בגל הטרור העממי, שהתפרץ מחדש לאחרונה בולטת התופעה של מבצעי פיגועים, שהינם קרובי משפחה של הרוגים מגל הטרור הקודם


ימין: קברם של בהאא' עליאן ות'אא'ר אבו ע'זאלה, שני מבצעי פיגועים בגל הטרור הקודם עליהם זרי פרחים שהונחו ע"י מבקרים עם תחילת חג הקורבן (PANET, 12 בספטמבר 2016) משמאל: צעירים פלסטינים שהגיעו לפקוד קברי שהידים בבית הקברות אלמג'אהדין במזרח ירושלים (PANET, 12 בספטמבר 2016)
ימין: קברם של בהאא' עליאן ות'אא'ר אבו ע'זאלה, שני מבצעי פיגועים בגל הטרור הקודם[1] עליהם זרי פרחים שהונחו ע"י מבקרים עם תחילת חג הקורבן (PANET, 12 בספטמבר 2016) משמאל: צעירים פלסטינים שהגיעו לפקוד קברי שהידים בבית הקברות אלמג'אהדין במזרח ירושלים (PANET, 12 בספטמבר 2016)

כללי

1.   לאחר כחמישה חודשים, שבהם שררה רגיעה יחסית וכשנה לאחר פרוץ גל הטרור העממי הקודם, התפרץ במחצית ספטמבר גל חדש של פיגועי טרור. במשך שמונה ימים (23-16 בספטמבר 2016), בוצעו עשרה פיגועים משמעותיים, מהם שמונה פיגועי דקירה. לפחות שני פיגועים נוספים סוכלו כאשר כוחות הביטחון הישראליים עצרו פלסטינים, שבכליהם נמצאו סכינים. פיגוע נוסף שהתכוונה לבצע נערה פלסטינית מאבו דיס סוכל על ידי מנגנוני הביטחון הפלסטינים. מרבית הפיגועים בוצעו במרחב חברון, גוש עציון ומזרח ירושלים, שהיו מוקדי הפיגועים של גל הטרור העממי הקודם. בפיגועים הללו נפצעו שישה ישראלים. שמונה מבין מבצעי הפיגועים נהרגו.

 

פיגועים משמעותיים שבוצעו במהלך השנה אחרונה

פיגועים משמעותיים שבוצעו במהלך השנה אחרונה

2.   בקרב מבצעי הפיגועים בגל הטרור העממי הנוכחי בולטים קרובי משפחה או חברים קרובים של הרוגי גל הטרור הקודם, שהחל לפני כשנה. לפחות חמישה פיגועים מבין העשרה בוצעו ע"י פלסטינים שהיה להם קרוב או חבר, אשר נהרגו בגל הפיגועים הקודם (בעיקר בין ספטמבר 2015 למרץ 2016). מעבר למוטיבציות הבסיסיות הלאומיות או הדתיות של מבצעי הפיגועים, בולטת איפא התופעה של צעירים, אשר מזדהים עם הרוגי הגל הקודם ומבקשים לבצעפיגועי נקמה. בכמחצית מהמקרים פיגועי הנקמה בוצעו באותו מקום שבו נהרגו המפגעים הקודמים, ובאותה שיטה.

3.   גל הפיגועים החדש החל זמן קצר לאחר חג הקורבן המוסלמי ואפשר שהושפע ממנו. שכן מנהג רווח באסלאם הוא לפקוד את קברי המתים, ובתוכם את קברי השהידים, בחגים המוסלמיים החשובים (בעיקר בעיד אלפטר ועיד אלאצ'חא, שחל השנה ב-12 בספטמבר, ארבעה ימים לפני פרוץ גל הטרור הנוכחי). הנוהג לבקר את קברי השהידים רווח יותר בקרב הפלסטינים ככל שהמתיחות עם ישראל עולה והדבר מצא ביטויו במהלך ימי האנתיפאדה הראשונה והשנייה. המבקרים בקברי השהידים הם בדרך כלל קרובי משפחה אולם יחד עימם עולים לפקוד את הקברים גם כאלה המזדהים עם השהידים ומעוניינים להנציח את זכרם ולהפוך אותם למודל לחיקוי.

4.   להערכתנו תופעת "פיגועי הנקמה" עלולה להיות "מדבקת" ומבצע פיגוע אחד עלול להשפיע על הבאים אחריו, המזדהים עימו ומנסים לחקות אותו.אנו סבורים כי תופעת "פיגועי הנקמה" זאת עלולה להימשך ואולי אף להזין את עצמה, לנוכח חגי תשרי הקרבים (אוקטובר), אשר במהלכם הגיעה לשיאו גל הפיגועים הקודם.

 

[1]בהאא' עליאן ביצע ב-13 באוקטובר 2015 פיגוע ירי ודקירה משולב בקו 78 של אגד בשכונת ארמון הנציב בירושלים. בפיגוע נהרגו שלושה  ישראלים.ת'אא'ר אבו ע'זאלהביצע ב-8 באוקטובר 2015פיגוע דקירה סמוך לקריה בתל אביב.  בפיגוע נפצעו חמישה ישראלים. המחבל נורה ונהרג ע"י קצין צה"ל.