תרגילים, שקיימו חמאס וכוחות הביטחון הלאומי, דימו כיבוש מוצב צה”ל בקרבת הרצועה תוך חטיפת חייל

פעילי עז אלדין אלקסאם גוררים חייל ישראלי ממוצב צה

פעילי עז אלדין אלקסאם גוררים חייל ישראלי ממוצב צה"ל, שהותקף על יידם (פלסטין אלא'ן, 27 בדצמבר 2014).

פעילי עז אלדין אלקסאם משתלטים על מוצב צה

פעילי עז אלדין אלקסאם משתלטים על מוצב צה"ל, הורגים את חייליו ומשתלטים על גופות ההרוגים. במרכז נראה דגל ישראל מונף על עמדת השמירה במוצב (פלסטין אלא'ן, 27 בדצמבר 2014).

פעילי כוחות הביטחון הלאומי בסיומו של תרגיל המדמה כיבוש מוצב ישראלי (ניתן לראות את דגלי ישראל מונפים על המוצב)

פעילי כוחות הביטחון הלאומי בסיומו של תרגיל המדמה כיבוש מוצב ישראלי (ניתן לראות את דגלי ישראל מונפים על המוצב)

אלוף (לואא') חסין אבו ע'דרה (האתר הישן של משרד הפנים ברצועת עזה).

אלוף (לואא') חסין אבו ע'דרה (האתר הישן של משרד הפנים ברצועת עזה).

כאמל אבו מאצ'י (דף הפייסבוק של כאמל אבו מאצ'י, 25 בדצמבר 2014).

כאמל אבו מאצ'י (דף הפייסבוק של כאמל אבו מאצ'י, 25 בדצמבר 2014).

אלוף (לואא') אבו עבידה אלג'ראח (אתר האינטרנט של כוחות הביטחון הלאומי ברצועה)

אלוף (לואא') אבו עבידה אלג'ראח (אתר האינטרנט של כוחות הביטחון הלאומי ברצועה)


כללי

1.    ב-23 בדצמבר 2014  קיימו כוחות הביטחון הלאומי, אחד ממנגנוני ביטחון-הפנים ברצועה הנשלטים ע"י חמאס, תרגיל סיום קורס קצינים. התרגיל דימה הסתערות לעבר מוצב ישראלי וכיבושו והוא נערך במתקן אימונים של גדודי עז אלדין אלקסאם בדרום הרצועה. בנוסף לכך, ב-27 בדצמבר 2014 פרסמו גדודי עז אלדין אלקסאם סרטון וידאו בו נראו עשרות פעילים חמושים, אשר דימו תקיפות מוצבי צה"ל, הנמצאים בקרבת גדר הגבול עם רצועת עזה. באחת התקיפות נראו התוקפים חוטפים חייל צה"ל מהמוצב. בתקיפה אחרת השתלטו התוקפים על המוצב ולידיהם נפלו גופות חיילים הרוגים (צילומים מהתרגיל ומתקיפות מוצבי צה"ל ראו נספחים א' ו-ב').

2.    התרגילים הללו הינם חלק מפעילות אימונים נרחבת, המתקיימת לאחרונה בחמאס, במנגנוני הביטחון ובקרב ארגוני טרור נוספים ברצועה. אימונים אלו מתקיימים במסגרת המאמצים לשקם את הפגיעות, שנגרמו לתשתיות הצבאיות של ארגוני הטרור במהלך מבצע "צוק איתן". הפרסומים על קיום התרגילים הללו והאדרת היכולות הצבאיות של חמאס נועדו להעביר מסר פומבי מרתיע לישראל, כי היכולות הצבאיות של חמאס הולכות ושבות לכשירות מלאה. כמו כן נועדו הפרסומים להעלות את המורל של האוכלוסייה הפלסטינית והפעילים הצבאיים מבית.

 3.    להערכתנו, תקיפת מוצבי צה"ל בקרבת גדר הגבול עם הרצועה במהלך מבצע "צוק איתן" הניבה תוצאות חיוביות בראיית חמאס. האימונים המדמים תקיפת מוצבי צה"ל נועדו לשפר את המיומנויות המבצעיות של גדודי עז אלדין אלקסאם וגופים הקשורים עימו, בכוונה לשוב ולתקוף מוצבי צה"ל בתסריט התלקחות מחודשת של הלחימה. בנוסף לכך מעיד מתווה האימונים על החשיבות הרבה שחמאס מייחסת לתפיסת "קלפי מיקוח" (חייל שבוי או גופות חיילים) אותם היא תוכל לנצל למו"מ על שחרור מחבלים הכלואים בישראל.


תקיפה של מוצב צה"ל בסרטון של גדודי עז אלדין אלקסאם

4.    ב-27 בדצמבר 2014 פרסמו גדודי עז אלדין אלקסאם באתר פלסטין אלא'ן סרטון וידאו, שנועד להמחיש את שיקום יכולותיהם הצבאיות לאחר מבצע "צוק איתן". בסרטון (שהועלה ליוטיוב) נראו עשרות פעילים חמושים לבושי מדים צבאיים ואפודים, אשר השתתפו בתקיפות מוצבים קדומניים של צה"ל. באחת התקיפות חיסלו התוקפים עמדת הגנה קדמית, פרצו למוצב והשתלטו על גופות חיילי צה"ל. בסרטון אחר תקפו הפעילים מוצב, חטפו ממנו חייל ונמלטו מהמקום (ראו צילומים בנספח א').

5.    באותו סרטון הציג גדודי עז אלדין אלקסאם קליפים ובהם ביטויים מגוונים ליכולות הצבאיות שלהם: שיגור רקטות M-75ארוכות טווח; ירי צלפים; חדירה לעורף הישראלי באמצעות מנהרות; נחיתה של כוחות קומנדו ימיים בעורף הישראלי ותקיפת מוצבי צה"ל ע"י כוחות חי"ר. הסרטון ערוך מקליפים שונים, חלקם ממוחזרים מהעבר לצרכי המסרים התעמולתיים, שמכוון הסרטון להעביר. לא ברור לנו מתי צולמו הקליפים העוסקים בתקיפות מוצבי צה"ל וחטיפת חייל צה"ל.

תרגיל כיבוש מוצב צה"ל, שבוצע ע"י כוחות הביטחון הלאומי[1]

6.    ב-23 בדצמבר 2014 קיימו כוחות הביטחון הלאומי תרגיל צבאי, שדימה פריצה למוצב ישראלי וכיבושו של המוצב. במהלך התרגיל פוצצו אנשי מנגנון הביטחון הלאומי מטעני חבלה בקרבת המוצב והשתמשו באש חיה של מרגמות ונק"ל (ראו צילומים בנספח ב').

7.    התרגיל התקיים במסגרת סיום קורס הקצינים השמיני של כוחות הביטחון הלאומי בו השתתפו 160 פעילים. הקורס שהסתיים נערך במהלך נובמבר-דצמבר 2014 תחת הכותרת "חללי צוק איתן". התרגיל המסכם נערך במתקן אימונים  של גדודי עז אלדין אלקסאם בדרום רצועת עזה (באזור בו שכן בעבר הישוב מורג, מזרחית לרפיח).

8.    בתרגיל השתתף אלוף (לואא'), חסין אבו עאד'רה, המפקד העליון של כוחות ביטחון-הפנים ברצועה (מפקד כוחות הביטחון הלאומי עד 2011)[2], אשר הסביר על אופיו של התרגיל המסכם. לדבריו התרגיל נועד לדמות כיבוש של מוצב ישראלי ובמהלכו יתבצע ירי אש מרגמות ונק"ל ויפוצצו מטעני חבלה. חסין אבו ע'אדרה הוסיף, כי ההשתלטות על המוצב תגרום לאבידות כבדות בקרב הצד הישראלי (משרד הפנים הפלסטיני בעזה, 24 בדצמבר 2014; דף הפייסבוק palinfo, 23 בדצמבר 2014).

9.    בתרגיל השתתפו שני אישים בכירים נוספים במנגנון ביטחון הפנים ברצועה הנשלט ע"י חמאס:

א. כאמל אבו מאצ'י, סגן שר הפנים והביטחון הלאומי בממשל חמאס לשעבר, הדגיש את יכולתם של כוחות הביטחון הכללי להפעיל עוצמת אש.

ב. אלוף (לואא') ג'מאל אלג'ראח (אבו עבידה), מפקד כוחות הביטחון הלאומי ברצועה החל מ-2011, הדגיש כי כוחות הביטחון הלאומי יבצעו כל משימה שתוטל עליהם בכל הנסיבות, "אפילו כאשר המשכורות אינן משולמות".

כוחות הביטחון הלאומי וזיקתם לחמאס

10.        כוחות הביטחון הלאומי הינם ממנגנוני ביטחון-הפנים החשובים ברצועה. הם הוקמו מחדש לאחר השתלטות חמאס על הרצועה (2007) במסגרת הרה-ארגון של המנגנונים, שפעלו ברצועה בתקופת שלטונה של הרשות הפלסטינית. בעקבות הרה-ארגון הפכו המנגנונים הללו לנשלטים ע"י חמאס ומצב עניינים זה לא השתנה עד היום.

11.        משימתו העיקרית של כוחות הביטחון הלאומי, לאחר שהוקמו מחדש, הייתה פיקוח על הגבול ברצועה ועל המעברים. הדבר איפשר להם לסייע לפעילות ההברחות של גדודי עז אלדין אלקסאם ובכמה מקרים בעבר אף לבצע בעצמו הברחות אמצעי לחימה וציוד עבור גדודי עז אלדין אלקסאם. כמו כן היו פעילי המנגנון מעורבים בעבר בפעילות צבאיות נגד ישראל. קשריהם הענפים עם גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, הניבו בעבר שיתוף פעולה הדוק בין שני הצדדים.

12.        עם הקמת ממשל ההסכמה הלאומית הוכפפו כוחות הביטחון הלאומי למשרד-הפנים הפלסטיני בראמאללה. אולם זוהי כפיפות תיאורטית, הקיימת "על הנייר" בלבד. שכן, בפועל, ממשיכה חמאס לשלוט על כוחות הביטחון הלאומי ולהפעילם לצרכיה הצבאיים. ביטוי לכך ניתן למצוא בכך ששולשת הבכירים שנשאו דברים בתרגיל, מפקד הכח וסגן-שר הפנים, ומפקד כוחות הביטחון ברצועה הינםפעילים שמונו לתפקידים בעידן ממשל חמאס, לפני הקמת ממשלת ההסכמה הלאומית. אחד מהם, חסין אבו ע'אדרה (מפקד כוחות ביטחון-הפנים ברצועה), שנתן הסברים על כיבוש המוצב הישראלי, פוטר ע"י אבו מאזן ודרגתו נשללה ממנו (בשל מחדלים בעת הפיכת חמאס ב-2007).

13.        בכוחות הביטחון הלאומי, כמו גם במנגנוני ביטחון נוספים ברצועה, משרתים פעילים גדודי עז אלדין אלקסאם, שהינם בעלי "זהות כפולה".עדויות לכך נמצאו בבדיקת שמות ההרוגים במבצע "צוק איתן" ובאירועים נוספים בעבר. "הזהות הכפולה" מאפשרת לחמאס להעסיק פעילים צבאיים רבים במנגנוני הביטחון, להעניק לפעילותם "לגיטימיות" ממשלית, ולשלם להם משכורות המיועדים לאנשי מנגנוני הביטחון ברצועת עזה.

פעיל כוחות הביטחון הלאומי בעל "זהות כפולה", שנהרג במבצע "צוק איתן", וצילום שלו נראה במהלך התרגיל.

כתב ערוץ הטלביזיה אלאקצא של חמאס בעת סיקור תרגיל הסיום של קורס קציני כוחות הביטחון הלאומי. משמאל נראה פוסטר של אבראהים דאוד אלבלעאוי, פעיל כוחות הביטחון הלאומי, שהשתייך גם לגדודי עז אלדין אלקסאם, ונהרג במבצע "צוק איתן".
כתב ערוץ הטלביזיה אלאקצא של חמאס בעת סיקור תרגיל הסיום של קורס קציני כוחות הביטחון הלאומי. משמאל נראה פוסטר של אבראהים דאוד אלבלעאוי, פעיל כוחות הביטחון הלאומי, שהשתייך גם לגדודי עז אלדין אלקסאם, ונהרג במבצע "צוק איתן".

מימין: מודעת אבל של אבראהים דאוד עבד אלפתאח אלבלעאוי, מטעם גדודי עז אלדין אלקסאם. משמאל: מודעת אבל של אבראהים אלבלעאוי מטעם מפקדת כוחות הביטחון הלאומי (דף הפייסבוק של כוחות הביטחון הלאומיים בעזה, 8 ביולי 2014).
מימין: מודעת אבל של אבראהים דאוד עבד אלפתאח אלבלעאוי, מטעם גדודי עז אלדין אלקסאם. משמאל: מודעת אבל של אבראהים אלבלעאוי מטעם מפקדת כוחות הביטחון הלאומי (דף הפייסבוק של כוחות הביטחון הלאומיים בעזה, 8 ביולי 2014).

[1]המידע על התרגיל מבוסס על מקורות חמאס וכוחות הביטחון הלאומי: אתר צפא, 23 בדצמבר 2014; אתר אלרסאלה.נט, 23 בדצמבר 2014; עמוד הפייסבוק הרשמי של כח הביטחון הלאומי; דף הפייסבוק של paltimes, 23 בדצמבר 2014.
[2]בשנת 2007 פרסם אבו מאזן צו נשיאותי המורה על פיטוריו מהשירות הצבאי והורדתו לדרגת טוראי, זאת בשל מחדלים בתפקודו במהלך הפיכת חמאס ברצועה בשנת 2007.