הצטרפות מתנדבים מקרב ערביי ישראל ומקרב הפלסטינים לשורות המורדים בסוריה *


חשבון הטוויטר של מרכז אבן תימיה, המזוהה עם ארגון הג'האד העולמי ברצועת עזה (מועצת השורא בכנפי ירושלים), אשר מודיע על מותו של וסאם מחמד אלעטל מרצועת עזה בסוריה (ככל הנראה במהלך פיגוע התאבדות). ברקע נראה הדגל של ארגון המדינה האסלאמית בעיראק ובאלשאם (2 בנובמבר 2013).
חשבון הטוויטר של מרכז אבן תימיה, המזוהה עם ארגון הג'האד העולמי ברצועת עזה (מועצת השורא בכנפי ירושלים), אשר מודיע על מותו של וסאם מחמד אלעטל מרצועת עזה בסוריה (ככל הנראה במהלך פיגוע התאבדות). ברקע נראה הדגל של ארגון המדינה האסלאמית בעיראק ובאלשאם (2 בנובמבר 2013)
.

ממדי התופעה ומשמעויותיה

1. להערכתנו, הצטרפו עד כה לשורות המורדים לפחות 20 ערבים ישראלים. כמו כן הצטרפו כ-30 פלסטינים מרצועת עזה ופלסטינים בודדים מיהודה ושומרון. בנוסף לכך פועלים בקרב ארגוני המורדים בסוריה כמה עשרות פלסטינים ממחנות הפליטים בלבנון (הבולט שבהם מחנה הפליטים עין אלחלווה שליד צידון) ופלסטינים מסוריה ומירדן. מרבית המתנדבים הינם, להערכתנו, סלפים ג'האדיסטים, המצטרפים לארגונים המזוהים עם אלקאעדה והג'האד העולמי.


2. תופעת יציאת ערביי ישראל ופלסטינים מרצועת עזה ומיהודה ושומרון לסוריה הינה מצומצמת יחסית למדינות אחרות. זאת, להערכתנו, בראש ובראשונה בשל הקשיים הביטחוניים והלוגיסטיים הכרוכים ביציאתם. עם זאת טמונים בתופעה סיכונים פוטנציאלים לישראל. שכן, מרבית המתנדבים צפויים לחבור בסוריה לארגונים המזוהים עם אלקאעדה והג'האד העולמי, לרכוש ניסיון צבאי ולעבור תהליך של העמקת תפיסת העולם הג'האדיסטית. במהלך שהותם בסוריה הם צפויים לרקום קשרים עם פעילי אלקאעדה והג'האד העולמי, העלולים לנסות ולהפעילם במשימות טרור לאחר שישובו מסוריה למדינות האם.

ערביי ישראל
מאפיינים כלליים

3.     התגייסות ערבים ישראלים לשורות המורדים בסוריה הינה תופעה מוכרת, הגם שהיקפה עד כה מצומצם. המתנדב הראשון יצא לסוריה בנובמבר 2012. קשה לקבוע באופן מדויק את מספרם, שכן משפחותיהם מסרבות לחשוף את דבר צאתם לסוריה מחשש שהדבר יסכן את בניהן, אולם הוא נאמד בלפחות 20. עד כה ידוע על ערבי ישראלי אחד, שנהרג במהלך הקרבות. מעצרם ותחקורם של שלושה מערביי ישראל, ששבו מסוריה, ממחיש היטב את הסכנה הטמונה בתופעה שכן שניים מהם התבקשו ע"י הארגונים הג'האדיסטים לבצע פיגועים בישראל.


4.     מרבית המתנדבים מקרב ערביי ישראל הינם צעירים, בגילאי העשרים לחייהם, אשר הגיעו לסוריה כבודדים, ולא באופן מאורגן, דרך תורכיה (כפי שעושים מרבית המתנדבים הזרים). רובם המכריע של הצעירים הללו ניהל לפני יציאתם אורח חיים אסלאמי אדוק. להערכתנו לאחרהגיעם לסוריה הצטרפו רובם לג'בהת אלנצרה ולארגונים אחרים המזוהים עם אלקאעדה והג'האד העולמי. להערכתנו מרבית המתנדבים מקרב ערביי ישראל עדיין לא שבו מסוריה.

5.     כמה מקרב המתנדבים, ששבו ארצה, נעצרו. על אחד מהם נגזרו 30 חודשי מאסר. בשירות הביטחון הכללי רואים בערבים הישראליים, היוצאים לסוריה, פוטנציאל סיכון גדול. שכן, שלצד האימונים הצבאיים, אותם הם עוברים, הם נחשפים לאידיאולוגיות קיצוניות של ארגוני הג'האד העולמי ובהשפעתם הם עלולים להיות מנוצלים בידי גורמי טרור למטרות מודיעין ואף לביצוע פעולות טרור נגד ישראל (אתר שירות הביטחון הכללי, 21 באוגוסט 2013).

6.     ביטוי לפוטנציאל הטרור הטמון בתופעה ניתן למצוא בשני מקרים של ערבים ישראלים, אשר התבקשו ע"י פעילי ג'האד עולמי בסוריה לבצע פיגועים בישראל לאחר שובם:

א. חסם נצ'אל יוסף חג'לה – יליד 1988 תושב ג'לג'וליה. יצא לסוריה להצטרף לשורות המורדים. לדבריו פעל בסוריה במסגרת שתי קבוצות מורדים אסלאמיסטיים. הוא עבר אימונים צבאיים, לקח חלק בלחימה וביצע משימות של ביטחון שוטף. במהלך שהותו בסוריה הוא התבקש לכשישוב לישראל להצטרף לשורות "ההתנגדות" ובמסגרתה לבצע פעילות חמושה או קרה נגד ישראל (הרעלת מקורות מים, הצתות וכתיבת סיסמאות). כאשר שב לישראל נעצר וב-18 בנובמבר 2013 הוגש נגדו כתב אישום.

ב.  חכמת עת'מאן חסין מצארוה – ב-19 במרץ 2013 עצרו שירות ביטחון כללי ומשטרת ישראל את חכמת עת'מאן חסין מצארוה, ערבי ישראלי תושב טייבה, בן 29 כאשר הגיע לארץ בטיסה מתורכיה.  חכמת עת'מאן חסין מצארווה יצא לסוריה בנובמבר 2012 כדי להשתתף בלחימה והצטרף שם לפעילי הג'האד העולמי. בסוריה עבר אימונים צבאיים במחנה של המורדים. בהיותו בסוריה הוא תוחקר על ישראל וצה"ל. הוצע לו לבצע פיגוע התאבדות בסוריה או לחילופין לבצע פיגוע בישראל לאחר שובו, אך הוא סרב. הוא שב לישראל דרך תורכיה ונעצר עם הגיעו. ב-4 באוקטובר 2013 הוגש נגדו כתב אישום ונגזרו עליו 30 חודשי מאסר.

מתנדבים נוספים מקרב ערביי ישראל

7. עבד אלקאדר עפיף עבד אלקאדר אלתלה– ערבי ישראלי, תושב טייבה, בן 26, יצא לסוריה ולחם בשורות ג'בהת אלנצרה. הוא נעצר ב-14 ביולי 2013. עבד אלקאדר היה סטודנט לרוקחות בירדן. במהלך לימודיו הוא הכיר סטודנטים עיראקים ופלסטינים התומכים בזרם הסלפי ג'האדי ובהשפעתם החל גם הוא להאמין באידיאולוגיה הסלפית. בחקירתו הודה, כי יצא לסוריה כדי להצטרף לג'האד ושם פנה לנציג ג'בהת אלנצרה והתגייס לשורות הארגון  (אתר שירות הביטחון הכללי, 21 באוגוסט 2013). הוא שהה בסוריה שלושה ימים בלבד. לאחר מכן החליט לחזור דרך תורכיה, נעצר בנמל התעופה בן גוריון. ב-9 באוגוסט 2013 הוגש נגדו כתב אישום.

8. מחמד יאסין – בן 25, מטמרה, שבגליל המערבי, נמלט דרך רמת הגולן לסוריה בסיוע אחיו וחבר נוסף בעת שהיה בחופשה מבית הכלא בישראל (היה שפוט למאסר עולם וריצה כבר שבע שנים). לדברי חברו בהיותו בסוריה הוא הצטרף לצבא סוריה החופשי. לדברי משפחתו הוא שומר על קשר עימה אבל לא ברור היכן הוא נמצא .

9. מאיד זכי ג'מעה אע'באריה (אבו מצעב אלפלסטיני)– בן 28, נשוי, מהכפר משריפה בואדי ערה.  הוא היה ככל הנראה הערבי הישראלי הראשון, שנהרג בסוריה (1 באוקטובר 2013, www.longwarjournal.org). על פי עדויות מקורביו הוא מעולם לא הסתיר את אהדתו לג'יהאד וראה במפקדי אלקאעדה מודל לחיקוי. הוא שאף להילחם באפגניסטאן ובעיראק. בשנת 2006 הוא ניסה להצטרף ללחימה בעיראק. הוא יצא לירדן והתכוון לחצות את הגבול לעיראק כדי להצטרף למורדים  אולם  אביו יצא בעקבותיו והחזיר אותו לביתו. באוגוסט 2013 הוא נעלם במפתיע הוא הצטרף לשורות ג'בהת אלנצרה, ככל הנראה, ללא ידיעת משפחתו (כתבה של ה-BBC). נהרג ב-17 בספטמבר 2013 (אתר שכונת אלשאע'ור[1]).

10. "ח'טאב" -ערוץ France 24פרסם ב-6 באוקטובר 2013 כתבה אודות  צעיר בן 20 המכונה "ח'טאב". הצעיר, המתגורר בחיפה, החליט לצאת לסוריה על מנת "לבצע את חובתו הג'האדית ", הגם שלדבריו אין לו כל ניסיון צבאי. על פי הכתבה "ח'טאב" הוא מהנדס מכונות במקצועו, אשר במסגרת תפקידו יצא פעמים רבות לבריטניה. לדבריו יצא לסוריה לאחר שקשר קשר עם אנשים בסוריה באמצעות אתרי רשתות חברתיות. הוא הגיע לתורכיה, שם נלקח לאזור הגבול ומשם הועבר לעיר עזאז ומאוחר יותר לאזור לד'אקיה. לדבריו הוא נלחם בשורות ג'בהת אלנצרה והוא מתכוון לעבור לאזור חמץ לאחר שכבר השתתף בקרבות באזור אלחמאה. הוא גם סיפר שפגש מספר ערבים ישראליים בסוריה באזורים הסמוכים ללד'אקיה ואדלב.

כרזות לזכרו של ערבי ישראלי שנהרג בסוריה

למעלה מאיד זכי אע'באריה בכרזה שפורסמה לזכרו על ידי  מרכז אבן תימיה, הזרוע ההסברתית של מועצת השורא בכנפי ירושלים (ארגון טרור ברצועת עזה המזוהה עם הג'האד העולמי). למטה משמאל: הודעה בדף רשמי בפייסבוק המפרסם מידע על המתנדבים הזרים, שנהרגו בסוריה.
למעלה מאיד זכי אע'באריה בכרזה שפורסמה לזכרו על ידי  מרכז אבן תימיה, הזרוע ההסברתית של מועצת השורא בכנפי ירושלים (ארגון טרור ברצועת עזה המזוהה עם הג'האד העולמי). למטה משמאל: הודעה  בפייסבוק המפרסם מידע על המתנדבים הזרים, שנהרגו בסוריה.

כרזה לזכרו של מאיד זכי אע'באריה, שנתלתה ברחבת בית משפחתו בכפר משריפה שבואדי ערה. במרכז הכרזה מופיע סמל אלקאעדה .
כרזה לזכרו של מאיד זכי אע'באריה, שנתלתה ברחבת בית משפחתו בכפר משריפה שבואדי ערה. במרכז הכרזה מופיע סמל אלקאעדה . 

הרשות הפלסטינית
מאפיינים כלליים

11. מיהודה ושמרון הצטרפו, עד כה, להערכתנו, רק פלסטינים בודדים לשורות המורדים בסוריה ביוזמתם האישית. הסיבה נעוצה בכך שתופעת האסלאם הסלפי ביהודה ושומרון אינה משמעותית ואופי פעילותם של הארגונים הסלפים אינו ממוסד ומאורגן כמו ברצועת עזה. להערכתנו המתנדבים ביהודה ושומרון שאבו את המוטיבציה ואת המידע אודות דרכי ההתגייסות מאתרי האינטרנט בדגש על האתרים בעלי האופי הסלפי הג'האדיסטי. בשונה מרצועת עזה נתיב הגעתם של מתנדבים מיהודה ושומרון לסוריה מתבצע דרך ירדן.

מתנדבים מקרב הרשות הפלסטינית

12. פיצל עז אלדין, פלסטיני צעיר מאזור ראמאללה. נולד בשנת 1990  http://www.syrian-martyrs.com). עבר הכשרה בארה"ב לשמש כאח בבית חולים. הגיע לסוריה על מנת להגיש עזרה הומניטארית ורפואית נהרג ב-4 בינואר 2013. (24 באפריל 2013, www.rightsidenews.com).

13. מנתצר אלזיתוני– מוצאו מרמאללה. נהרג בפעילות מבצעית במסגרת ג'בהת אלנצרה באדלב ב-4 בספטמבר 2012. פעיל חמאס לשעבר, שהיה עצור בישראל במשך 18 חודשים ושוחרר. הוא עזב את חמאס והפך לסלפי ג'האדי. הוא הגיע ב-2009 לירדן כדי ללמוד הלכה אסלאמית (שריעה) באוניברסיטת אלירמוכ. עם פרוץ המרידה בסוריה הוא יצא לסוריה והצטרף לתנועת אחראר אלשאם ולאחר-מכן לג'בהת אלנצרה (ICT.org.il).

מימין: מנתצר אלזיתוני (ICT.org.il). משמאל: פיצל עזאלדין מרמאללה, שנהרג בסוריה  (onlinejihadexposed.com , 17 באפריל 2013)
מימין: מנתצר אלזיתוני (ICT.org.il). משמאל: פיצל עזאלדין מרמאללה, שנהרג בסוריה  (17 באפריל 2013, onlinejihadexposed.com)

רצועת עזה
מאפיינים כלליים

14. מספר המתנדבים, שמוצאם מרצועת עזה, נאמד על ידנו בכ-30. רובם הגדול הינם פעילי ארגונים ג'האדיסטים סלפים ברצועה, בכמה מקרים מדובר בפעילי חמאס פורשים ללא שיוך ארגוני מובהק, חלקם לפחות הינם צעירים משכילים. נראה כי בשנת 2013 גדל מספרם. לפחות שמונה מהם נהרגו במהלך הקרבות. להערכתנו מגיעים המתנדבים מהרצועה לתורכיה דרך מצרים ולוב (הגם שהיו כמה מקרים שהגעתם לתורכיה נעשתה דרך סעודיה, לעיתים בתואנה של יציאה לחאג'). מצב היחסים עם מצרים ופעילות מנגנוני הביטחון המצריים בגבול רצועת עזה מצרים מערימים קשיים על היוצאים והדבר מצמצם להערכתנו את היקף התופעה. 

 

15. ב-17 בפברואר 2013 ציין אבו אלע'נאא' אלאנצארי, בכיר באחת הקבוצות הסלפיות-ג'האדיסטיות ברצועת עזה, כי כ-30-20 צעירים יצאו מרצועת עזה לסוריה על מנת ליטול חלק בלחימה לצד קבוצות הג'האד העולמי, דוגמת ג'בהת אלנצרה. מדובר בעיקר בצעירים חברי הארגונים הסלפים, ברצועה הנרדפים על-ידי מנגנוני הביטחון של ממשל חמאס (אלקדס, 17 בפברואר 2013). על-פי סוכנות הידיעות הגרמנית (די.פי.איי, 18 במרץ 2013) ערוץ וטן דיווח, כיעשרות פעילים סלפים-ג'האדיסטים יצאו מעזה לסוריה דרך תורכיה, חלקם אנשי חמאס לשעבר. הם הצטרפו לקבוצות ג'האדיסטיות הנלחמות במשטר הסורי ובראשן ג'בהת אלנצרה (wattan.tv).

16. הסלפים ברצועת עזה הביעו תמיכה פומבית בלחימה בסוריה. ב-20 בינואר 2013 שוחרר לפורום הג'האד נאום מוקלט של אבו עבדאללה אלע'אזי, בכיר בצבא אלאמה[2]. בנאום הוא טוען, שעל המזרח התיכון להיות "שוק פתוח" של ג'האד. תשעה ימים לפני כן שוחרר סרט וידאו מטעם צבא אלאמה, המוקדש ללוחמים בסוריה ובו הוראות מפורטת כיצד לייצר רקטה 107 מ"מ, כולל פרוט החומרים והכמויות שלהם הנדרשים עבור הייצור (28 באוגוסט 2013, www.longwarjournal.org).

17. מרכז אבו תימיה ופורומים ג'האדיסטים נוספים נוהגים לתעד את הפלסטינים, שנהרגו במהלך הלחימה בסוריה (ראו כרזות בהמשך), כולל את אלה, שלא השתייכו במובהק לאחר הארגונים הסלפים. מרכז אבו תימיה פרסם ב-28 בספטמבר 2013 הודעה לפיו בין 28 ביולי 2012 ל-17 בספטמבר 2013. נהרגו חמישה פלסטינים בלחימה בסוריה אחד מהם ערבי ישראלי (1 באוקטובר 2013, www.longwarjournal.org).

18. חמאס עוינת  את המשטר הסוריאולם כתנועה היא אינה מעורבת בלחימה.  עם זאת אנו מתרשמים, כי ממשל חמאס ברצועה מעלים עין מיציאתם של אותם פעילים סלפים ג'האדיסטים לסוריה ואינו מונע את הצטרפותם ללחימה. זאת בין אם מתוך עניין "לייצא" את מתנגדיו הפוטנציאלים לזירת לחימה אחרת ובין אם בשל עוינותה הבסיסית של חמאס לסוריה. יתרה מזו, בכמה מקרים בהם ההרוגים היו פעילי חמאס לשעבר פורסמה כרזת אבל גם מטעם חמאס ואף נפתחה סוכת אבלים של התנועה.

מימין: פהד נזאר אלהבאש, שהוצבה בכניסה לסוכת האבלים שהקימו פעילי משטרת חמאס לזכרו. אלהבאש, שנלחם בשורות ג'בהת אלנצרה, שרת בעבר במנגנון המשטרה של חמאס ברצועה. משמאל: כרזה לזכרו של אלהבאש בה הוא נראה לבוש במדים כחולים מנומרים של הכוח ההתערבות והשמירה על הסדר של משטרת ממשל חמאס. הכיתוב הכתוב למטה: "השהיד לוחם הג'האד פהד נזאר אלהבאש" (פורום חמאס, 1 באוגוסט 2013)
מימין: פהד נזאר אלהבאש, שהוצבה בכניסה לסוכת האבלים שהקימו פעילי משטרת חמאס לזכרו. אלהבאש, שנלחם בשורות ג'בהת אלנצרה, שרת בעבר במנגנון המשטרה של חמאס ברצועה. משמאל: כרזה לזכרו של אלהבאש בה הוא נראה לבוש במדים כחולים מנומרים של הכוח ההתערבות והשמירה על הסדר של משטרת ממשל חמאס. הכיתוב הכתוב למטה: "השהיד לוחם הג'האד פהד נזאר אלהבאש" (פורום חמאס, 1 באוגוסט 2013)

מידע אודות מתנדבים פלסטינים מהרצועה

19. סעד חרב שעלאן– בן 23, מבית לאהיא, היה מזוהה עם הזרם הסלפי והצטרף ככל הנראה  לשורות ג'בהת אלנצרה. נהרג ב-18 יוני 2013 בלחימה מול הצבא הסורי באדלב (ולפי גרסא אחרת בחלב) כחודש לאחר הגעתו נהרג אחיו ח'אלד במהלך פעילותו בזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין  ((www.facebook.com(אלקדס, 19 ביוני 2013).

20. מחמד אחמד קניטההמכונה אבו עבד אלרחמן– נשוי ואב לשלושה ילדים. פעיל ג'האדיסטי, שהיה בעבר פעיל חמאס. נהרג בסוריה מפגיעת רקטה בדצמבר 2012 בעת לחימה בשורות ג'בהת אלנצרה סמוך לנמל התעופה בחלב. מחמד קניטה גדל במשפחה דתית וחונך לשנוא את ישראל. בהיותו בן 12 נפצע בעת שיידה אבנים. הוא הצטרף לגדודי עז אלדין אלקסאם, ושימש כמדריך ונלחם נגד צה"ל במהלך מבצע "עופרת יצוקה". לאחר המבצע עבר לשורות הארגונים הסלפים ג'האדיסטים ברצועה ואימן קבוצות לוחמים. הוא ניסה לצאת לצ'צ'ניה ולאחר שנכשל נסע למכה ומשם לסוריה. בסוריה הוא פיקח על אימונים של ארגון ג'בהת אלנצרה ולפי גרסא אחרת של המדינה האסלאמית בעיראק ובאלשאם (15 במרץ 2013, www.longwarjournal.org). לאחר שנודע על מותו הכתיר אותו חמאס כ"שהיד" (15 בדצמבר 2013, BBC).

21. פהד נזאר אלהבאש-בן 28, בעבר שירת במנגנון המשטרה של חמאס ברצועה. נהרג בלחימה בחמץ לצד כוחות ג'בהת אלנצרה ב-19 ביולי 2013 . נולד בצפון רצועת עזה בשנת .1985 לאחר שסיים את לימודיו בשנת 2006 הוא נישא ונולדו לו שני ילדים. לאחר פרוץ העימות בסוריה היה נחוש להלחם בסוריה (1 באוקטובר 2013 www.longwarjournal.org). לבני משפחתו סיפר, כי הוא יוצא לתורכיה לחפש עבודה טובה יותר. אחיו ציין בפני כתב BBC, כי לנוכח השקט השורר ברצועה ביקש אחיו לצאת על מנת להילחם נגד השיעים (15 בדצמבר 2013, BBC NEWS).קלטת וידאו עם צוואתו שוחררה על ידי מרכז ההסברה אבן תימיה (28 באוגוסט 2013,   www.longwarjournal.org). משטרת ממשל חמאס בצפון רצועת עזה, אשר בעבר הוא השתייך לשורותיה, פרסמה כרזת אבל ואף פתחה סוכת אבלים לזכרו (פורום חמאס, 27 באוגוסט 2013).

22. נצ'אל אלעאשיהמכונה אבו הרירה אלמקדסי ואבו עמר אלשאמי– השתייך לארגון ג'האדיסטי ברצועה בשם צבא האסלאם. נהרג ביולי 2012 בחלב (28 ביולי 2013, www.longwarjournal.org).  בהצהרה, שפורסמה עם מותו על ידי צבא האסלאם נאמר, כי הוא נעצר על ידי חמאס משום שהתנכל לנוצרים ברצועה ולאחר מכן הוא נמלט לסוריה  (1 באוקטובר 2013,   www.longwarjournal.org).

23. אסאמה אבו ח'טאב– היה פעיל בשורות צבא סוריה החופשי. בעברו היה פעיל חמאס בעזה. עבר לירדן ומשם לסוריה. נהרג ביוני 2013 (centerfordocumentation.com).

24. מחמד ג'האד אלזענין המכונה אבו אנס– סטודנט מבית חאנון. השתייך להתארגנות סלפית ברצועה. בעבר נעצר מספר פעמים על ידי חמאס. נהרג ב-15 בספטמבר 2013 כאשר נלחם לצד ארגון המדינה האסלאמית של עיראק ואלשאם. בבית חאנון שבצפון רצועת עזה נפתחה לזכרו סוכת אבלים (www.longwarjournal.org, 1 באוקטובר 2013). משפחתו סיפרה כי יצא לחאג' בסעודיה וממנה לדבריו, יצא לתורכיה לשם לימודים. בפועל הוא הצטרף לשורות המורדים. בני משפחתו אשר שוחחו עימו לפני מותו אמרו, כי הוא התבטא "ניפגש בגן עדן" (ערוץ BBC, 26 בנובמבר 2013).

25. וסאם מחמד אלעטל– מג'באליא שבצפון רצועת עזה, המכונה אבן מחמד אלפלסטיני. כבן     30-35. רופא שיניים במקצועו נהרג בסוריה. על נסיבות מותו נמסר, כי הוא נהרג במהלך "משימה ג'האדית", ככל הנראה ביצע פעולת התאבדות. אלעטל עזב את רצועת עזה בדצמבר 2012. נסע לתורכיה ומשם לסוריה. למשפחתו נודע שהוא בסוריה רק כחודשיים לפני שנהרג. על מותו נודע ב-2 בנובמבר עם פרסום שמו בחשבון הטוויטר של מרכז אבו תימיה שאישר את דבר מותו (3 בנובמבר 2013 www.longwarjournal.org). ימים אחדים לפני מותו נראה חגור בחגורת נפץ.

26. עאמר אבו ע'ולה (אבו עבידה אלמהאג'ר)-  פעיל סלפי. בן 29 מוצאו מנציראת, שבמרכז רצועת עזה. נעצר על ידי חמאס בגין מעורבותו ברצח העיתונאי האיטלקי בעזה ויטוריו אריגוני באפריל 2011 [3]. נמלט מהרצועה והצטרף לשורות ארגון המדינה האסלאמית בעיראק ואלשאם.  נהרג ב-13 בדצמבר 2013 בקרב נגד כוחות חזבאללה וצבא בשאר אסד באזור חלב (אלקדס, 14 בנובמבר 2013).

27. אסאמה אחמד חמדאן קשטה- תושב רפיח. בן דודו של בכיר חמאס אסאמה חמדאן, אחראי ההסברה בחמאס ולשעבר נציג חמאס בלבנון. שימש בעבר כפעיל צבאי בכיר בזרוע הצבאית של חמאס. השתתף בעבר בלחימה בלוב. נכנס לסוריה דרך תורכיה.  נלחם בשורות ג'בהת אלנצרה. נהרג במחנה הפליטים ירמוכ בדמשק ב-13 בפברואר 2013. (21 בפברואר 2013,  אתר SYRIATRUTH).

28. ברשימת ההרוגים בסוריה מפלסטין מזכר שמו של אבו המאם הפלסטיני. אבו המאם הפלסטיני שימש כ"אמיר" בארגון המדינה האסלאמית בעיראק ואלשאם. הוא נהרג במהלך הלחימה בחמאת ב-11 באוגוסט 2013 (אלמנבר אלאעלאמי אלג'האדי, 21 באוגסט 2013, אתר שכונת אלשאע'ור).

אבו המאם הפלסטיני  (shaghor.com)
אבו המאם הפלסטיני (shaghor.com)

פלסטינים מסוריה ומלבנון[4]
מאפיינים כלליים

1.    להערכתנו כמה עשרות מתנדבים פלסטינים ממחנות הפליטים בלבנון ומסוריה לוחמים לצד המורדים בסוריה, בדגש על ג'בהת אלנצרה. כמה מהם מצאו מותם במהלך הלחימה.

 

2.    על פי האתר הלבנוני 29 בנובמבר 2013, כ-15 אנשים מהקבוצות האסלאמיות ג'האדיסטיות במחנה הפליטים עין אלחלווה (שליד צידון), יצא להילחם לצד המורדים בסוריה. הם הצטרפו לג'בהת אלנצרה ולארגוני מורדים אחרים. להערכתנו המדובר בפלסטינים תושבי מחנה הפליטים עין אלחלווה, המשמש מעוז של ארגונים סלפים ג'האדיסטים, חלקם מזוהים עם אלקאעדה והג'האד העולמי.

3.    ב-28 בנובמבר 2013 פורסמה ביוטיוב כתבה של ערוץ אלערביה אלחדת', הסוקרת מבצע, שהתקיים במחנה הפליטים עין אלחלווה לגיוס מתנדבים ללחימה בסוריה. על פי מידע, שהתפרסם בעיתון הלבנוני אלג'ומהוריה, התקיים המבצע בשכונת אלטואראא' שבמחנה באמצעות האינטרנט. המתנדבים היו צעירים, תושבי המחנה. הם התגייסו לג'בהת אלנצרה, או לארגון הג'האדיסטי גדודי עבדאללה עזאם. שיח'ים סלפים ג'האדיסטים מקומיים, כדוגמת שיח' ג'מאל ח'טאב, נטלו חלק בגיוס תושבי מחנה הפליטים לשורות המורדים בסוריה.

מידע אודות מתנדבים מסוריה ומלבנון

4.    מאהר מחמד בחר סכר  (אבו עזיז אלמקדסי) – פלסטיני פעיל בג'בהת אלנצרה. נטל חלק בקרבות באלקציר ונהרג על-ידי הצבא הסורי ב-18 במאי 2013, חודש וחצי לאחר הצטרפותו לג'בהת אלנצרה (www.alquds.com).

5.    אבראהים מבארכ המכונה אבו סאג'ד – פלסטיני ממחנה הפליטים עין אלחלוה שבדרום לבנון. נהרג ב-24 במאי 2013 באלקציר. היה פעיל בארגון ג'בהת אלנצרה (www.lebanondebate.com).

6.    מחמוד עבד אלקאדר המכונה אבו עבידה אלמקדסי – פלסטיני ממחנה הפליטים עין אלחלוה. נהרג במערכה על אלקציר בשורות ג'בהת אלנצרה ב-21 בינואר 2013 (http://arabic.rt.com).

7.    מחמד אלדאהודי המכונה אבו עמר אלשאמי –תושב מחנה הפליטים עין אלחלווה. נהרג בסוף נובמבר 2013. בנו של אחד ממלוויו של השיח' האסלמיסטי הג'האדיסטי ג'מאל ח'טאב (אבו מצטפא אלדאהודי) (Now, לבנון, 24 בנובמבר 2013)[5].

8.    מחמד אלדוח'י המכונה אלח'רדק -תושב עין אלחלווה. נמנה על אחת הקבוצות הג'האדיסטיות, שיצאו להילחם בסוריה לצד ג'בהת אלנצרה וארגוני מורדים נוספים (Now, לבנון, 29 בנובמבר 2013).

9.    ביוטיוב הועלה סרטון של פעיל בג'בהת אלנצרה ממוצא פלסטיני-סורי, שנעצר על-ידי השלטונות הסוריים. האיש ציין בפני כתב ערוץ סקיי ניוז, שראיין מספר ג'האדיסטים בסוריה שנעצרו בדצמבר 2012, כי הוא לחם בשורות אלקאעדה בעיראק והושפע עמוקות מהגותו של אבו קתאדה, האידיאולוג הג'האדיסטי שהתגוררה בבריטניה והוסגר לירדן  (Youtube.com).

* בהמשך למחקר מרכז המידע מה-2 בינואר 2014: "תופעת המתנדבים הזרים בסוריה".
[1]אתר סורי של שכונת אלשאע'ור בדמשק, המפרסם מידע אודות מתנדבים זרים, שנהרגו במהלך הלחימה בסוריה.
[2]צבא האמה (ג'יש אלאמה)- התארגנות ברצועת עזה המזוהה עם הג'האד העולמי, שעל הקמתה הוכרזה בינואר 2008.
[3]ויטוריו אריגוני היה פעיל פוליטי פרו - פלסטיני חבר ארגון ISM. ב-2008 הגיע לרצועת עזה והשתקע בה. נהג לדווח אודות המתרחש ברצועה, כולל במהלך ימי מבצע "עופרת יצוקה". ב-14 באפריל 2011 נחטף מביתו בעזה על ידי פעילי התארגנות המזוהה עם הג'האד העולמי. החוטפים הציבו אולטימאטום אולם זמן קצר לאחר מכן אותרה גופתו בבית נטוש.
[4]בסוריה נמצאים גם פלסטינים רבים ממוצא ירדני. סיכום המידע עליהם יופיע בפרק ירדן הנכלל במחקר תופעת המתנדבים הזרים בעולם הערבי, שעדיין לא הסתיים.
[5]שיח' ג'מאל ח'טאב– איש דת פלסטיני ממחנה הפליטים עין אלחלווה, העומד בראש התארגנות סלפית ג'האדיסטית הנקראת "התנועה האסלאמית לוחמת הג'האד" (אלחרכה אלאסלאמיה אלמג'אהדה).