גדודי עבדאללה עזאם, ארגון ג’האד עולמי, קיבל אחריות על ירי הרקטות מדרום לבנון לעבר הגליל המערבי (22 באוגוסט).

ציוץ בחשבון הטוויטר של השיח' הלבנוני הסלפי סראג' אלדין זריקאת, המזוהה כאחד מבכירי גדודי עבדאללה עזאם בלבנון.

ציוץ בחשבון הטוויטר של השיח' הלבנוני הסלפי סראג' אלדין זריקאת, המזוהה כאחד מבכירי גדודי עבדאללה עזאם בלבנון.

תמונות מנפילות הרקטות בישובים בגליל המערבי (צולם ע

תמונות מנפילות הרקטות בישובים בגליל המערבי (צולם ע"י שי ועקנין, סוכנות תצפית, 22 באוגוסט 2013)

תמונות מנפילות הרקטות בישובים בגליל המערבי (צולם ע

תמונות מנפילות הרקטות בישובים בגליל המערבי (צולם ע"י שי ועקנין, סוכנות תצפית, 22 באוגוסט 2013)

הלוגו של גדודי עבדאללה עזאם

הלוגו של גדודי עבדאללה עזאם


כללי

1.    ב-22 באוגוסט 2013 נורו 4 רקטות בשני מטחים לעבר הגליל המערבי. שתי רקטות נפלו בתוך ישובים, אחת בשטח פתוח ואחת יורטה ע"י סוללת "כיפת ברזל". לא היו אבידות אך נגרמו נזקים ברכוש. זהו אירוע ירי הרקטות הראשון מדרום לבנון לעבר ישראל מזה כשנתיים. את האחריות לירי נטלו גדודי עבדאללה עזאם, ארגון ג'האד עולמי המקיים קשרים עם אלקאעדה ובעל שלוחה בלבנון (פרטים על הארגון ועל השלוחה הלבנונית שלו ראו נספח). הממשל הלבנוני גינה את הירי ושה"ח הלבנוני אף טען כי מבצעיו מנסים לגרור את לבנון לעימות עם ישראל. חזבאללה נמנע מלהגיב באופן פורמלי.

2.    מאז מלחמת לבנון השנייה אירעו שמונה אירועי ירי רקטות לעבר ישראל, רובם לעבר ישובים בגליל המערבי ומקצתם לעבר "אצבע הגליל". להערכתנו לפחות חלק מאירועי הירי הללו בוצעו ע"י התארגנויות לבנוניות המזוהות עם הג'האד העולמי ובכלל זה גדודי עבדאללה עזאם, ארגון שהחל לפעול ב-2009. להערכתנו, ביסוד הירי הנוכחי של גדודי עבדאללה עזאם עומדת המוטיבציה לאתגר את חזבאללה (השומר על ריסון בגבול הישראלי- לבנוני) באמצעות ירי פרובוקטיבי לעבר ישראל. סביר להניח, כי מוטיבציה זאת גברה לאחרונה לנוכח המעורבות הצבאית של חזבאללה לצד המשטר הסורי, נצחונו במערכה על אלקציר, ו"זליגת" העימות שבין הג'האדיסטים הסונים בסוריה לבין חזבאללה השיעי אל הזירה הלבנונית.

ירי הרקטות-תמונת מצב (נכונה ל-25 באוגוסט 2013)

3.    ב-22 באוגוסט 2013, בשעות 16:30 ו-16:45, נורו 4 רקטות מהגזרה המערבית של דרום לבנון לעבר ישובים ישראלים בגליל המערבי. על פי קבלת האחריות המדובר ברקטות לטווח בינוני (40 ק"מ). על פי התקשורת הלבנונית בוצע הירי מאזור פרדסים שבין הכפרים אלחוש ומחנה הפליטים רשידיה, דרומית לצור, בשני מטחים נפרדים (ערוץ טלביזיית אלג'דיד, 22 באוגוסט 2013).

4.    שתי רקטות נפלו בישובים ישראלים בגליל המערבי (ראו צילומים), רקטה שלישית נפלה בשטח פתוח ואילו הרקטה הרביעית יורטה ע"י סוללת "כיפת ברזל", שהוצבה בצפון ישראל. לא דווח על נפגעים בנפש למעט ארבעה נפגעי חרדה אולם נגרמו נזקים ל-7 בתים ול-3 מכוניות (הארץ, 23 באוגוסט 2013). אחת הרקטות נפלה בקיבוץ גשר הזיו וגרמה לנזקים לכמה בתים ולמכוניות. רקטה אחרת פגעה בבית ההארחה לניצולי שואה במושב שבי ציון (23 באוגוסט 2013,  YNET).

תמונות ירי הרקטות ב-22 באוגוסט 2013 מאזור השיגור דרומית לצור לעבר הגליל המערבי (אתר יאצור, אתר צור סוא, 22 באוגוסט 2013)
תמונות ירי הרקטות ב-22 באוגוסט 2013 מאזור השיגור דרומית לצור לעבר הגליל המערבי (אתר יאצור, אתר צור סוא, 22 באוגוסט 2013)

נטילת האחריות

5.    בחשבון הטוויטר של השיח' הלבנוני הג'האדיסטי הסלפי סראג' אלדין זריקאת, דווח, כי מאחורי הירי לעבר הגליל המערבי עומדיםגדודי עבדאללה עזאם, פלוגות זיאד אלג'ראח (פרטים על הארגון ראו נספח א'). בהודעה נטען, כי טווח הרקטות ששוגרו עולה על 40 ק"מ ומשמעות הדבר שהאחריות של "המפלגה האיראנית" (קרי, חזבאללה) "בשמירה על היהודים" תהפוך למשימה קשה. זאת משום, שבאמצעות הרקטות הללו יגיעו לוחמי הג'האד לחיפה ולשאר "האזורים האסטרטגיים" של האויב היהודי (חשבון הטוויטר של השיח' הלבנוני הסוני סראג' אלדין זריקאת, 22 באוגוסט 2013).

6.    על פי התקשורת הלבנונית השיח' הלבנוני סראג' אלדין זריקאת הינו אחד מבכירי גדודי עבדאללה עזאם בלבנון (אלאח'באר, 14 באוגוסט 2012). הוא משמש כאחד הדרשנים של תפילות יום השישי במסגדי העיר בירות, משתייך למוסד דאר אלפתוא (מוסד הלכתי סוני הכפוף למופתי של לבנון) ונמנה על תומכי המרידה נגד המשטר הסורי. בעבר נעצר והיה תחת מעקב צמוד של המודיעין הלבנוני (8 באוגוסט 2013,  youtube.com).

תגובת צה"ל

7.    בתגובה לירי הרקטות תקף חיל האוויר הישראלי ב-23 באוגוסט 2013 יעד מחבלים מדרום לבירות. זוהתה פגיעה מדויקת במטרה (אתר דובר צה"ל 23 באוגוסט 2013). היעד שהותקף הינו בסיס של ארגון החזית העממית – המפקדה הכללית, ארגון טרור פלסטיני בראשות של אחמד ג'בריל, הנמצא באזור אלנאעמה שמדרום לבירות. לא היו נפגעים ולא נגרמו נזקים (סוכנות הידיעות הלבנונית אלנשרה, 23 באוגוסט 2013).  

8.    חזבאללה גינה את תקיפת חיל האוויר באלנאעמה, וציין כי "תקיפה זו מדגישה את הכוונות הנפשעות של האויב כלפי לבנון" (אתר ההתנגדות הלבנונית, 24 באוגוסט 2013).

תגובות בלבנון

9.    חזבאללה נמנע עד כה מתגובה רשמית על הירי. חסן פצ'לאללה, חבר פרלמנט לבנוני מטעם חזבאללה, טען כי אין לחזבאללה קשר ומידע בנוגע לירי הרקטות מדרום לבנון לעבר צפון ישראל. כמו כן, הדגיש, כי חזבאללה אינו מגנה פעולות המכוונות לעבר האויב הישראלי (אלעהד, 22 באוגוסט 2013).

10.הממשל הלבנוני גינה בחריפות את הירי וטען, כי הוא נועד לגרור את לבנון לעימות עם ישראל. עיקרי התגובות:

א.       מישל סלימאן, נשיא לבנון, גינה את ירי הרקטות לעבר ישראל ודרש לחשוף מי עומד מאחוריהן. לדבריו, הירי מהווה הפרה של החלטה 1701 של האו"ם ופוגע בריבונותה של לבנון (סוכנות הידיעות הלבנונית אלנשרה, 22 באוגוסט 2013).

ב.       עדנאן מנצור, שר החוץ הלבנוני, האשים כי משגרי הרקטות מנסים לגרור את לבנון לעימות עם ישראל (סוכנות הידיעות הלבנונית אלנשרה, 22 באוגוסט 2013).

ג.       תמאם סלאם, ראש הממשלה הממונה בלבנון, גינה את ירי הרקטות ותיאר אותו כ"פעולה מפוקפקת". לדבריו, ירי זה הינה פעולה שעלולה להסב נזק ללבנון ולסבך במסלול שיגרום לתוקפנות מצד ישראל (סוכנות הידיעות הלבנונית, 22 באוגוסט 2013).

11.כוח יוניפי"ל פרסם הודעת גינוי בעקבות ירי הרקטות. גנרל פאולו סרה, מפקד כוחות יוניפי"ל, אמר כי "פעולה של ירי רקטות מסכנת את האוכלוסייה האזרחית המקומית. זה רק מוכיח שיש אנשים שרוצים להפר את השקט באזור ולסכן את ההצלחות שהושגו על ידי צבא לבנון ויוניפי"ל בשנים האחרונות לשמירת השקט. אנו מגנים בחריפות פגיעה זו" (23 באוגוסט 2013,  אתר MIVZAKLIVE).