שימושים צבאיים במתקנים רפואיים ובאמבולנסים ע”י חמאס ושאר ארגוני הטרור הפועלים ברצועת עזה

בית החולים אלשפאא', שבו עושה חמאס שימושים צבאיים (אתר משרד הבריאות של הרשות הפלסטינית)

בית החולים אלשפאא', שבו עושה חמאס שימושים צבאיים (אתר משרד הבריאות של הרשות הפלסטינית)

שימוש מחבלים באמבולנס (דובר צה

שימוש מחבלים באמבולנס (דובר צה"ל, 22 ביולי 2014)

אמבולנס עליו סמל אונר

אמבולנס עליו סמל אונר"א מפנה פצוע ופעילי טרור מזירת לחימה (ערוץ 10, 11 במאי 2004)


שימושים צבאיים בבית החולים אלשפאא' ובאמבולנסים במבצע "צוק איתן"

1.    חמאס ושאר ארגוני הטרור מרבים לעשות שימושים צבאיים מגוונים בבתי חולים ומוסדות רפואיים. זאת מתוך ידיעה, שצה"ל נמנע מלתקוף מתקנים רפואיים והדבר מעניק מעין חסינות לתשתיות הצבאיות הנמצאות בהן. מאותה סיבה עושים ארגוני הטרור שימושים צבאיים באמבולנסים לשם העברת פעילים מבצעיים ואמצעי לחימה ממקום למקום. תופעה זאת שבה ונשנתה במבצע "צוק איתן".

2.    במאמר בוושינגטון פוסט (15 ביולי 2014) כותב William Boothמעזה: "At the Shifa Hospital in Gaza City, crowds gathered to throw shoes and eggs at the Palestinian Authority's health minister, who represents the crumbling "unity government" in the West Bank city of Ramallah. The minister was turned away before he reached the hospital, which has become a de facto headquarters for Hamas leaders, who can be seen in the hallways and offices."(הערה: ההדגשות נעשו ע"י מרכז המידע למודיעין ולטרור). בנוסף לכך Nick Casey, כתב ה-Wall Street Journalצייץ בטוויטר, כי חמאס משתמשת בבית החולים שיפא כמקום מבטחים ("safe place") להפגש עם התקשורת.

3.    בית החולים אלשפאא', שבמערב העיר עזה,הינו הגדול והחשוב מבין בתי החולים ברצועה. בבית חולים זה עשתה חמאס שימושים צבאיים מגוונים גם במבצע "עופרת יצוקה". בין השאר שהו בבית החולים במהלך מבצע "עופרת יצוקה" בכירים בזרוע הצבאית של חמאס, שהפכו חלק מהאגפים לשטחים סגורים (ראו בהמשך).

4.    בנוסף לכך, על פי דובר צה"ל, זיהה כוח צה"ל במהלך פעילותו ברצועה שני מחבלים פלסטינים עושים שימוש באמבולנס כדי לנוע ברצועת עזה (דובר צה"ל, 22 ביולי 2014). המחבלים נראו עולים על האמבולנס ומשתמשים בו כרכב הסעה, נראה גם נהג האמבולנס לבוש חלוק לבן. צה"ל לא תקף את האמבולנס מחשש, שמצויים בו אזרחים. האירוע פורסם ע"י דובר צה"ל בסרטון ביוטיוב (הרצ"ב).

שימוש מחבלים באמבולנס (דובר צה"ל, 22 ביולי 2014)
שימוש מחבלים באמבולנס (דובר צה"ל, 22 ביולי 2014)

לצפייה בסרטון https://www.youtube.com/watch?v=7O114V9PdmM

5.    השימוש באמבולנסים למטרות צבאיות, כפי שנחשפו במבצע "צוק איתן", הינו תופעה המוכרת לנו היטב מהעבר.במהלך מבצע "עופרת יצוקה" ובתקופה שלפניו התגלו מקרים רבים בהם עשתה חמאס שימושים צבאיים באמבולנסים (ראו להלן).

שימושים צבאיים בבית החולים אלשפאא' במבצע "עופרת יצוקה"

6.    השימוש הצבאי, שעשתה חמאס בבית החולים אלשפאא' במבצע "צוק איתן" אינו הראשון מסוגו. חמאס עשתה שימושים צבאיים מגוונים בבית החולים אלשפאא' גם במבצע "עופרת יצוקה". עדויות רבות הצביעו על כך בזמנו וביניהן מידע מודיעיני ותחקיר שביצע צה"ל.להלן כמה דוגמאות[1]:

א.      בכירים בזרוע הצבאית של חמאס שהו בבית החולים בעת מבצע "עופרת יצוקה". הם הפכו חלק מהאגפים לשטחים סגורים, שאובטחו בידי חמושים וביצעו ביקורת קפדנית על כל הנוכחים בבית החולים. בין בכירי חמאס, שמצאו מחסה בבית החולים אלשפאא', נמנו מחמוד אלזהאר וסעיד ציאם. גם אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, קבע את מפקדתו במחלקת הכוויות בבית החולים (על פי גרסא אחרת מתחת לקומת היולדות).

ב.      פעיל חמאס שנפל לידי צה"ל מסר בחקירתו, כי פעילים בכירים של חמאס השתלטו במהלך המבצע על בונקר גדול הממוקם מתחת לבית החולים אלשפאא' וכי הם מסתתרים שם.

ג.       פעילי טרור התמקמו בקרבת בית החולים אלשפאא' וירו משם פצצות מרגמה.

ד.      מתחם ההדרכות והכשרת העובדים בבית החולים, הצמוד לחדר הלידה החדש, שימש כמקום מגורים של פעילי חמאס.

ה.     חמאס העבירה אמצעי לחימה למבנים הסמוכים לבית החולים אלשפאא'.

ו.        מתחת למסגד, שבקרבת בית החולים, נחפרה מנהרה, אשר שימשה כנתיב הימלטות ישיר מהמסגד לבית החולים. פתח המנהרה וחדר נסתר מוקמו מתחת לקומת היולדות.

ז.       אדם שנחשד בשיתוף פעולה עם ישראל הוצא להורג בבית החולים.

7.     להלן פרסומים אודות שימושים צבאיים בבית החולים אלשפאא', שמקורם בפתח וברשות הפלסטינית:

א.  גורמים בפתח מסרו, כי חמאס הכינה את קומת הקרקע של מחלקת ההקרנות בבית החולים אלשפאא' בעזה כדי להשתמש בה כבית כלא וכמתקן חקירה. זאת, לאחר שבית הכלא במחנה הפליטים אלשאטי שבמערב העיר עזה, נהרס לחלוטין ע"י חיל האוויר. במסגרת שינוי היעוד של מחלקת ההקרנה, הועברו המכשירים והציוד לקומה הראשונה או לאולם הקבלה של בית החולים (אלעהד, אתר המזוהה עם פתח, 21 בינואר, 2009).

ב.  משרד הבריאות בממשלת סלאם פיאצ' פרסם הודעה רשמית בה מואשמים מנגנוני הביטחון של חמאס בכך שבמהלך מבצע "עופרת יצוקה" ולאחריו, הוסבו מרכזים רפואיים לבתי כלא ומתקני חקירה. בהודעה מובעת פליאת העם הפלסטיני והעולם כולו, על כך שלאחר פעולת צה"ל השתלטו מנגנוני הביטחון של חמאס על בית החולים אלשפאא' ובפרט על המחלקות לטיפול בסרטן והמבנה החדש שנועד לקבלת קהל ע"י רופאים מומחים. לדברי ההודעה הסבת המתקנים הרפואיים למתקני חקירה נעשתה תוך הרחקת אנשי הצוות הרפואי, שנענו לקריאת משרד הבריאות בממשלת פיאצ', וחזרו לעבודתם נוכח פעולות צה"ל ברצועה (סוכנות מען, 7 בפברואר, 2009).

ג.   בכתבה בעיתון האיטלקי קוריירה דלה סרה, 22 בינואר 2008, הובאה עדותו של תושב הרצועה לפיה חמאס מיקמה במרתף בית החולים אלשפאא' חדר חקירות לאסירי פתח. עדות זאת נמסרה ע"י Magah al-Rachmanששמע זאת מפעילי החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין.

8.    דוגמאות לשימושים צבאיים בבתי חולים נוספים ברצועת עזה במהלך מבצע "עופרת יצוקה" ראו נספח.

שימושים צבאיים באמבולנסים במבצע עופרת יצוקה ובתקופה שלפניו[2]

9.    השימוש באמבולנסים למטרות צבאיות, כפי שנחשף במבצע "צוק איתן", אינה תופעה חריגה. במהלך מבצע "עופרת יצוקה" ובתקופה שלפניו עשתה חמאס שימושים צבאיים בכלי רכב נושאי סימני זיהוי רפואיים באופן קבוע ושיטתי.

10.         טקטיקת הלחימה של חמאס גורסת שימוש באמבולנסים ובכלי רכב של ארגונים בינלאומיים לשם ניוד פעילי הזרוע הצבאית בין זירות הלחימה השונות ולשם העברת רקטות ואמצעי לחימה אחרים. השימוש באמבולנסים ובכלי רכב של ארגונים בינלאומיים בעת הלחימה נועד לעקוף את הבדיקות ולנצל את חופש התנועה, שצה"ל מעניק לכלי רכב אלה. זהו דפוס לחימה של חמאס המוכר מהתקופה שקדמה למבצע "עופרת יצוקה", ממהלך המבצע וממבצע "צוק איתן".

תחקיר צה"ל ועדות קצין צה"ל

11.         תחקיר שבוצע ע"י צה"ל (אל"מ א., 6 באפריל 2009) העלה, כי חמאס עשתה שימוש צבאי באמבולנסים השייכים בחלקם למנגנון ההגנה האזרחית הפועל מטעם מערך ביטחון הפנים של חמאס. בנוסף חמאס "הזמינה" כלי רכב, שסומנו כאמבולנסים. עיקר השימוש, שנעשה באמבולנסים על פי התחקיר:

א.    העברת פעילי שטח ובכירים ממקום למקום.

ב.    חילוץ פעילים.

ג.     ביצוע סיורים .

12.               דוגמאות נוספות שעלו בתחקיר צה"ל (המבוססות גם על מידע מודיעיני):

א.    פעילי חמאס עשו שימוש באמבולנסים על מנת להעביר בהם רקטות. מספר פעמים נצפו פעילי חמאס פורקים רקטות מאמבולנסים לשם ירי.

ב.    חמאס שלחה אמבולנסים לאתרים שונים על מנתלאסוף פעילים וכדי לחלץ פעילים מאתרים, לרבות ע"י התחזות פעילי חמאס לפצועים.

13.               במסגרת תחקיר צה"ל העיד קצין צה"ל בכיר בדרגת תא"ל כי במהלך מבצע "עופרת יצוקה", אותרו לפחות שלושה מקרים בהם זוהו בוודאות אמבולנסים ובהם ישבו פעילי חמאס חמושים לצד צוותי ההצלה.

עדות נהג אמבולנס לכתב של עיתון אוסטרלי

14.    על השימוש באמבולנסים במהלך מבצע "עופרת יצוקה" ניתן ללמוד מעדות שפורסמה ב- 26 בינואר, 2009 בעיתון האוסטרלי The Sydney Morning Herald(שאליו התייחס דו"ח גולדסטון). בכתבה ראיין Jason Koutsoukis, שליח העיתון בעזה, את מחמד שריתח, נהג אמבולנס תושב הרצועה שעסק במהלך ימי מבצע "עופרת יצוקה" בפינוי פצועים מאזורי הלחימה. נהג האמבולנס סיפר לכתב, כי במהלך ימי מבצע "עופרת יצוקה" כמעט בכל פעם, שהיה צורך לפנות פצועים ניתן היה לתאם זאת עם כוחות צה"ל, שדאגו שבעת הפינוי לא יבוצע ירי לעבר האמבולנסים. לדבריו, האיום הגדול יותר לשלומם של האמבולנסים היה דווקא מצד פעילי חמאס. אלה, פיתו נהגי אמבולנסים להיכנס ללב אזורי הקרבות על מנת לפנות מהם לוחמים שלהם ("Who would lure the ambulances into the heart of battle to transport fighters to safety").

15.    נהג האמבולנס תיאר אירוע, שקרה בשבוע השני של מבצע "עופרת יצוקה". האמבולנס הגיע לבית בג'באליא, אליו הוזמן בדחיפות. כאשר נכנס לבית ראה שלושה פעילי חמאס תופסים מחסה בתוך הבית, שכמחציתו כבר היה הרוס. הפעילים, שהיו מפוחדים ועצבניים מאד, הורו לו להוציא אותם אל מחוץ לבית, להעלות אותם לאמבולנס ולפנות אותם מהאזור. מחמד שריתח סירב לבצע את בקשתם מכיוון, שלדבריו ידע שאם כוחות צה"ל יראו שהוא מפנה לוחמים ולא פצועים הם יהרגו אותו. אחד הפעילים ניסה לאיים עליו בנשקו אולם הוא עמד בסירובו. בסופו של דבר הם אפשרו לו לנסוע משם מבלי לפנותם.

16.    מחמד שריתח הוסיף, כי במהלך ימי מבצע "עופרת יצוקה" ניסו פעילי חמאס מספר פעמים להשתלט על אמבולנסים השייכים לבית החולים אלקדס (הממוקם בשכונת תל אלהוא בעזה). עובדי בית החולים קיבלו בדרך כלל התרעות מוקדמות על כוונות אלה של חמאס והוציאו מאזור בית החולים את כל האמבולנסים על מנת ליצור מראית עין שהם לא פנויים. האמבולנסים הללו הוחזרו לבית החולים רק לאחר שפעילי חמאס הלכו 

עדות נהג האמבולנס שהופיעה בעיתון האוסטרלי (26 בינואר, 2009).
עדות נהג האמבולנס שהופיעה בעיתון האוסטרלי (26 בינואר, 2009).

מידע נוסף

17.    עדויות צה"ל ועדות נהג האמבולנס נתמכים ע"י מידע מודיעיני שבידי ישראל. מהתבטאות של פעילי חמאס במהלך מבצע "עופרת יצוקה" עולה, כי נעשה שימוש באמבולנסים לצורך העברת פעילים ואמצעי לחימה. במידע מודיעיני נוסף נמסר, כי פעילי עז אלדין אלקסאם מקיימים סיורים באמבולנסים ובאופנועים בשעות הלילה.

18.     להלן מספר דוגמאות נוספות לשימוש באמבולנסים לפינוי פעילים צבאיים ואמצעי לחימה:

א.     ב-1 ינואר 2009 הותקף מהאוויר מסגד ח'לפאא' בג'באליא. כתוצאה מהתקיפה זוהו מספר פיצוצי משנה, שהעידו על המצאות אמצעי לחימה רבים בתוך המבנה. זמן קצר לאחר התקיפה נראו מספר אמבולנסים מגיעים לאזור המסגד ומפנים מהמקום פעילים ואמצעי לחימה, שלא נפגעו בתקיפה.

ב.    ב-4 ינואר 2009 הותקפה חוליית משגרי רקטות, שפעלה בצפון העיר עזה. מיד לאחר התקיפה הגיעו למקום מספר אמבולנסים ופינו את הנפגעים ואת אמצעי הלחימה שלא נפגעו.

ג.     ב-6 ינואר2009 לאחר שהתקבלה אזהרה של צה"ל, כי הוא עומד לתקוף מבנה ברצועה זוהו עשרות פעילים חמושים מפונים מהמבנה על ידי מספר אמבולנסים.

מילוט בכירי חמאס מהרצועה

19.    שימוש נוסף שנעשה באמבולנסים היה מילוט בכירי חמאס אל מחוץ לרצועה. משלחת של ראשי חמאס, שיצאהבמהלך ימי הלחימה, לשיחות במצרים עם ראש המודיעין הכללי המצרי עמר סלימאן עשתה שימוש באמבולנסים. שניים מחברי המשלחת, ג'מאל אבו האשם ואימן טה, עברו מהרצועה למצרים, כשהם מסתתרים בתוך אמבולנס על מנת להבטיח עצמם מפני תקיפת צה"ל (אתר האינטרנט של הטלוויזיה המצרית מפי מקור במשטרת חמאס, 9 בינואר, 2009). עדי ראיה העידו, כי הם ראו שני בכירים נוספים שעברו בתוך אמבולנס אחר (שם).

20.    אבו מאזן התייחס לסוגיה זאת בנאום שנשא באוניברסיטה הערבית האמריקאית בג'נין. בנאומו תקף בחריפות את חמאס וגינה את בכירי הארגון על, שנמלטו באמצעות אמבולנסים לסיני במהלך מבצע "עופרת יצוקה" (הטלוויזיה הפלסטינית, 17 באוקטובר 2009).

דוגמא מהעבר: שימוש באמבולנסים לפינוי פעילי טרור
דוגמא מהעבר: שימוש באמבולנסים לפינוי פעילי טרור
אמבולנס עליו סמל אונר"א מפנה פצוע ופעילי טרור מזירת לחימה (ערוץ 10, 11 במאי 2004). בכתבה שצולמה ע"י סוכנות רויטרס נראו שני אמבולנסים שהגיעו לזירה בה התנהלו חילופי אש בין צה"ל למחבלים. אל אמבולנס אונר"א עלו שני מחבלים לובשי מדים, מלווים מחבל פצוע (חמוש ולבוש מדים). חמוש נוסף לבוש בבגדים אזרחיים נראה נמלט מהמקום. בכתבה שודרה תגובתו של ראש מחלקת המבצעים של אונר"א בעזה ליונל בריסון, שטען כי הנהג והאחות שהיו באמבולנס דרשו מהחמושים לצאת. אולם אחד מהם "ייצא ואיים על הנהג שאם הוא לא ייסע מייד הישר לבית החולים הוא יהרוג אותו".

 

[1]פרוט השימושים הצבאיים בבית החולים אלשפאא', ובמתקנים רפואיים נוספים, ניתן למצוא במסמך מרכז המידע למודיעין ולטרור מה-14 במרץ 2010: "התנהלות חמאס ואופיו של איום הטרור מרצועת עזה בחינת תכני דו"ח גולדסטון לעומת הממצאים העובדתיים" (להלן: אופיו של איום הטרור מרצועת עזה)
[2]הדוגמאות לקוחות ממסמך מרכז המידע הבוחן את אופיו של איום הטרור מרצועת עזה (14 במרץ 2010).