חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (14 -20 ביוני, 2017)

פיגוע משולב בשני מוקדים סמוך לשער שכם בירושלים .בפיגוע  נהרגה לוחמת משמר הגבול.

פיגוע משולב בשני מוקדים סמוך לשער שכם בירושלים .בפיגוע נהרגה לוחמת משמר הגבול.

פיגוע משולב בשני מוקדים סמוך לשער שכם בירושלים .בפיגוע  נהרגה לוחמת משמר הגבול.

פיגוע משולב בשני מוקדים סמוך לשער שכם בירושלים .בפיגוע נהרגה לוחמת משמר הגבול.

תמונה  משותפת (ישנה) של שלושת המחבלים (חשבון הטוויטר PALINFO, 18 ביוני 2017).

תמונה משותפת (ישנה) של שלושת המחבלים (חשבון הטוויטר PALINFO, 18 ביוני 2017).

אסאמה עטא מבקר בכעבה במכה (דף הפייסבוק של אסאמה עטא, 18 במאי 2017)

אסאמה עטא מבקר בכעבה במכה (דף הפייסבוק של אסאמה עטא, 18 במאי 2017)

אבן שיידו פלסטינים לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לכפר חוסאן, מערבית לבית לחם (דף הפייסבוק שהאב, 15 ביוני 2017)

אבן שיידו פלסטינים לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לכפר חוסאן, מערבית לבית לחם (דף הפייסבוק שהאב, 15 ביוני 2017)

מפגינים מניפים דגלי פלסטין וקטר במהלך הפגנות סמוך לגדר הביטחון על גבול ישראל רצועת עזה (חשבון הטוויטר PALINFO, 16 ביוני 2017).

מפגינים מניפים דגלי פלסטין וקטר במהלך הפגנות סמוך לגדר הביטחון על גבול ישראל רצועת עזה (חשבון הטוויטר PALINFO, 16 ביוני 2017).

ספינה הסיוע התורכית לרצועת עזה בנמל מרסין, שבדרום תורכיה (חשבון הטוויטר PALINFO  , 19 ביוני 2017)

ספינה הסיוע התורכית לרצועת עזה בנמל מרסין, שבדרום תורכיה (חשבון הטוויטר PALINFO , 19 ביוני 2017)

  • במוקד השבוע עמד פיגוע משולב, שבוצע במקביל בשתי זירות, במזרח ירושלים (שער שכם ומול מערת צדקיהו). לוחמת משמר הגבול נהרגה. מבצעי הפיגוע הינם שלושה מחבלים צעירים מהכפר דיר אבו משעל שבקרבת ראמאללה, שניים מהם מזוהים עם החזית העממית והשלישי עם חמאס. על פי דפי הפייסבוק שלהם פעילותם ניזונה ממניעים דתיים ("אלוהינו, סיים את מעשינו במעשה ראוי, כדי שנפגוש אותך באמצעותו").
  • חמאס והחזית העממית מסרו שאת הפיגוע ביצעו פעילי הארגון. דאעש פרסם הודעה כוזבת בה הוא מקבל אחריות לפיגוע. פתח העדיפה (כדרכה) לגנות את ישראל ו"פשעי המלחמה" שלה מבלי להזכיר כלל את הפיגוע ואת מותה של לוחמת משמר הגבול.
  • רשות האנרגיה ברצועה דיווחה, כי ישראל החלה לצמצם את אספקת החשמל. דובר חמאס הזהיר את הרשות וישראל לגבי ההשלכות ההרסניות שתהיינה לכך. הרשות הלאומית לשבירת המצור המזוהה עם חמאס, קראה לתושבים לצאת ולהפגין בקרבת הגבול ולהתעמת עם צה"ל במחאה על הקיצוץ באספקת החשמל.

 

פיגועים/ניסיונות לביצוע פיגועים
פיגוע משולב סמוך לשער שכם בירושלים המזרחית
  • ב-16 ביוני בשעות הערב המוקדמות הגיעו שלושה מחבלים חמושים בסכינים ובתת מקלע מאולתר לאזור שער שכם בירושלים וביצעו פיגועים בשתי זירות במקביל:
  • זירה ראשונה- מול מערת צדקיהו ברחוב סלטאן סלימאן. שני מחבלים, האחד חמוש בנשק אוטומטי מאולתר (קרלו) והשני בסכין, ניסו לפגוע בכוחות הביטחון הישראליים, שהיו במקום. השוטרים ירו לעברם והרגו אותם.
  • זירה שנייה - סמוך לשער שכם (כמאה מטרים מהזירה הראשונה) פלסטיני דקר לוחמת משמר הגבול. היא פונתה במצב אנוש ולאחר זמן מתה מפצעיה. שוטר נוסף נפצע באורח קל ושני אזרחים נפצעו באורח בינוני מירי. המחבל נורה ונהרג בידי כוחות הביטחון.
  • את הפיגועים ביצעה התארגנות מקומית של שלושה מחבלים בני 19-18, תושבי הכפר דיר אבו משעל (מערבית לראמאללה). שניים מזוהים עם החזית העממית לשחרור פלסטין ואחד עם חמאס. לשלושה לא היו אישורי שהייה בישראל. שניים מהם נעצרו בעבר על ידי כוחות הביטחון הישראליים ונשלחו לתקופות מאסר קצרות בגין השתתפות בהפרת סדר. על פי חקירה ראשונית הם תכננו את הפיגוע במשך כמה שבועות וככל הנראה לא הופעלו על ידי ארגון כלשהו.
  • על פי הממצאים בזירה, בשל תגובת לוחמי משמר הגבול והתקלה שהייתה בתת המקלע המאולתר, שהביאו עימם המחבלים נמנע פיגוע גדול הרבה יותר.
  • להלן פרטים על שלושת המחבלים:
  • בראא' אבראהים צאלח עטא– בן 19, דווח, כי היה פעיל החזית העממית לשחרור פלסטין. נעצר בשנת 2015 בשל ידוי אבנים ובקבוקי תבערה, וישב בכלא בישראל במשך שנה. הפעיל דף פייסבוק בשם בראא' צאלח. דף הפייסבוק היה פתוח רק לחבריו.
  • אסאמה אחמד מצטפא עטא– בן 19, דווח, כי היה פעיל החזית העממית לשחרור פלסטין. נעצר בשנת 2014 בשל יידוי אבנים ובקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראלים. ישב בכלא מספר חודשים ולאחר מכן שוחרר. אביו נעצר במהלך האנתיפאדה הראשונה, נידון לחמש שנות מאסר. בתום חמש השנים גורש לרצועת עזה. עם הקמת הרשות הפלסטינית חזר לכפרו. אחיו הגדול, מחמד, ישב אף הוא בכלא במשך שנה וחצי, ואח צעיר נוסף, מנצור, בן 14 שנעצר לפני כחודשים וממתין למשפט (אלערבי אלג'דיד, 17 ביוני 2017). דף הפייסבוק  שלו גדוש בפוסטים בעלי תכנים דתיים אסלאמיים, עמודי ופסוקי קוראן, ושיתופים של דרשות דרשנים אסלאמיים. במאי 2017 ביקר במכה, כחודש לפני ביצוע הפיגוע (דף הפייסבוק של אסאמה עטא, 18 במאי 2017).
  • עאדל חסן אחמד ענכוש
  • בן 18, דווח, כי היה פעיל חמאס. אחיו, טארק, היה במאסר בישראל בגין השלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראלים. על תמונת הרקע של דף הפייסבוק שלו כתב: "עאדל ענכוש. לפקודתך יא אקצא", ובפרטים על עצמו כתב כי תקוותו שאללה יהיה שבע רצון ממנו. מעיון בתכני הדך עולה כי  הדף כלל תכנים דתיים ביניהם דבריהם של דרשנים מוסלמים, סרטון נגד הפלות ועוד. בנוסף, פרסם ענכוש פוסטים בהם תמונות מחבלים מחמאס ביניהם באסם אלתכרורי, אשר ביצע פיגוע ההתאבדות בגבעה הצרפתית בירושלים במאי 2003 (דף הפייסבוק של עאדל ענכוש) .
  • אמו סיפרה כי היה נחוש להתפלל במסגד אלאקצא ותמיד התלונן על המגבלות שמטילה ישראל על כניסת מוסלמים למקום (ערוץ וטן, 17 ביוני 2017).טרם צאתו לפיגוע בירושלים השאיר ענכוש להוריו צוואה. בצוואה שיבח את דרך הג'האד למען אללה ושכרו העצום. ענכוש פונה למשפחתו ומבקש מהם שלא יהיו עצובים על עזיבתו משום שהוא בגן עדן. מבקש מאימו שתהיה כמו יתר אימהות השהידים אשר קדמו לו, בעלת אורך רוח ומבינה, ושלא תתעצב היות וגן העדן (ערכו) יקר (חדשות שכם, 20 ביוני 2017).

מימין: עאדל ענכוש דורך על דגל ישראל (חשבון הטוויטר PALINFO, 17 ביוני 2017). משמאל: הצוואה שהותיר עאדל ענכוש להוריו טרם יציאתו לביצוע הפיגוע בירושלים (חדשות שכם, 20 ביוני 2017)
מימין: עאדל ענכוש דורך על דגל ישראל (17 ביוני 2017, חשבון הטוויטר). משמאל: הצוואה שהותיר עאדל ענכוש להוריו טרם יציאתו לביצוע הפיגוע בירושלים (חדשות שכם, 20 ביוני 2017)

  • על ביצוע הפיגוע קיבלו אחריות מספר ארגונים:
  • דאעש– בהודעה שהתפרסמה מטעם סוכנות אעמאק במספר אתרים המזוהים עם דאעש נכתב כי את הפיגוע בירושלים ביצעו "אריות הח'ליפות" שלושת מבצעי הפיגועים כונו בהודעה אבו אלבראא אלמקדסי, אבו חסן אלמקדסי ואבו רבאח אל מקדסי. בהודעה גם פורסם איום לפיו זוהי איננה הפעולה האחרונה ועל היהודים לצפות שמדינתם תוחרב על ידי "חיילי הח'ליפות". זוהי הפעם הראשונה בה מקבל דאעש אחריות לביצוע פיגוע בשטח ישראל בכלל ובירושלים בפרט. נראה לנו כי הודעה זאת הינה כוזבת. אין בידנו מידע על קשר מבצעי או אידיאולוגי של מבצעי הפיגוע עם דאעש ועל אפשרות כי הפיגוע בוצע בהשראת הארגון. משפחות המחבלים ותושבי הכפר דיר אבו משעל הכחישו כל קשר בינם לבין לדאעש (עמוד הפייסבוק ראמאללה אחאח'באריה, 16 ביוני 2017).
  • חמאס– עזת אלרשק בכיר חמאס פרסם בחשבון הטוויטר שלו כי לשלושת "השהידים גיבורי הפיגוע בירושלים" אין קשר לדאעש וכי הם משתייכים לחזית העממית ולחמאס. עוד הוסיף אלרשק, כי הפיגוע בוצע במסגרת יוזמה פרטית (חשבון הטוויטר של עזת רשק, 16 ביוני 2017). בהודעה שפרסם סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, נאמר כי טענת דאעש היא ניסיון לטשטש את הדברים וכי את הפיגוע ביצעו שני פלסטינים מהחזית העממית לשחרור פלסטין ופלסטיני נוסף מחמאס (דף הטוויטר פאל די אף, אתר חמאס,  16 ביוני 2017). טאהר אלנונו, בכיר חמאס, אמר כי מטרת חמאס היא להמשיך בפעולות הללו וכי ההודעה של דאעש היא מעשה זיוף שבוצע על ידי המודיעין הישראלי (דניא אלוטן, 18 ביוני 2017).
  • החזית העממית לשחרור פלסטין– הארגון אישר כי את הפיגוע ביצעו שניים מפעילי הארגון. בהודעת הארגון כונה הפיגוע "הבטחת אלבראק[1]". עוד הודיע הארגון כי ימשיך להיאבק בישראל עד לשחרורה של פלסטין (דף הטוויטר פאל די אף, 16 ביוני 2017). מאהר אלט'אהר חבר הלשכה המדינית של החזית העממית אמר כי הפיגוע הוא פרי של שיתוף פעולה בין החזית העממית ובין חמאס וכי הוא מהווה קריאה לזרועות הצבאיות של כל הארגונים לעבוד בשיתוף פעולה (אלמיאדין, 16 בינוי 2017).

מימין: כרזה שפרסמה החזית העממית לשחרור פלסטין המודיעה על מות שני חברי הארגון, האסירים המשוחררים, בראא' ואסאמה עטא, בהודעה מוזכר גם עאדל ענכוש (חשבון הטוויטר קול החזית העממית, 16 ביוני 2017). משמאל: קריקטורה שפרסמה חמאס בעקבות הפיגוע בירושלים: "פעולת הבטחת אלבראק..."
מימין: כרזה שפרסמה החזית העממית לשחרור פלסטין המודיעה על מות שני חברי הארגון, האסירים המשוחררים, בראא' ואסאמה עטא, בהודעה מוזכר גם עאדל ענכוש (חשבון הטוויטר קול החזית העממית, 16 ביוני 2017). משמאל: קריקטורה שפרסמה חמאס בעקבות הפיגוע בירושלים: "פעולת הבטחת אלבראק..." (חשבון הטוויטר PALINFO, 17 ביוני 2017)

  • הרשות הפלסטינית ופתח נמנעו (כדרכן) מלגנות את מבצעי הפיגוע. פתח גינתה את "כוחות הכיבוש" בירושלים ואת "פשע המלחמה" שביצעה ישראל נגד שלושה צעירים פלסטינים. בהודעה שפרסם אסאמה אלקואסמה, דובר פתח, נכתב כי שתיקתה של הקהילה הבינלאומית על המשך הכיבוש ופשעיו מעודדת את ישראל לשפוך את דמם של הפלסטינים וכי הפשע שבוצע בדם קר וגבה את חייהם של שלושה צעירים פלסטינים הוא הוכחה לכך (ופא, 16 ביוני 2017). בהודעה לא אוזכר  כלל הפיגוע  שביצעו השלושה והריגתה של לוחמת משמר הגבול.

 

  • בכפר דיר אבו משעל (מערבית לראמאללה) התקיימה תהלוכת שמחה לעבר בתי שלושת המחבלים, במהלכה חולקו מיני מתיקה. דף הפייסבוק המקומי הנציח את שלושתם בכך שהחליף את תמונת הרקע שלו בתמונתם ואף העלה פוסט בו נכתב: "לכם. כל הכבוד וכל טוהר השמיים. אתם כאן ושם ובכל מקום. שלום לנשמתכם" (דף הפייסבוק של דיר אבו משעל, 19 ביוני 2017).

מימין: תהלוכת שמחה בדיר אבו משעל לעבר בתי שלושת המחבלים שביצעו את הפיגוע בירושלים. משמאל: דף הפייסבוק של  דיר אבו משעל המאדיר את זכרם של השלושה (דף הפייסבוק של דיר אבו משעל, 18 ביוני 2017).
מימין: תהלוכת שמחה בדיר אבו משעל לעבר בתי שלושת המחבלים שביצעו את הפיגוע בירושלים. משמאל: דף הפייסבוק של  דיר אבו משעל המאדיר את זכרם של השלושה (דף הפייסבוק של דיר אבו משעל, 18 ביוני 2017).

תגובת ישראל
  • בעקבות הפיגועים קיים ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הערכת מצב. בדיון הוחלט לבטל את אישור  ביקורי הפלסטינים בישראל לרגל חודש רמצ'אן. עם זאת הוחלט כי כניסת המתפללים להר הבית תמשך כרגיל.
  • צה"ל וכוחות הביטחון פעלו במרחב דיר אבו משעל, הכפר ממנו יצאו המחבלים, עוצר הוטל על הכפר ומבני משפחות המחבלים נשללה הזכות להיכנס לישראל. כוחות הביטחון החרימו כלי רכב לא חוקיים, מסמכים וציוד אישי ועיכבו לחקירה חשודים. במהלך הפעילות התעמתו כמה מאות פלסטינים עם כוחות הביטחון הישראלים. כלי תקשורת הפלסטינים דיווחו על שלושה פלסטינים שנפצעו במהלך העימותים (חשבון הטוויטר פאל אינפו, 17 ביוני 2017).
פיגועים נוספים
  • ב- 17 ביוני 2017  ניסה פלסטיני לדקור ישראלי בסמוך לאלון שבות (גוש עציון). האזרח שנדקר נפצע באורח קל. הדוקר נעצר והובא לחקירה.
הפגנות, עימותים והפרות סדר
  • השבוע נמשכו הפגנות והפרות סדר ברחבי יהודה ושומרון בעיקר אירועי יידויי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה. כוחות הביטחון הישראליים עצרו מספר חשודים בפעילות טרור. להלן מספר אירועים בולטים:
  • 18 ביוני 2017-  פלסטיניםניסו להתבצר על הר הבית. שלושה שוטרים נפצעו באורח קל. שני פלסטינים שניסו לתקוף שוטרים נעצרו (דוברות משטרת ירושלים, 18 ביוני 2017).  גורמים פלסטינים גינו את מה שכינו "ההסלמה מצד ישראל במסגד אלאקצא" (פלסטין אליום, 18 ביוני 2017). יצוין כי לקראת יום השישי האחרון של רמצ'אן מלהיטים אנשי דת מוסלמים, ביניהם שיח' מחמד חסין, מופתי ירושלים, והרשות הפלסטינית את האווירה ופונים בקריאה לציבור הפלסטיני להגיע לירושלים ולמסגד אלאקצא בהמוניו (חשבון הטוויטר PALINFO, iinanews, 19 ביוני 2017).
  • 18 ביוני 2017– פלסטינים השליכו מטען צינור לעבר כוחות הביטחון הישראליים שפעלו באזור אבו דיס (מזרח ירושלים). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דף הפייסבוק צבע אדום, 18 ביוני 2017).
  • 17 ביוני 2017– ירי בוצע באזור צומת תקוע (גוש עציון). בסריקות שערכו כוחות הביטחון הישראליים נמצאו מספר תרמילי כדורים. היורים נמלטו (דף הפייסבוק צבע אדום, 17 ביוני 2017).
  • 16 ביוני 2017- כוחות הביטחון הישראליים עצרו שישה פלסטינים שידו אבנים והשליכו בקבוקי תבערה באזור כוכב השחר (אזור בנימין). כמו כן נתפסו שני כלי רכב בהם נמצאו אבנים ובקבוקי תבערה נוספים (דף הפייסבוק צבע אדום, 16 ביוני 2017).
  • 15 ביוני 2017 – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לענתא (מזרחית לירושלים). אישה נפצעה באורח קל  ופונתה לבית החולים (דף הפייסבוק צבע אדום, 15 ביוני 2017).
  • 15 ביוני 2017 – שני פלסטינים ניסו להשליך בקבוק תבערה לעבר גדר הביטחון בקרית ארבע (סמוך לחברון). לאחר שלא הצליחו הם נמלטו (דף הפייסבוק צבע אדום, 15 ביוני 2017).
דו"ח פיגועים בחודש מאי 2017[2]
  • מנתוני שירות הביטחון הכללי עולה כי במהלך חודש מאי 2017 חלה עלייה בכמות הפיגועים לעומת אפריל 2017. במהלך החודש בוצעו 142 פיגועים לעומת 116 פיגועים במהלך חודש אפריל 2017. 113 פיגועים בוצעו בשטחי יהודה ושומרון, 29 בירושלים ופיגוע אחד בשטח ישראל (נתניה). רוב הפיגועים (121) היו במתווה של השלכת בקבוקי תבערה. 11 פגועי הנחת מטען, שני פיגועי דקירה, שלושה פיגועי ירי מנשק קל, שישה פיגועי הצתה [3]. בפיגועים הללו נפצעו שני ישראליים שניהם אנשי  כוחות הביטחון (פיגוע דקירה בירושלים, 13 במאי 2017) ופיגוע דקירה בנתניה , 23 במאי 2017)

”

ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות רקטות בשטח ישראל.

ירי רקטות לעבר ישראל

הפגנות על גבול רצועת עזה ישראל
  • השבוע נמשכו ההפגנות שמארגנת חמאס באזור גבול ישראל רצועת עזה כמחאה על צעדי אבו מאזן לקיצוץ המשאבים המופנים לרצועה. במסגרת זאת ביום  שישי  16 ביוני 2017 התקיימו הפגנות בארבעה מוקדים בהם לקחו חלק כמה מאות פלסטינים. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על מספר פצועים  במהלך העימותים עם כוחות צה"ל במזרח רצועת עזה (ופא, 16 ביוני 2017).
משבר אספקת החשמל לרצועת עזה
  • ב-19 ביוני 2017 דיווחה רשות האנרגיה ברצועת עזה ברצועה כי ישראל התחילה לצמצם את אספקת החשמל לרצועת עזה. לדברי רשות האנרגיה הפחיתה ישראל שמונה מגה ווט חשמל מתוך 120 מגה ואט שהיא מספקת. על פי הרשויות ברצועת עזה תביא ההפחתה לקיצור שעות אספקת החשמל לתושבים (העומדת על כארבע שעות ביום) בכ-45 דקות. עיקר ההשפעה תורגש בעיר עזה ובאזור ח'אן יונס.
  • פוזי ברהום, דובר חמאס, הזהיר מפני ההשלכות ההרסניות של צמצום אספקת החשמל לרצועה והטיל על הרשות הפלסטינית ועל ישראל את האחריות לכך. לדבריו התנהלות זו רק "תזרז את הפיצוץ הבא" (אתר חמאס, 19 ביוני 2017).  הרשות הלאומית לשבירת המצור (המזוהה עם חמאס) קראה לתושבים לצאת להפגין במחאה על הקיצוץ באספקת החשמל ולהתעמת עם "האויב" (קרי צה"ל) במוקדי החיכוך ברצועה (Zone Press, מען, 20 ביוני 2017).
  • דו"ח שהכין מרכז אלמיזאן הפלסטיני מתריע מפני "אסון אקולוגי" בחוף הים של רצועת עזה, המשתרע לאורך 42 ק"מ. עפ"י הדו"ח בשל מצוקת הדלק והחשמל ברצועה אשר מונעת להפעיל את מתקני טיהור מי השופכין , נאלצות עיריות רבות להזרים מי שופכין לחוף הים. המדובר בכמות של מאה אלף מ"ק שהעיריות מזרימות מידי יום לחופי עזה מ-23 מתקני שופכין ברחבי הרצועה. נתוני משרד הבריאות בעזה והרשות לאיכות הסביבה בעזה מצביעים על רמת זיהום גבוהה של מי הים (מען, 20 ביוני 2017).

מימין : קריקטורה של חמאס לפיה אבו מאזן, ראמי חמדאללה וישראל שותפים להחרפת המשבר ההומניטארי ברצועה. בהודעת מבזק מטה נכתב: "הקבינט הישראלי נפגש כדי להפחית את החשמל לעזה" (אלרסאלה נט, 15 ביוני 2017). משמאל: קריקטורה לפיה משמש אבו מאזן ככלי בידיו של ראש ממשלת ישראל נתניהו להפסקת החשמל ברצועת עזה (דף הפייסבוק אלרסאלה, 16 ביוני 2017)
מימין : קריקטורה של חמאס לפיה אבו מאזן, ראמי חמדאללה וישראל שותפים להחרפת המשבר ההומניטארי ברצועה. בהודעת מבזק מטה נכתב: "הקבינט הישראלי נפגש כדי להפחית את החשמל לעזה" (אלרסאלה נט, 15 ביוני 2017). משמאל: קריקטורה לפיה משמש אבו מאזן ככלי בידיו של ראש ממשלת ישראל נתניהו להפסקת החשמל ברצועת עזה (דף הפייסבוק אלרסאלה, 16 ביוני 2017)

ספינת סיוע תורכית עבור תושבי רצועת עזה
  • סגן ראש ממשלת תורכיה אמר כי בהוראת נשיא תורכיה טאיפ ארדואן  נעשות הכנות לקראת יציאתה של ספינה תורכית לרצועת עזה מנמל מרסין שבדרום תורכיה. הוא הדגיש כי תורכיה מקווה שהסיוע ההומניטארי באמצעות הספינה יחזק את בני העם הפלסטיני (שהאב, 17 ביוני 2017).     
  • פאא'ד מצטפא, שגריר הרשות הפלסטינית בתורכיה, דיווח, כי ב-17 ביוני 2017 הפליגה ספינת הסיוע תורכית מנמל מרסין בדרכה לנמל אשדוד, כשהיא נושאת על סיפונה סיוע הומניטארי עבור רצועת עזה. לדבריו, הסיוע יחולק למשפחות נזקקות ברצועה לקראת עיד אלפטר (אשר יחול השנה ב-25 ביוני 2017). יצוין, כי זוהי ספינת הסיוע השלישית, המגיעה מתורכיה ונפרקת בנמל אשדוד, מאז יישום הסכם הפיוס בין ישראל ותורכיה (אלרסאלה נט, 18 ביוני 2017).
ראיון ח'ליל אלחיה
  • במסיבת עיתונאים שערך ח'ליל אלחיה, בכיר חמאס, הוא התייחס למספר סוגיות שעל הפרק (ערוץ אלאקצא, 18 ביוני 2017):
  • אלחיה ציין כי האויב האמיתי לאנושות והטרור האמיתי המאורגן הוא של ישראל ("הישות הציונית"). לדבריו הקלות בנורמליצזיה של מספר מדינות ערב עם ישראל היא מסוכנת ופוגעת בפלסטינים.
  • צעדי אבו מאזן נגד רצועת עזה, קשים ככל שיהיו, לא  יגרמו להם להתנכר ל"התנגדות" אלא יאחדו את העם הפלסטיני בעזה ומחוצה לה. אי אספקת החשמל מקבילה למניעת תרופות מאדם חולה.
  • אלחיה ציין, כי כי חמאס איננה יוזמת מלחמות עם ישראל והיא גם אינה צופה שמלחמה תפרוץ בקרוב . יחד עם זאת הוא הזהיר, כי המשך "המצור" על רצועת עזה עלול להביא לפיצוץ. הוא פנה לשר הביטחון הישראלי באמירה כי חמאס לא תוותר על "נשק ההתנגדות" אלא רק תפתח ותחזק אותו .
  • אסאמה אלקואסמה, דובר פתח, גינה את דבריו של ח'ליל אלחיה. לדבריו העקרונות, שנוסחו במסמך המדיני של חמאס סותרים ונועדו לרצות את ישראל ואת העולם המערבי. עוד אמר כי חמאס היא זו אשר אחראית למצב ההומניטארי הקשה ברצועת עזה שכן היא מונעת מממשלת ההסכמה הלאומית לפעול, מתעקשת לשלוט על המעברים והורסת את המגזר הפרטי (ופא, 18 ביוני 2017).  
ביקורת על התנהלות חמאס במהלך מבצע "צוק איתן"
  • מחמד אלפלחי, ראש הסהר האדום של איחוד האמירויות, גינה בחריפות את התנהלות חמאס במהלך מבצע "צוק איתן"בראיון לאתר החדשות The National , היוצא לאור במפרץ. בראיון מציין אלפלחי כי במהלך המבצע הקים ארגון הסהר האדום בית חולים שדה ברצועת עזה כדי לסייע למערכת הבריאות ברצועה, אשר עמדה תחת לחץ רב בשל כמות הפצועים הגדולה. הוא הדגיש כי מיקום בית החולים היה ידוע לרשויות הישראליות דרך ארגון הצלב האדום והוא אף ציין בחיוב את שיתוף הפעולה עם שני הגורמים הללו. לעומת זאת ציין כי חרף העובדה שבחמאס היו מודעים לפעילות בית החולים, גורמים בזרוע הצבאית שיגרו רקטות מהמתחם, התגרו בכוחות צה"ל והובילו לכך שישראל ירתה לעבר אזור בית החולים. לדבריו מדגישים מהלכי חמאס את הכוונות המרושעות שלה ואת נכונותה להקריב חיי מטופלים וצוותי בית החולים ולפגוע בפעילות הומניטארית של הארגון במהלך המבצע. 
סוגיית התשלומים לאסירים הפלסטינים
  • נושא התשלומים לאסירים הפלסטינים עלה השבוע בשלושה היבטים נפרדים:
  • החקיקה הישראלית: וועדת השרים לענייני חקיקה בישראל אישרה הצעת החוק לקיזוז משכורות אותן מקבלים אסירים ומשפחות אסירים פלסטינים מהרשות הפלסטינית מתשלומי המיסים שהיא מעבירה לרשות.בישיבתה השבועית גינתה ממשלת ההסכמה הפלסטינית את אישור החוק. הממשלה הדגישה בהודעתה כי כספים אלה שייכים לרשות הפלסטינית ולא לישראל ועל כן מדובר בגניבת כספי הציבור הפלסטיני המשקפים שוב את החלטתה המודעת של ישראל להפר הסכמים קודמים ואת החוק הבינלאומי (ופא,  18 ביוני 2017).
  • הזירה הדיפלומטית: רקס טילרסון מזכיר המדינה של ארה"ב אמר בשימוע בפני ועדת החוץ של הסנאט כי במהלך ביקור אבו מאזן בוושינגטון הוא התבקש להפסיק את מימון הרשות הפלסטינית למשפחות האסירים והשהידים. טילרסון טען בשימוע כי הרשות כבר שינתה את מדיניותה וכי בכוונתה להפסיק לשלם לפחות אנשים שרצחו או ביצעו פשעים אלימים אחרים. דובר מחלקת המדינה של ארה"ב אמר בתדרוך לתקשורת כי אין זה מקובל על מזכיר המדינה רקס טילרסון שהרשות הפלסטינית הפרה את הבטחתה לארה"ב להפסיק את התשלומים לאסירים ושהידים המקושרים לחמאס וכי היא מצפה ממנה לעשות זאת (אתר מחלקת המדינה של ארה"ב, 16 ביוני 2017).
  • מהלך של הרשות הפלסטינית: החלטת הרשות הפלסטינית לעצור משכורותיהם של  277 אסירי חמאס משוחררים ברצועת עזה בשל המחלוקת שבין חמאס והרשות הפלסטינית (אלקדס, 15 ביוני 2017).
  • עיסא קרקאע יו"ר רשות האסירים והמשוחררים ברשות הפלסטינית וקדורה פארס יו"ר מועדון האסיר הפלסטיני הגיבו בחריפות להודעת רקס טילרסון  וציינו כי היא  אינה נכונה.  הם גם הדגישו כי לא התקבלה שום תלונה מצד משפחות האסירים על אי קבלת תשלומים בחודש הנוכחי. יחד עם זאת ציינו השניים, כי כן הוקפאה העברת תשלומים עבור 277 אסירים משוחררים ברצועת עזה. מקורות פלסטינים בכירים אמרו כי הרשות הפלסטינית לא תשנה את מדיניותה בהקשר לתשלום משכורות למשפחות השהידים והאסירים לדברי אותם מקורות הידיעות בנושא הן חלק ממסע הסתה שמנהל ראש ממשלת ישראל וכלי התקשורת בישראל נגד ההנהגה הפלסטינית (דף הפייסבוק של הרשות לענייני אסירים ומשוחררים, אלקדס, 15 ביוני 2017).
הרשות הפלסטינית חוסמת אתרים המזוהים עם חמאס
  1. הרשות הפלסטינית החליטה לחסום כארבעים אתרי אינטרנט פלסטינים וערביים. הרשימה גם כוללת מספר עמודים פופלאריים ברשתות החברתיות. רוב האתרים שנחסמו מזוהים עם חמאס או עם מחמד דחלאן. בין היתר נחסמה הגישה לאתר סוכנות הידיעות צפא, המזוהה עם חמאס (מג'אל פרס, 18 ביוני 2017).

מימין : קריקטורה שפרסמה חמאס נגד מהלך הרשות (חשבון הטוויטר PALINFO, 16 ביוני 2017). משמאל : קמפיין תקשורתי שהושק ברשת החברתית נגד החלטת הרשות לחסום אתרי אינטרנט. האשטאג  "לא לחסימה". בערבית : "לא לסגירת הפיות" (חשבון הטוויטר PALINFO, 19 ביוני 2017)
מימין : קריקטורה שפרסמה חמאס נגד מהלך הרשות (חשבון הטוויטר PALINFO, 16 ביוני 2017). משמאל : קמפיין תקשורתי שהושק ברשת החברתית נגד החלטת הרשות לחסום אתרי אינטרנט. האשטאג  "לא לחסימה". בערבית : "לא לסגירת הפיות" (חשבון הטוויטר PALINFO, 19 ביוני 2017)

[1]אלבראק הינו שם הבהמה הפלאית, ששימשה את הנביא מחמד בעלייתו השמימה ממסגד אלאקצא. על פי מסורת מאוחרת באסלאם הכותל המערבי הוא הקיר אליו קשר מחמד את אלבראק עם הגיעו למסגד אלאקצא.
[2]על פי אתר שירות הביטחון הכללי.
[3]בפיגועים אלה לא נמנו מאות אירועי יידוי אבנים.
[4]"פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.