהכוחות, שהוקצו לכיבוש אלקציר, או שמא תגבר חזבאללה את כוחותיו בסוריה ביחידות חדשות מלבנון. מכל מקום, התבטאות אותו מפקד, כי חזבאללה ימלא בחלב תפקידי פיקוח ויעוץ עשויה להעיד, להערכתנו, כי הארגון מעוניין להתנהל בזהירות, בהיותו מודע לביקורת הפנימית ולקשיים הצבאיים, המדיניים והתדמיתיים הכרוכים בטיהור חלב. למרות זאת, בעצם ההשתלבות חזבאללה במהלך המשמעותי של טיהור חלב והמרחב הכפרי שלה טמון, להערכתנו, פוטנציאל של הישאבות נוספת של הארגון למלחמת האזרחים בסוריה, על כל ה"מחירים" הכרוכים בכך מבחינתן[1].

נאום חסן נצראללה

4.    חסן נצראללה, בנאומו ב-14 ביוני 2013 לרגל "יום הפצוע איש ההתנגדות", הדגיש את מחויבותו של חזבאללה להמשיך ולסייע למשטר הסורי. מעורבותו של חזבאללה בסוריה, ציין נצראללה, לא נולדה בבת אחת אלא הייתה פועל יוצא של הערכת מצב מסודרת על בסיס ניתוח השתלשלות האירועים. המעורבות של חזבאללה נועדה, לדבריו, לסייע לסיכול "תוכנית אמריקאית-ישראלית-תכפירית מסוכנת"[2], אשר מטרתה לא רק למוטט את סוריה אלא את כל האזור, לרבות לבנון. לפיכך החליט חזבאללה להתערב בלחימה בסוריה ולשאת בכל תוצאות מעורבותו, לרבות נכונות להקריב הרוגים ופצועים ("טרפוד תוכנית מסוכנת זו חשוב הרבה יותר מכל קורבן"). במישור המעשי, ציין חסן נצראללה, כי גם אחרי אלקציר לא השתנתה מדיניות חזבאללה: "היכן, שנצטרך להיות נהיה, ובאחריות שהתחלנו לשאת [קרי, סיוע למשטר הסורי] נמשיך, ואין צורך לפרט" (אלמנאר, 14 ביוני 2013)[3].

5.    בנאומו של נצראללה הודגשה נחישותו של חזבאללה להמשיך ולסייע למשטר הסורי תוך ניצול המומנטום של הניצחון הצבאי והמוראלי באלקציר. עם זאת, בעוד שבאלקציר יכול היה חזבאללה לתרץ את התערבותו בהגנה על השיעים המתגוררים בסוריה, מעלה נצראללה בנאומו האחרון סיבה שונה לחלוטין, הרלבנטית יותר ללחימה על חלב: סיוע למשטר הסורי במאמציו לדכא מרידה הנתמכת ע"י המערב ואלקאעדה, העלולה לפגוע באינטרסים אסטרטגיים של איראן וחזבאללה בסוריה, לבנון ובאזור כולו. בהעלותו סיבה זאת מודה נצראללה, אף כי בעקיפין ובמרומז, כי חזבאללה הפך לשחקן במערכה רחבת היקף בעלת משמעויות כלל-אזוריות וכלל עולמיות וחושף את חזבאללה להעמקת הביקורת הפנים-שיעית, פנים-לבנונית וכל ערבית[4].

אופי עדתי לחגיגות הניצחון באלקציר על רקע הסלמת הרטוריקה האנטי-שיעית בעולם הערבי-מוסלמי

6.    רצוף בזה מספר צילומים מתוך סרטון, שפורסם ע"י ערוץ אלערביה (המזוהה עם סעודיה) ובערוץ אלג'זירה, בו נראים פעילי חזבאללה חוגגים את ניצחונם באלקציר, בהניפם כרזות ודגלים בעלי אופי שיעי מובהק. כמו כן פורסם סרטון ביוטיוב המראה צעירים קופצים מעל לגופות באלקציר וקוראים קריאות עדתיות (אלספיר, 11 ביוני 2013). חסן נצראללה, שהבין היטב את פוטנציאל הנזק שבסרטונים הללו (על רקע הסלמת הרטוריקה האנטי-שיעית בעולם הערבי-מוסלמי), התייחס בנאומו לסרטון שפורסם באלערביה ואלג'זירה ונתן לאירועים פרשנות משלו (נאום חסן נצראללה, אלמנאר, ב-14 ביוני 2013).

7.    לטענת נצראללה המדובר במסגד שיעי, שהוקם לפני עשר שנים באלקציר בשם האמאם אלחסן אלמג'תבא ואין המדובר במסגד סוני בשם הח'ליף עמר אלח'טאב (כפי שנטען בסרטון). חסן נצראללה הוסיף כי באלקציר מתגוררים תושבים שיעיים אוטנטיים, מזה עשרות השנים או מאות שנים, בשכונה משלהם. לדבריו הפעולה בוצעה ע"י שני צעירים, אשר "עלו על דעת עצמם" לצריח המסגד, ותלו עליו דגל עם הכיתוב "הו חסין" ובכך ליבו את הטענה, כאילו הוכרז על אלקציר כעל עיר שיעית[5]. חסן נצראללה גינה את הפצת המידע השקרי בתקשורת, שנועדה, לדבריו, ללבות מלחמה עדתית.

*בהמשך לפרסום מרכז המידע מה-4 ביוני 2013: "מעורבות חזבאללה במלחמת האזרחים בסוריה".
[1]ראו לקט מידע מה-13 ביוני 2013: "בדרשה, שנשא לאחרונה יוסף אלקרצ'אוי, הנחשב לגדול הפוסקים של האסלאם הסוני, הוא השתלח באיראן וחזבאללה ("מפלגת השטן") וקרא למוסלמים לסייע למורדים בסוריה. דבריו מבטאים את העמקת השסע הסוני-שיעי בעולם הערבימוסלמי ואת האתגרים הקשים הניצבים בפני חזבאללה כתוצאה מהישאבותו למלחמת האזרחים בסוריה".
[2]הקבוצות המזוהות עם אלקאעדה מכונות ע"י חסן נצראללה "תכפיריות".
[3]ע'סאן בן ג'דו הינו יו"ר מעצת המנהלים של הערוץ הלבנוני אלמיאדין, התומך בחזבאללה ובמשטר הסורי. בפרשנות על נאומו של חסן נצראללה הוא הדגיש, כי כותרת הנאום הינה המשפט "חזבאללה יהיה בכל מקום בו הוא צריך להיות", כלומר- הארגון לא ייסוג מהחלטתו לסייע למשטר הסורי (אלמיאדין, 14 ביוני 2013).
[4]כותב על כך ג'עפר אלעטאר במאמר בעיתון הלבנוניאלספיר (11 ביוני 2013): בשעה שהמערכה על אלקציר זוכה לתמיכה רחבה בקרב ציבור תומכי חזבאללה בצ'אחיה (הפרבר הדרומי של בירות), בדומה להזדהות הגלויה שלהם עם הלחימה במתחמי הקבר הדתיים (מתחם סת זינב), השאלה המרכזית המטרידה חלק מהציבור התומך בחזבאללה היא סביב עתידה של הלחימה בסוריה: "האם צעיריו יגנו על אסד בחלב? למה שאיראן לא תשלח את צעיריה להילחם במקום בנינו?". גם מתנגדי הלחימה בסוריה מציגים שאלות קשות: "למה שצעירינו ייקחו חלק בקרבות שאיננו מיודעים מהם סיכויי ההצלחה שלהם? ולמה עלינו להסכים ליצירות סביבה סונית עוינת לנו בלבנון ובמולדת הערבית? ומי אמר, שהשתתפות הארגון ביתר הקרבות, תהיה מכרעת כמו באלקציר?"
[5]הקריאה "הו חסין" הינה קריאה שיעית, המביעה נאמנות לחסין בן עלי, אשר פיקד על תומכי עלי בן אבו טאלב בקרב כרבלא (680 לספירה). קרב זה מהווה אתוס מרכזי של הקרבה בקרב השיעים.