הפעלה מבחוץ של התארגנויות חמאס ביהודה ושומרון במסגרת המאמץ, שעושה חמאס, להוציא לפועל פיגועי טרור נגד ישראל

"גבורי סלואד":כרזה מטעם הזרוע הצבאית של חמאס המברכת את שני מבצעי פיגוע הירי בישוב שבות רחל, שבו נהרג אזרח ישראלי. פיגוע זה בוצע ע"י התארגנות צבאית של חמאס מסלואד (צפונית לראמאללה), שהופעלה מירדן ע"י פעיל חמאס, ממשוחררי "עסקת שליט".

צאלח מחמד סלימאן אלעארורי

צאלח מחמד סלימאן אלעארורי

חסאם בדראן, פעיל חמאס בכיר, ששוחרר ב

חסאם בדראן, פעיל חמאס בכיר, ששוחרר ב"עסקת שליט" בעת שהותו בתורכיה (פורום חמאס, 19 באוקטובר 2012).

פעיל חמאס אחמד אלנג'אר, שהפעיל מירדן את חוליית הטרור מסלואד, אשר ביצעה פיגוע ירי בו נהרג מלאכי

פעיל חמאס אחמד אלנג'אר, שהפעיל מירדן את חוליית הטרור מסלואד, אשר ביצעה פיגוע ירי בו נהרג מלאכי


כללי

1.    ביולי 2015 חשפו כוחות הביטחון הישראליים התארגנות צבאית של חמאס מהכפר סלואד (צפונית לראמאללה), שפעיליה היו מעורבים בפיגוע הירי ב-29 ביוני 2015 סמוך לישוב שבות רחל. בפיגוע זה נהרג מלאכי רוזנפלד ז"ל ושלושה צעירים נפצעו. התארגנות זו ביצעה יומיים קודם לכן פיגוע ירי נגד אמבולנס ישראלי. במהלך חקירת פעילי ההתארגנות, שחלקם עצורים גם בידי הרשות הפלסטינית, עלה, כי הם הופעלו ע"יפעיל חמאס בירדן. מפעילם היה אחמד אלנג'אר, שמוצאו מהכפר סלואד, אשר היה כלוא בעבר בישראל, שוחרר במסגרת "עסקת שליט" וגורש לרצועת עזה. מרצועת עזה הוא עקר לירדן ומשם הפעיל את התארגנות הטרור של חמאס.

2.    פרשה זאת המחישה את התפקיד המרכזי בהפעלת התארגנויות טרור ביהודה ושומרון אותו ממלאים פעילי חמאס, השוהים מחוץ ליהודה ושומרון, ברצועת עזה או במדינות ערביות/מוסלמיות שונות. פעילותם קיבלה תנופה בשנה שחלפה מאז מבצע "צוק איתן" כפועל יוצא מהמאמצים, שעושה חמאס, לגייס ולהפעיל התארגנויות טרור ביהודה ושומרון (בעוד שחמאס מקפידה לשמור על הרגיעה ברצועת עזה). התארגנויות הטרור מתודרכות ע"י מפעיליהן לבצע פיגועים ביהודה ושומרון אך לעיתים גם בישראל גופא, תוך הצבת אתגר בפניהרשות הפלסטינית. בכמה מהמקרים עוסקים פעילים מבצעיים של חמאס גם בהסתה לביצוע פיגועים, באמצעות התקשורת המקומית והערבית. מרבית הפיגועים, שההתארגנויות הללו ניסו לבצע בשנה האחרונה, סוכלו ע"י שירותי הביטחון הישראלים ומקצתם גם ע"י מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית. בכמה מקרים עלה בידן לבצע פיגועים קטלניים, שהאחרון שבהם היה פיגוע הירי הינו סמוך לישוב שבות רחל.

3.    הפעלת ההתארגנויות הטרור ביהודה ושומרון מתבצעת הן מרצועת עזה והן ממדיניות ערביות/ מוסלמיות, בחקירתם של פעילי טרור ע"י שרותי הביטחון הישראלים שבו והוזכרו תורכיה, קטר, ירדן ומלזיה (לצד רצועת עזה) מדינות שבהן מתבצעים איתור, גיוס, הכוונה, מימון ואימון של פעילי טרור ביהודה ושומרון.  בנוסף לכך הוזכרה בעבר גםסעודיה כמקום מפגש, שנוצל למטרות  איתור, גיוס והעברת כספים ליהודה ושומרון תוך ניצול יציאתם של מוסלמים רבים לקיום מצוות העלייה לרגל. לעיתים מעורבת בהפעלת התארגנויות הטרור ביהודה ושומרון יותר ממדינה אחת משקולי נוחות מבצעית (מפעילים השוהים במדינות מרוחקות מעדיפים להיפגש עם המופעלים ב"מדינות תווך" הקרובות לישראל כגון תורכיה וירדן).

4.    הצורך המבצעישל חמאס להשתמש בשטחן של מדינות ערביותמוסלמיות כמפקדות מקומיות להפעלת התארגנויות טרור ביהודה ושומרון התעורר לאחר סילוק מפקדת חמאס מדמשק, בעקבות מלחמת האזרחים. הוא קיבל דחיפה נוספת לנוכח מאמצי חמאס לאחר מבצע "צוק איתן" לעודד פיגועים ביהודה ושומרון. בולטת במסגרת זאת הינה תורכיה, אשר ממוקמת בה המפקדה הצבאית של חמאס בחו"ל בראשות צאלח אלעארורי, שהיה בעבר בין מקימי הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון. תורכיה וקטר מאפשרות פעילות פוליטית והסברתית גלויה של חמאס משטחן על רקע אהדתן לתנועת האחים המוסלמים, שמהם צמחה חמאס (הגם שפעילות זאת כוללת הסתה לטרור). בו בזמן הן מעלימות עין מהפעילות הצבאית החשאית המתבצעת בשטחן והן נוהגות להכחיש את דבר קיומה. מדינה נוספת, מלזיה, גם היא להערכתנו, מעלימה עין מפעילות חמאס המתבצעת בשטחה. ירדן, לעומת זאת, אינה מאפשרת פעילות מבצעית של חמאס והפעלת התארגנויות הטרור משטחה מתבצעת ע"י חמאס במאפיינים חשאיים.

5.    בהפעלת התארגנות טרור ביהודה ושומרון, שנחשפו בשנה האחרונה, בלטו שלושה פעילים מבצעיים של חמאס. שניים מהם הינם משוחררי "עסקת שליט" והשלישי אסיר משוחרר, אשר נטל חלק במו"מ שהביא ל"עסקת שליט". לשלושת הפעילים הללו הכרות מעמיקה וקשרים הדוקים, המסייעת לפעילותם מול השטח. להלן פרטים:

א.       צאלח אלעארורי (תורכיה) –מהכפר עארורה, שבאזור ראמאללה.חבר הלשכה המדינית של חמאס ופעיל מבצעי בכיר. היה ממקימי הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון בשנות התשעים. נעצר ע"י ישראל בשנת 1992 ונדון לחמש שנות מאסר. מאז שב ונעצר וריצה תקופות מאסר שונות. ב-30 במרץ 2010 הוא שוחרר מהכלא הישראלי במסגרת הסכם, שנחתם עימו לאחר תקופת מאסר של 18 שנים. הוא גורש מישראל ועבר לירדן ולסוריה. משסולקה מפקדת חמאס מדמשק הוא העתיק את מקום מושבו לאיסטנבול. הוא גם נבחר כחבר הלשכה המדינית של חמאס, קיבל לידיו את "תיק האסירים" והיה שותף במשא ומתן, שהוביל ל"עסקת שליט". לאחרונה הוא נלווה לח'אלד משעל ולבכירים נוספים בחמאס בעת ביקורם בסעודיה. בנוסף לתפקידיו המדיניים-הסברתיים משמש אלעארורי כראש מרחב יהודה ושומרון במפקדת חמאס בחו"ל ועוסק בהפעלת חוליות טרור ביהודה שומרון וירושלים ממקום מושבו בתורכיה.

ב.       חסאם עאטף בדראן (קטר) –מוצאו ממחנה הפליטים עסכר, שבשכם. בוגר תואר שני בהיסטוריה באוניברסיטת אלנג'אח בשכם (אתר חמאס, 2 באוגוסט 2015). ממשוחררי "עסקת שליט". לאחר שחרורו עבר לקטר שם הוא משמש כדובר חמאס. בנוסף לתפקידו ההסברתי הוא משמש גם כמפעיל חוליות טרור ביהודה ושומרון. שמו הוזכר בחקירת פעילי טרור, שנעצרו ע"י כוחות הביטחון הישראלים. משקולים מבצעיים (קירבה ליהודה ושומרון). הוא שוהה לעיתים בתורכיה לצרכי גיוס והפעלת התארגנויות ביהודה ושומרון. בהתבטאויותיו הוא מרבה להסית לטרור.

ג.       אחמד אל נג'אר (ירדן) – פעיל חמאס, מוצאו מסלואד (צפונית לראמאללה). הוא היה כלוא בישראל בשל ביצוע פיגועי ירי בהם נהרגו שישה ישראלים, שוחרר ב"עסקת שליט", גורש לרצועת עזה, ועבר לירדן. משם הוא עוסק בהפעלת פעילי טרור ביהודה ושומרון. הוא הפעיל את ההתארגנות הטרור שבסלואד, אשר ביצעה פיגועים נגד כלי רכב ישראלים ובהם הפיגוע סמוך לשבות רחל בו נהרג מלאכי רוזנפלד ז"ל (יולי 2015). הוא גם העביר מימון לפעילותה של התארגנות זאת תוך ניצול קשריו המשפחתיים עם תושבי סלאוד (אתר השב"כ, 19 ביולי 2015). על פי משרד האסירים הפלסטינים אחמד אלנג'אר הינו בעל אזרחות אמריקאית (blog.amin.org, 19 במרץ 2011).

6.    בהפעלת התארגנויות הטרור ביהודה ושומרון בולט חלקם של פעילי טרור משוחררי "עסקת שליט", שגורשו לרצועת עזה לאחר שחרורם. מרצועת עזה עקרו הפעילים הללו למדינות ערביות/ מוסלמיות והשתקעו בהן. פעילים אלו ממלאים תפקיד חשוב בהפעלת התארגנויות הטרור ביהודה ושומרון מתורכיה, מירדן, מקטר כמו גם מרצועת עזה. בנוסף לכך כמה ממשוחררי "עסקת שליט", ששוחררו לבתיהם ביהודה ושומרון, חזרו לסורם והיו מעורבים בפיגועי טרור[1].


7.    להלן נספח ובו סיכום מקומן של רצועת עזה ומדינות ערביותמוסלמיות מהן מתבצעת הפעלת התארגנויות הטרור של חמאס ביהודה ושומרון. המידע המובא בנספח הינו ברובו מהשנה האחרונה והוא מבוסס על חקירת פעילי טרור שנעצרו ע"י שירות הביטחון הכללי (על פי אתר שירות הביטחון הכללי). כהשלמה שולב בנספח מידע מכלי התקשורת אודות פעילות התארגנויות חמאס ביהודה ושומרון והפעלתן מהמדינות השונות.

[1]כך למשל, עז אלדין זיאד חסאן עואד, פעיל חמאס משוחרר "עסקת שליט", היה מעורב בפיגוע הירי בערב חג הפסח, 24 באפריל 2014. בפיגוע זה, שכוון נגד כלי רכב שנסעו בדרכם לחגוג את ליל הסדר בחברון נהרג קצין המשטרה נצ"מ ברוך מזרחי ז"ל ונפצעו רעייתו וילד שנסע באחד מכלי הרכב (אתר שב"כ, 23 ביוני 2014).