“נאום האמוניה” של חסן נצראללה: האיום על ישראל ומשמעויותיו

חסן נצראללה בנאומו לרגל יום הזיכרון השנתי למותם של שלושת בכירי חזבאללה. מימין נראים צילומי השלושה. משמאל מופיעה הכתובת:

חסן נצראללה בנאומו לרגל יום הזיכרון השנתי למותם של שלושת בכירי חזבאללה. מימין נראים צילומי השלושה. משמאל מופיעה הכתובת: "ההתנגדות לא תובס" (אלמנאר, 16 בפברואר 2016)

קריקטורה בה נראה חסן נצראללה דורך על ארונות קבורה של פעילי חזבאללה ואומר:

קריקטורה בה נראה חסן נצראללה דורך על ארונות קבורה של פעילי חזבאללה ואומר: "אנו [נמצאים] בתימן, בעיראק, בלבנון ובסוריה" (חשבון טוויטר של גורם המכנה עצמו בערבית "פורש מחזבאללה", 16 בפברואר 2016).

קריקטורה התוקפת את חסן נצראללה, הנלחם בסוריה ומקריב את לבנון תוך ויתור על הניטראליות המסורתית שלה (חשבון הטוויטר של תרכי אלדסורי, 22 בפברואר 2016)

קריקטורה התוקפת את חסן נצראללה, הנלחם בסוריה ומקריב את לבנון תוך ויתור על הניטראליות המסורתית שלה (חשבון הטוויטר של תרכי אלדסורי, 22 בפברואר 2016)

חסן נצראללה בנאומו לרגל יום הזיכרון השנתי לבכירי חזבאללה (אלמנאר, 16 בפברואר 2016).

חסן נצראללה בנאומו לרגל יום הזיכרון השנתי לבכירי חזבאללה (אלמנאר, 16 בפברואר 2016).


כללי

1.   ב-16 בפברואר 2016 נשא חסן נצראללה, מנהיג חזבאללה, נאום בעצרת, שהתקיימה בפרבר הדרומי של ביירות. נאומו, שערך כשעה ורבע, הוקרן על גבי מסך וידאו. העצרת נערכה לציון יום השנה למותם של שלושת בכירי חזבאללה (שיח' ע'ארב חרב, עבאס אלמוסאוי ועמאד מע'ניה). 

2.   ברקע נאומו של חסן נצראללה עומדות ההתפתחויות במלחמת האזרחים בסוריה, שבה מעורב ארגון חזבאללה. הארגון מוצא עצמו מזה כמה שנים מתבוסס "בבוץ הסורי" ושולח אלפי פעילים מיומנים לשדות הקרב השונים: במרחב חלב (שם מעורבים פעילי הארגון בהתקפה הנוכחית של צבא סוריה), במרחב קלמון (שם מגן חזבאללה על אזור הגבול הסורי-לבנוני), במרחב דמשק (פעילי הארגון משתתפים בהגנת הקבר הקדוש של סת זינב) ובמרחב רמת הגולן (שם מנסה להקים חזבאללה תשתיות טרור, שתפעלנה נגד ישראל). יתרה מזאת, חזבאללה מוצא עצמו שותף עם איראן במאבק איתנים (פוליטי, עדתי ודתי) נגד סעודיה ומדינות ערביות סוניות נוספות. בלבנון גופא נתון חזבאללה לביקורת קשה בשל מעורבותו במלחמת האזרחים בסוריה והאבידות הכרוכות בה  ובשל ההשפעות הקשות של המערכה האיראנית-סעודית על הזירה הפנים-לבנונית[1].

  על רקע מציאות בעייתית זאת משתקפים בנאום נצראללה שני סיכונים מרכזיים, שעליהם הוא מנסה לתת מענה:

א. הסיכון המדיני-אסטרטגי, שעיקרו החשששמא ישראל תשפר יחסיה עם סעודיה ומדינות סוניות נוספות ותיצור עימן מערכת של שיתוף פעולה, שתופנה כלפי איראן וחזבאללה. בהתייחסות לסיכון זה מנסה נצראללה להוכיח באותות ובמופתים, כי ישראל ולא איראן או חזבאללה היא "האויב האמיתי" של הסונים. בין הנימוקים, שמעלה נצראללה, מובלט הסכסוך הישראלי-פלסטיני: נצראללה טוען, שישראל כובשת את פלסטין, שהינה אדמה מוסלמית סונית, שרוב תושביה סונים; ושישראל מטמאת את מסגד אלאקצא ומערת המכפלה, שהינם הקדשים סונים. נצראללה מסיים דבריו בנושא זה באזהרה לעולם הערבי הסוני: "אם ישראל תתקבל כבעלת ברית וידידה לסונים, פלסטין אבדה לנצח. העם הפלסטיני וזכויותיו הלגיטימיות אבדו לנצח".

ב. הסיכון הצבאי, שביסודו עומד החשש, שמא תנסה ישראל לנצל את מעורבותו של חזבאללה בסוריה כדי להנחית עליו מכה צבאית. לשם כך משגר נצראללה לישראל מסר מרתיע, לפיו לחזבאללה יש טילים מדויקים המאפשרים לארגון לפגוע במיכל האמוניה במפרץ חיפה ובכך לגבות מחיר יקר מישראל[2]. במפרץ חיפה, מציין נצראללה, מתגוררים 800 אלף בני אדם, ופגיעה כזאת תביא למותם של עשרות אלפי בני אדם. נצראללה מצטט מומחה ישראלי (שאת שמו אינו מציין), שפגיעה כזו דומה לפצצה גרעינית. נצראללה ממשיך ועושה מעין "משוואה הרתעתית" בין יכולת זאת של חזבאללה לבין יכולתה של ישראל להסב נזק כבד לצ'אחיה (הפרבר הדרומי של ביירות) באמצעות חיל האוויר שלה, כפי שבאה לידי ביטוי בדבריו של הרמטכ"ל דהיום גבי אייזנקוט בהיותו אלוף פיקוד הצפון (2008)[3].

3.   "איום האמוניה" של נצראללה שואב השראתו משיח תקשורתי ער, המתקיים בשנים האחרונות בישראל, על הסכנות הטמונות במפעלים ומתקנים מזהמים במפרץ חיפה וביניהם מיכל האמוניה. בשיח זה, בו משתתפים מומחים, עיתונאים, אזרחים ופוליטיקאים, נעשה בעבר שימוש בדימוי של מעין פיצוץ גרעיני, כדי לתאר את התוצאות הקשות של הפגיעה באמצעות טילים בכמה מתקנים במפרץ חיפה ובכללם במיכל האמוניה. חסן נצראללה, העוקב אחר פרסומי התקשורת הישראלית, מודע לשיח זה, ועושה בו שימוש כדי להרתיע את ישראל ולהגביר את החששות בקרב הציבור הישראלי. ואכן איומו של נצראללה זכה לתגובות מיידיות בזירה הפנים-ישראלית באשר הוא שפך שמן על המדורה וליבה חששות השרירות וקיימות בלאו הכי.

"איום האמוניה" של נצראללה: מטרות האיום והיכולת לממשו

4.   נצראללה שב והדגיש בנאומו, כי חזבאללה אינו מתכוון לפתוח חזית חדשה נגד ישראל, וכי התבטאותו אודות היכולת שבידי חזבאללה הינה בהקשר הרתעתי מובהק. הוא ציין, "איננו שואפים למלחמה, איננו רוצים מלחמה, מסוג זה". אולם, מוסיף נצראללה, על חזבאללה להיות מוכן למלחמה כדי למנוע אותה וכדי שאם היא תתרחש לנצח בה. נצראללה מסיים את נאומו במסר המרכזי, שבכוונתו להעביר לישראל: "אנו מוכנים להגן על ארצנו נגד המפעל הציוני גם כשאנחנו עסוקים בסוריה או במקומות אחרים". אנו סבורים, כי מסר זה הינו אמין, קרי – בעיתוי הנוכחי בו שקוע חזבאללה בלחימה בסוריה אין לו ולנותנת החסות שלו איראן עניין להפר את הרגיעה השוררת בגבול הלבנוני הישראלי ולהסתכן בפתיחת חזית חדשה עם ישראל.


5.   עם זאת הציג חסן נצראללה, ולא בפעם הראשונה, את המשמעות של היכולת הטכנית, של ירי טילים מדויקים שיש בידי חזבאללה. בידי חזבאללה אכן מצויה היכולת הטכנית לממש את האיום שכן, לאחר מלחמת לבנון השנייה חל שדרוג איכותי בארסנל הרקטות של הארגון. שינוי זה מצא ביטויו בהוספת טילים ארוכי טווח בעלי יכולת פגיעה מדויקת. לאלו ניתן להוסיף מערך של כלי טיס בלתי מאוישים אותם ניתן לשגר באופן מונחה נגד יעדים "נקודתיים". אמצעי לחימה אלו, המסופקים לחזבאללה ע"י איראן, מסוגלים לפגוע ביעדים "נקודתיים" בעומקה של ישראל ולגרום לה לאבידות רבות ולנזקים קשים.

6.   האיום הנוכחי בהרג המוני של תושבים ישראלים, ובפגיעה במתקן תעשייתי אזרחי,אינו חדש. כך למשל איים חסן נצראללה בקיץ 2012 ביכולת חזבאללה לפגוע באזרחים ישראלים ובתשתיות אזרחיות בישראל באמצעות טילים מדויקים, שברשות הארגון:

א.     בנאום לרגל יום ירושלים, אירוע ביוזמת  איראן, התפאר חסן נצראללה, כי בידי חזבאללה "טילים מדויקים שכמות קטנה מהם יכולה לפגוע ביעדים נקודתיים". נצראללה הוסיף, כי בידי חזבאללה מספר טילים מדויקים, אשר יכולים לפגוע במספר רב של יעדים בישראל, שנקודות הציון שלהם מצויות בידי חזבאללה. הפגיעה ביעדים אלו, ציין נצראללה, "תהפוך את חייהם של אלפי ציונים לגיהינום של ממש". לדבריו ניתן לדבר על עשרות אלפי הרוגים, שיגרמו לאזרחי ישראל, ולא על 300, 400 או 500 הרוגים (ערוץ אלמנאר, 17 באוגוסט 2012).

ב.     בראיון אחר נשאל חסן נצראללה למה התכוון באומרו, שביכולתו להפוך את חייהם של מאות אלפי ישראלים לגיהינום. נצראללה השיב, כי את המערכה הבאה לא תצליח ישראל להכריע באמצעות מהלומה על ארסנל הרקטות של הארגון. זאת, משום שגם לאחר מהלומה ראשונה, שתנחית ישראל, יישארו בידי חזבאללה "טילים מעטים", אשר "מסוגלים להפוך את חייהם של מאות אלפי ישראלים לגיהינום". לדבריו  ברשות חזבאללה "בנק מטרות" הכולל יעדים בעלי אופי אזרחי, כלכלי ותעשייתי, תחנות כוח ויעדים בעלי אופי גרעיני. "יש להם תחנות כוח במרכז, שבאם יותקפו, לא רק שתשרור שם אפלה אלא גם ההשפעה הכלכלית תהיה עצומה". נצראללה הדגיש, כי "כל יעד לאורכה ולרוחבה של פלסטין הכבושה…טילי ההתנגדות מסוגלים לפגוע בו…" (ערוץ אלמיאדין, 3 בספטמבר 2012).

7.   עיקרי נאומו של חזבאללה – ראו נספח.

תגובות לנאום נצראללה בלבנון ובעולם הערבי

8.   "נאום האמוניה" של נצראללה זכה עד כה לתגובות מעטות יחסית בלבנון ובעולם הערבי. זאת למרות השתלחותו של נצראללה בסעודיה ובמחנה הסוני ולמרות פוטנציאל ההסתבכות של לבנון בשל איומיו נגד ישראל. התגובות התמקדו בעיקר בפן העדתי של נאום נצראללה ובמעורבות חזבאללה בסוריה (המעסיקים את הזירה הפנים-לבנונית ואת העולם הערבי) תוך התעלמות מהאיום, שהשמיע נצראללה כלפי ישראל.

9.   להלן כמה תגובות על נאום נצראללה:

א.     מאמר מערכת באתר הכוחות הלבנונים,המשתייכים למחנה מתנגדיו של חזבאללה, הביע תמיכה במאבקו של המחנה הסוני [שבראשו עומדת סעודיה] נגד איראן ונגד אלו המשתפים עימם פעולה (רמז לחזבאללה). המאמר ציין, כי איראן מתערבת בענייניה הפנימיים של כל אחת מהמדינות הערביות במטרה לערער את יציבותן ולהסית את התושבים השיעים, המתגוררים בהם (אתר הכוחות הלבנונים, 17 בפברואר 2016).

ב.     אחמד פתפת,חבר פרלמנט לבנוני, המשתייך למחנה מתנגדיו של חזבאללה, קיים ביקור הזדהות בשגרירות סעודיה בבירות במהלכו מתח ביקורת על חזבאללה בשל התקפותיה על סעודיה (אתר זרם אלמסתקבל, 24 בפברואר 2016). בדף הפייסבוק שלו תקף פתפת את נאום נצראללה, שלדבריו נועד לזרוע שנאה בין השיעים לסונים. הוא האשים את נצראללה וחזבאללה, כי הם מוותרים על ערביותם למען הקשרים עם איראן, תוך התעלמות מוחלטת מהזירה הפנים-לבנונית (דף הפייסבוק של אחמד פתפת, 19 בפברואר 2016).

ג.     אשרף ריפי, שר המשפטים הלבנוני, האשים את חסן נצראללה בשיתוף פעולה עם ישראל בלחימה בסוריה. בדברים שפרסם בדף הטוויטר שלו כתב, כי מי שנלחם בסוריה "בצל הסכמה רוסית-ישראלית" עליו "לשתוק ולהתבייש" (edoror, 17 בפברואר 2016).  ב-21 בפברואר 2016, יומיים לאחר הודעת סעודיה על ביטול העברת הסיוע הכספי ללבנון,  הגיש שר המשפטים הלבנוני את התפטרותו מהממשלה בשל המכשולים, שמציב חזבאללה בפני תפקוד ממשלת לבנון (RT, 21 בפברואר 2016).

ד.     העיתון הסעודי תם פרסם מאמר, המגנה את דבריו של חסן נצראללה. המאמר קובע, כי נצראללה הינו "חייל איראני", השואף להפוך את סוריה ולבנון למדינה איראנית. השתלחות נצראללה כלפי המחנה הסוני, וטענותיו בדבר שיתוף פעולה של מדינות ערב עם ישראל הינם חסרי בסיס. לדברי המאמר נועדו דברים אלו נועדו ליצור בקיעים בקרב העולם המוסלמי ולהעמיק את השנאה בין העדות (22 בפברואר 2016,  www.Tmm24.org).

    נספח
עיקרי נאומו של חסן נצראללה

1.   להלן הנושאים העיקריים, שעלו בנאומו של חסן נצראללה (אלמנאר, 16 בפברואר 2016):

א. ישראל חותרת להחליף את המשטר הסורי המהווה איום עבורה: חסן נצראללה טוען, כי בראיית ישראל סוריה מהווה איום עבורה משום שהיא עמוד התווך של ה"התנגדות האסלאמית" (קרי, חזבאללה), המהווה, לטענת נצראללה, "סכנה קיומית" עבור ישראל. זאת ועוד, החלפת המשטר הסורי תנחית, בראיית ישראל, "מכה אנושה" על "ציר ההתנגדות" (קרי, ציר איראן-סוריה-חזבאללה) ותערער את יכולתו של הצבא הסורי להשתתף בעימות עתידי עם ישראל. לטענת נצראללה ישראל, הייתה רוצה להפיל את משטר אסד אולם משנוכחה, דהדבר בלתי אפשרי היא חותרת לחלוקת סוריה לארבע מדינות על בסיס אתני, דתי ועדתי, שעימן היא תוכל בעתיד לכרות בריתות ("הם מדברים על מדינה סונית, מדינה עלוית, מדינה דרוזית ומדינה כורדית").

ב. הסכנות שבהידוק שיתוף הפעולה בין ישראל לבין המחנה הסוני במזרח-התיכון: הישראלים סבורים שהם עומדים בפני הזדמנות לכינון קשרים עם מחנה המדינות הערביות סוניות, ובראשן סעודיה. ברקע עומדת ההסלמה בעימות, שבין המחנה הסוני לבין איראן. שיתוף פעולה שכזה, לדברי נצראללה, ישרת את האינטרס הישראלי. אולם לדעתו של נצראללה "האויב האמיתי" של הסונים אינם איראן וחזבאללה אלא ישראל. נצראללה השתמש בסכסוך הישראלי-פלסטיני כנימוק מרכזי לשלילת שיתוף פעולה בין המדינות הסוניות לבין ישראל. לדבריו "הישות הישראלית" היא זאת אשר כובשת את אדמת פלסטין, שהינה אדמה סונית, פוגעת בפלסטינים, שרובם סונים, ומטמאת את מסגד אלאקצא ומערת המכפלה שהינם הקדשים סונים. על רקע זה פונה נצראללה למשטרים הערביים ושואל: "כיצד אתם יכולים לקבל את ישראל כידידה ובת ברית מגנה לאחר שעשתה מה שעשתה ועדיין היא עושה?". נצראללה מתריע כי "אם ישראל תתקבל כבת ברית וידידה לסונים, פלסטין אבדה לנצח. העם הפלסטיני וזכויותיו הלגיטימיות אבדו לנצח".

ג.  הצדקת מעורבות חזבאללה בסוריה: בתגובה לביקורת הפנים-לבנונית מדגיש נצראללה את החשיבות, שיש למעורבות של חזבאללה בלחימה בסוריה.אחד הנימוקים המרכזיים לכך הינו, שחזבאללה תרמה לכך שדאעש וג'בהת אלנצרה ("אלקאעדה על שתי זרועותיה") נחלו כשלון בסוריה. לעומת זאת, לטענת נצראללה, ארה"ב, אירופה וסעודיה סייעו להגעתם של עשרות אלפי לוחמים זרים לסוריה. הוא גם טוען, שדאעש וג'בהת אלנצרה קיבלו מיליוני דולרים, נשק ותחמושת ממדינות המפרץ, מתורכיה ומהאירופאים. הוא ממשיך ומציין: "אנו בחזבאללה גאים, בכך שתרמנו כמיטב יכולתנו למאבק בתוכניות המסוכנות הללו נגד לבנון וסוריה… החללים שלנו בסוריה הם כמו חיילי מלחמת לבנון השנייה, אשר הכשילו את המפעל האמריקאי-ישראלי-סעודי נגד לבנון" (הקהל מריע).        

2.   ומכאן עובר חסן נצראללה להתייחסות למערכת היחסים שבין חזבאללה לבין ישראל:

א. חזבאללה אינו מתכוון לפתוח בחזית חדשה נגד ישראל אלא ההפך- הוא זה אשר ניצב בפני מערכה מתמשכת מצידה. חסן נצראללה שואל: "האם חזבאללה עומד לפתוח בחזית חדשה נגד ישראל? ומשיב "למען האמת, לא". לדברי נצראללה מהווה חזבאללהסכנה מרכזית לישראל[4]: "…חזבאללה מסכן את מפעל ההתנחלויות. הוא מסכן את המפעל הציוני על כל מובניו. הוא מהווה סכנה לשאיפותיה של ישראל. הוא מהווה מכשול בפני התוכניות והשאיפות של ישראל באזור". לפיכך שואפת ישראל לנטרל סכנה זאת. היא אינה יכולה "למחוק" את חזבאללה והדבר, לדברי נצראללה, הוכח במלחמת לבנון השנייה. ולפיכך פונה ישראל ל"דרך השנייה" ארוכת-הטווח של הטלת "מצור" מדיני, תקשורתי וכלכלי על חזבאללה. כחלק מ"מצור" זה פועלת ישראל להפיכת חזבאללה לשטן בעיני העולם, פוגעת במנהיגיו ומנסה לחדור לתוכו באמצעות מרגלים.

ב. חזבאללה והכוח, שבידה הם אלו המרתיעים את ישראל: לדברי נצראללה מאז מלחמת לבנון השנייה "ישראל תצא למלחמה רק אם הניצחון יהיה מובטח ומהיר, ניצחון שישיג את המטרות". מה שמונע מלחמת לבנון שלישית, לטענת נצראללה, הינו כוחה של חזבאללה המסוגל גם למנוע ניצחון של ישראל אם תפרוץ המלחמה (הקהל מריע).נצראללה מציין, כי חזבאללה לא יירתע וכי הוא ימשיך בפיתוח יכולותיו הצבאיות והטכנולוגיות האיכותיות. בהצגת חזבאללה, כ"מגן לבנון", המרתיע את ישראל ומונע ממנה לתקוף את לבנון, יש משום מענה לביקורת הפנימית המושמעת בלבנון על חוסר הלגיטימיות של הכוח הצבאי, הנבנה ע"י חזבאללה בסיוע איראן.

ג.  לחזבאללה יכולת להרוג עשרות אלפי ישראלים באמצעות פגיעת הטילים שבידה במיכל האמוניה בחיפה ("מעין פצצה גרעינית"):

1)  נצראללה נתן דוגמא ליכולת שבידי חזבאללה, שלדבריו מרתיעה את ישראל מלצאת למלחמת לבנון שלישית ("ישראל תחשוב אלף פעם לפני שתצא למלחמה"). נצראללה מצטט "מומחה ישראלי", שאמר, כי תושבי מפרץ חיפה חוששים מהתקפה קטלנית על "מיכלי האמוניה" (כך במקור) הנמצאים במפרץ. מיכלים אלו מכילים לדבריו יותר  מ-15,000 טון של גז, שיכול להביא למותם של עשרות אלפי תושבים. הוא מוסיף וטוען, כי במלחמת יולי (מלחמת לבנון השנייה) נמנע חזבאללה מלתקוף את "מיכלי האמוניה"[5]

2)  לדברי נצראללה "חביות האמוניה", המכילות יותר מ-15,000 טון גז יכולות להביא למותם של עשרות אלפי אזרחים [במרחב חיפה]. לדבריו אותו מומחה (ישראלי) ציין, כי הדבר דומה "לפצצה גרעינית". כלומר, ממשיך נצראללה, "היום יש ברשות נצראללה פצצה גרעינית". נצראללה (צוחק) ואומר: "[השילוב של] הטילים, שיש לחזבאללה, וחביות האמוניה בחיפה, התוצאה [שלו] היא פצצה גרעינית". לדבריו אם יפלו כמה טילים על חביות אלה, באזור , שמאכלס 800,000 אנשים, יהרגו עשרות אלפים.לדבריו הרמטכ"ל גדי אייזנקוט יכול אומנם להשמיד את הצ'אחיה ( הפרבר הדרומי השיעי של ביירות) באמצעות חיל האוויר אולם חזבאללה יכול לעשות דבר דומה באמצעות "כמה טילים".

3.   בתום דבריו נצראללה שב ומדגיש, כי חזבאללה אינו חותר למלחמה אולם על חזבאללה להתכונן לקראתה "כדי שנמנע אותה ואם [היא תתרחש], [כדי] שנוכל להתמודד… ולהכשיל בה [את מהלכיו של האויב] ולנצח בה". נצראללה מסיים דבריו במסר המרכזי של נאומו: "אנחנו מוכנים להגן על ארצנו נגד המפעל הציוני גם כשאנחנו עסוקים בסוריה או במקומות אחרים". מסר זה מצא ביטוי גם בכתובת, שהוצבה לצידו של חסן נצראללה, בעת נאומו: "ההתנגדות לא תובס".        

 

[1]השפעות אלו באו לידי ביטוי בהודעת סעודיה ב-19 בפברואר 2016 על הפסקת העברת הסיוע הכספי להצטיידות צבא לבנון באמצעות צרפת בסך שלושה מיליארד דולר. כמו כן הודיעה סעודיה על הפסקת סיוע נוסף בסך מיליארד דולר לכוחות הביטחון הפנים-לבנונים. ברקע הודעת הסעודים עומדת המערכה, שמנהלות איראן וחזבאללה נגד סעודיה. ההודעה הסעודית עשויה ללבות את הביקורת הפנים-לבנונית, הקיימת בלאו הכי, נגד מעורבת חזבאללה בסוריה ונגד היותו ארגון, המשרת את איראן והאינטרסים שלה.
[2] האמוניה – תרכובת של חנקן ומימן – הינה אחד הכימיקלים התעשייתיים הנפוצים והחשובים בעולם. שימושה העיקרי הינו כחומר גלם בתעשייה הכימית ושימושה המשני בהיקף קטן הינו לצורך קירור במתקנים תעשייתיים. בריכוזים גבוהים האמוניה רעילה. שאיפת אמוניה בריכוז גבוה עלולה לגרום לנזק חמור לריאות ואף למוות (ויקיפדיה).
[3]כשגדי אייזנקוט, הרמטכ"ל דהיום, היה אלוף פיקוד הצפון הוא טבע, בראיון עיתונאי, את מה שמכונה מאז "דוקטרינת הצ'אחיה". עיקרה: ״כל אחד מהכפרים השיעים הוא אתר צבאי״. עשרות רקטות מוטמנות במרתפי הבתים ובעליות הגג. עשרות פעילים מקומיים ולוחמים מבחוץ ערוכים לקרב הגנה ולירי טילים לעבר ישראל. אנחנו יודעים שחזבאללה יבצע ירי הרבה יותר רחב מאשר במלחמה האחרונה ונגיב בהתאם. כל כפר שיירו ממנו לעבר ישראל, נפעיל עליו כוח לא פרופורציוני ונגרום הרס אדיר" (ynet, 2 באוקטובר 2008. הראיון התפרסם בכתבתם של אלכס פישמן ואריאלה רינגל-הופמן ב"מוסף לשבת" של ידיעות אחרונות, 3 באוקטובר 2008). אזכור דבריו של גדי אייזנקוט עשוי להעיד, כי הם נצרבו עמוק בתודעתו של חסן נצראללה.
[4]נצראללה עושה אבחנה בין חזבאללה המהווה לדבריו סכנה מרכזית לישראל לבין איראן המהווה לדבריו סכנה קיומית.
[5]נצראללה מעלה כאן טיעון שיקרי שכן, במלחמת לבנון השנייה היו בידי חזבאללה רקטות ארטילריות ללא ניהוג והנחיה, בעלי רמת דיוק נמוכה. חזבאללה לא יכול היה להשתמש ברקטות לעבר מטרות קטנות וממוקדות אלא רק לעבר מטרות שטח גדולות כדוגמת ערים ויישובים, ללא אבחנה בין יעדים אזרחיים ליעדים צבאיים. מצב זה  השתנה ביסודו לאחר מלחמת לבנון השנייה, כשאיראן סיפקה לחזבאללה טילים ארוכי טווח בעלי יכולת פגיעה מדויקת, המסוגלים לפגוע ביעדים "נקודתיים" בעומקה של ישראל