ניתוח פרופיל ההרוגים בקרב משמרות המהפכה האיראנים בסוריה, שספגו אבידות קשות בחודש האחרון (עדכני ל-16 בנובמבר 2015) – ד”ר רז צימט*


חדר מבצעים משותף סורי-איראני, שהוקם בחלב, לקראת מתקפת הצבא הסורי, שהסתייעה בלוחמים איראנים. למעלה משמאל נראית כרזה פוסטר בה נראים ח'מיני, ח'אמנהאי ודמות נוספת בלתי מזוהה. מימין נראה הכתב האיראני, שדיווח על פעילות חדר המבצעים (פארס, 22 באוקטובר 2015).
חדר מבצעים משותף סורי-איראני, שהוקם בחלב, לקראת מתקפת הצבא הסורי, שהסתייעה בלוחמים איראנים. למעלה משמאל נראית כרזה פוסטר בה נראים ח'מיני, ח'אמנהאי ודמות נוספת בלתי מזוהה. מימין נראה הכתב האיראני, שדיווח על פעילות חדר המבצעים (פארס, 22 באוקטובר 2015).

עיקרי המסמך

1.    מאז פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה בשנת 2011 מוביל כוח קדס של משמרות המהפכה, בפיקודו של קאסם סלימאני, את המאמץ האיראני, שמטרתו למנוע את נפילת דמשק ומאחזים אסטרטגים בצפון סוריה לידי המורדים ואת קריסת המשטר הסורי. זאת, באמצעות סיוע באמצעי לחימה, הכוונה, שיגור יועצים ולוחמים איראנים, שיתוף פעולה הדוק עם צבא סוריה וכוחות הביטחון הסורים והפעלת ארגונים-שליחים שיעיים בלחימה בסוריה (פעילי חזבאללה ומסגרות צבאיות של לוחמים שיעים זרים מעיראק, מאפגניסטאן ומפקיסטאן).

2.    מעורבותה של איראן בסוריה, בדומה למעורבותה בעיראק, בלבנון ובתימן, התנהלה עד לאחרונה באמצעות כמה מאות יועצים איראנים וכמה אלפי לוחמים שיעיים המשתייכים למסגרות צבאיות המופעלות ע"י כוח קדס. עד לאחרונה הנוכחות הצבאית של אנשי משמרות המהפכה על אדמת סוריה הייתה מצומצמת ונועדה בעיקר למשימות ייעוץ. האיראנים נמנעו מהפעלת יחידות צבא אורגניות נגד המתקוממים בסוריה ועד לאחרונה לא היו בדרך כלל מעורבים ישירות בלחימה (הגם שאנשי משמרות המהפכה נקלעו מעת לעת לחילופי אש בין כוחות המשטר הסורי לבין המורדים ומצאו מותם בסוריה).

3.    הישגיהם המצטברים של דאעש, ג'בהת אלנצרה וארגוני מורדים אחרים בצפון מערב סוריה עוררו בקרב האיראנים ספקות באשר ליכולתו של אסד לשרוד בשלטון לאורך זמן. ספקות אלו חייבו את איראן להגביר באופן משמעותי את תמיכתה במשטר אסד, ששליטתו הולכת ומצטמצמת לאזורים חיוניים בסוריה ("סוריה הקטנה"). לנוכח מצוקת המשטר הסורי תגברה איראן במחצית ספטמבר 2015 את כוחותיה בסוריה, ככל הנראה בכ-2,000-1,500 לוחמים, שחלקם נוטלים חלק פעיל בלחימה. כוח התגבור, שהורכב מאנשי משמרות המהפכה ומלוחמים שיעים זרים מאפגניסטאן ומעיראק, נועד לסייע לצבא סוריה במתקפה אותה החל לבצע בצפון סוריה בראשית אוקטובר 2015.

4.    מתקפת צבא סוריה,בסיוע לוחמים איראנים ופעילי חזבאללה ובסיוע אווירי רוסי, החלה ב-7 באוקטובר 2015. לצורך תאום הפעילות הצבאית הוקם באזור חלב חמ"ל משותף סורי-איראני, שפיקד על הכוחות התוקפים. הלחימה התנהלה במרחבי חמאה, אדלב וחלב ונועדה, בראש ובראשונה, לשחרר את הלחץ האסטרטגי, שמפעילים ג'בהת אלנצרה ובעלי בריתו על המאחזים החיוניים של המשטר הסורי באללאד'קיה ובמישור החוף. נראה, כי בשלב הראשון נחל הצבא הסורי הישגים מקומיים אולם בסוף אוקטובר דעכה ההתקפה וארגוני המורדים, ובכלל זה ג'בהת אלנצרה ודאעש, נטלו את היוזמה לידיהם. עתה מתקיימים קרבות באזורים הכפריים, שמדרום לחלב, מצפון לחמאה ובמרחב אדלב ובשלב זה עדיין לא הושגה הכרעה.

5.    הקרבות הקשים בצפון מערב סוריה גרמו לאבידות כבדות בקרב הלוחמים האיראנים: מאז תחילת המתקפה הקרקעית בצפון סוריה נהרגו לפחות 53 איראנים לוחמי משמרות המהפכה בסוריה (נכון ל-15 בנובמבר 2015).[1] מדובר בעליה חדה במספר ההרוגים האיראנים יחסית לתקופה, שקדמה למתקפה הקרקעית. מספרם הגדול של ההרוגים האיראנים בפרק זמן קצר ומשקלם הבולט של הקצינים (ובכללם גם קצינים בכירים), מצביע, להערכתנו, שלוחמי משמרות המהפכה נלחמים בחזית המתקפה הקרקעית הנוכחית של צבא סוריה (פרוט שמות ההרוגים, תמונותיהם ופרטים אישיים עליהם ראו נספח).

מפקד כוח קדס קאסם סלימאני ליד קברו של אחד מלוחמי משמרות המהפכה, שנהרגו בסוריה  (afsaran.ir, 14 באפריל 2015).
מפקד כוח קדס קאסם סלימאני ליד קברו של אחד מלוחמי משמרות המהפכה, שנהרגו בסוריה (14 באפריל 2015,  afsaran.ir).

6.    מניתוח פרופיל ההרוגים האיראנים עולה, כי רובם המכריע השתייכו ליחידות לוחמות סדירות של משמרות המהפכה. הדבר מצביע על כך, שאיראן מבססת כעת את עיקר מעורבותה הצבאית בסוריה על כוחות אלה על חשבון כוח קדס. מפקד כוח קדס, קאסם סלימאני, מוביל אומנם באופן אישי את המערכה ההתקפית בצפון-מערב סוריה ועוסק בתיאום בין צבא סוריה, משמרות המהפכה וחזבאללה. אולם עיקר המאמץ המלחמתי מוטל על לוחמים המשתייכים ליחידות הסדירות במשמרות המהפכה (רגלים, שריון וכוחות מיוחדים). גודלן היחסי של יחידות אלו (לעומת כוח קדס המצומצם יחסית בהיקפו) מאפשר להן לשגר לוחמים בהיקף גדול יותר לזירת הלחימה ולתת מענה לאילוץ, שנוצר לאיראן בסוריה.

7.    פרופיל ההרוגים מעיד גם על משקלם הבולט של לוחמי יחידות מיוחדות בקרב הלוחמים, שנשלחו לסוריה. המדובר בחטיבת צאברין, יחידת האבטחה אנצאר אלמהדי, חטיבה מוטסת 33 וגדוד 154. הדבר מצביע, להערכתנו, על מאמץ איראני לשלוח למערכה חיילים מיומנים ביותר בעלי הכשרה מיוחדת לביצוע משימות מיוחדות, שאפשר וכוללות, בין היתר, איסוף מודיעין. הלוחמים השיעים הזרים, ובמיוחד האפגאנים המשתייכים לחטיבת פאטמיון, ממשיכים להילחם בחזית המתקפה הקרקעית ולשאת בנטל מרכזי בזירת הלחימה. עם זאת חלקם היחסי בין ההרוגים הצטמצם מאז תחילת המתקפה של צבא סוריה בשל העלייה החדה במספר ההרוגים האיראנים ממשמרות המהפכה.

8.        האבדות הכבדות, שסופגים האיראנים בסוריה, מחייבות את הצמרת האיראנית להסברים, שיבהירו מהן הסיבות למעורבות הצבאית האיראנית בסוריה, ומדוע סופגת איראן אבדות כבדות. לשם כך מנהל המשטר מערכה הסברתית, שנועדה לגייס את דעת הקהל  באיראן לתמיכה במעורבות בסוריה ולבלום ביקורת אפשרית. מאמצי ההסברה כוללים הדגשת סמלים דתיים שיעים והעלאה על נס של ערך ההקרבה למען ההגנה על המקומות הקדושים לשיעה בסוריה, ובראשם קבר אלסת זינב (נכדתו של הנביא מחמד), שמדרום לדמשק (טקטיקה הסברתית בה נקט גם חזבאללה). נימוק נוסף המועלה ע"י בכירים איראנים, הינו מחויבותה הבסיסית של איראן להמשך התמיכה במשטר אסד והתועלת, שמביא משטר זה לאינטרסים האיראנים.

9.    הדיווחים המתרבים על הרוגים איראנים בלחימה בסוריה מתקבלים בציבור האיראני בתגובות מעורבות. מעקב אחר תגובות גולשים איראנים באתרי החדשות וברשתות החברתיות מעלה, כי לצד גילויי צער על מותם של הלוחמים, מתחילות לעלות תהיות ביחס למספרם הגבוה של ההרוגים ואף סימני שאלה ראשונים בנוגע לכדאיות המערכה הגובה מחיר אנושי כה כבד. אף, כי נראה שהביקורת הציבורית נגד הלחימה בסוריה מצומצמת בשלב זה, ניתן להניח, שככל שיגדל מספר ההרוגים בלחימה, וככל שתסתבך המעורבות הצבאית האיראנית בסוריה, כך יגברו ביטויי המחאה והביקורת הציבורית נגד המשך המעורבות הצבאית האיראנית בסוריה.

10.    האם האבידות הכבדות של איראן בסוריה עשויות לחולל מחלוקת פנימית בצמרת האיראנית באשר לכדאיותה של האסטרטגיה האיראנית בסוריה? בשלב זה עדיין לא צפו על פני השטח חילוקי דעות בצמרת האיראנית בנוגע לאסטרטגיה האיראנית בסוריה. אולם דברים, שאמר לאחרונה מפקד משמרות המהפכה, מחמד-עלי ג'עפרי, עשויים, לרמז לבקיעים ראשונים בעמדת צמרת המשטר האיראני בנוגע לעתידו הפוליטי של הנשיא אסד במסגרת הסדר פוליטי עתידי בסוריה. בנאום בפני הסטודנטים אמר ג'עפרי, כי באיראן יש בכירים שאינם מבינים מדוע צריכה איראן לגלות רגישות כה גבוהה ביחס לנשיא אסד, אשר נהנה מתמיכה רבה ו"ההתנגדות" בסוריה תלויה בו. ג'עפרי לא ציין מיהם אותם "בכירים" אולם ניתן להניח, כי שמותיהם ועמדותיהם יחשפו בהמשך, ככל שתשקע איראן ב"בוץ הסורי" ותגבר הביקורת הפנימית באיראן.

 

11.    עבודה זאת כוללת את הפרקים הבאים:

א.       פרק א': מאפייני המעורבות האיראנית בסוריה עד לאחרונה והשינוי שחל בהם.

ב.       פרק ב': פרופיל ההרוגים האיראנים בסוריה.

ג.       פרק ג': השפעת האבדות הכבדות על האסטרטגיה האיראנית בסוריה.

ד.       פרק ד': תגובות בציבור האיראני לנוכח האבדות הכבדות בסוריה.

ה.      פרק ה': הסברים והסברה של המשטר האיראני לנוכח האבידות הקשות בסוריה.

ו.        נספח: פרוט שמות של ההרוגים האיראנים מאז תחילת המתקפה הקרקעית של הצבא הסורי (נכון ל-16 בנובמבר 2015).

* בתאום עם חוקרי מרכז המידע למודיעין ולטרור.
[1]ההרוגים האיראנים מכונים ע"י המשטר האיראני "חללי מגני המקום הקדוש" (שהדאא-י מדאפע-י חרם,shohada-ye modafe-e haram). על שמו של המסגד הממוקם בפרבריה הדרומיים של דמשק, שבו קבורה על-פי המסורת השיעית זינב, בתו של האמאם עלי ונכדתו של הנביא מחמד. כינוי זה אינו מקרי, באשר ההגנה על "המקום הקדוש" נותנת לגיטימציה דתית למעורבות האיראנית בסוריה. חזבאללה השתמש גם הוא בנימוק דתי דומה להצדקת מעורבותו הצבאית בסוריה.