מימון הטרור

תורכיה כמדינה תומכת טרור: תורכיה מאפשרת פעילות מבצעית של חמאס בשטחה, העוסקת בין השאר בהפעלת חוליות טרור ביהודה ושומרון ובהעברת כספי טרור ליהודה ושומרון ולרצועת עזה

במהלך ביקור אסמאעיל הניה וחברי משלחת חמאס בתורכיה נחשף לראשונה באופן רשמי תפקידו של ג'האד יע'מור והוא הוצג כנציג הרשמי של חמאס בתורכיה. יע'מור הוא פעיל חמאס שמוצאו מבית חנינא במזרח ירושלים, שהיה מעורב בחטיפת החייל נחשון וקסמן ז"ל. הוא נידון למאסר עולם בישראל וגורש לתורכיה במסגרת "עסקת שליט".
להמשך קריאה...

הרשות הפלסטינית נוקטת מדיניות שיטתית של בנייה מחדש של בתי מחבלים שנהרסו על ידי ישראל: המקרה של אסלאם אבו חמיד

בליל 24 באוקטובר 2019 הרסו כוחות הביטחון הישראליים מבנה בבנייה, במחנה הפליטים אלאמערי סמוך לרמאללה, של משפחת המחבל אסלאם אבו חמיד, שהרג חייל צה"ל במאי 2018. בעקבות הריסתו פרצו במקום עימותים אלימים בין כוחות הביטחון לבין הפלסטינים. בכירים ברשות הפלסטינית ובפתח הזדרזו להודיע כי הרשות תבנה מחדש את המבנה, שהרסה ישראל.
להמשך קריאה...

חברת ה”התנגדות”: הפעילות המוניציפלית של חזבאללה

חזבאללה בונה בקרב החברה השיעית בלבנון "מדינה בתוך מדינה", הנותנת מענה לצרכי התושבים בכל תחומי החיים. תחומי הפעילות האזרחיים של חזבאללה כוללים גם את התחום המוניציפלי בעיריות המצויות באזורים שבהם מתגוררת אוכלוסייה שיעית. חזבאללה מייחס חשיבות רבה לשלטון המקומי גם בעיירות ובכפרים ומחזיק בהם נציגות קבועה. באמצעות עמדות כוח ברמה המוניציפלית ומתן שירותים לתושבים המקומיים, בערים, עיירות וכפרים, זוכה חזבאללה להשפעה רבה בשטח. אולם חזבאללה לא רק משקיע משאבים משלו במתן שירותים מוניציפליים. פעילותו בתחום זה, לפחות לטענת מתנגדי הארגון, מהווה גם מקור מימון חשוב לפעילות התשתית האזרחית של חזבאללה. גוף המטה בחזבאללה, אשר מסדיר את פעילות הארגון בממשל המקומי הינו אגודת הפעילות המוניציפלית (הנקראת גם יחידת הפעילות המוניציפלית), אשר נציגיו פרוסים בריכוזי האוכלוסייה השיעית ברחבי לבנון.
להמשך קריאה...

מידע שפרסמו לאחרונה משרד המדינה ומשרד האוצר האמריקאי, במסגרת צו נשיאותי שנועד לשפר את יכולתה של ארה”ב להילחם בטרור, חושף את מרכזיותה של תורכיה כמדינת בסיס ממנה מנהלת חמאס את ענייניה הכספיים, כולל מימון התארגנויות טרור ביהודה ושומרון

ברשימת החברות והפעילים שפרסם משרד האוצר ובמידע הבסיסי עליהם בולט מקומה של תורכיה כמדינת-בסיס שבה וממנה מנהלים ארגוני הטרור וביניהם חמאס את ענייניהם הכספיים. מהדיווח האמריקאי עולה, כי, פעילי וסייעני חמאס בתורכיה עוסקים בגיוס כספים, העברתם לזרוע הצבאית ברצועה, מימון התארגנויות טרור ביהודה ושומרון. והפעלת חברות חלפנות והעברת כספים בתורכיה, שבאמצעותן מולבנים כספי הטרור.
להמשך קריאה...

אמנות ותרבות ככלים לאינדוקטרינציה בידי חזבאללה

אחד מתחומי הפעילות האזרחיים, אשר חזבאללה מקדיש לו תשומת לב רבה. הינו תרבות ואמנות: פעילותו בתחום זה כוללת, בין השאר, מתן הרצאות לתומכי הארגון מפי אנשי דת, צירי פרלמנט, אקדמאים ופעילים צבאיים; ארגון תערוכות ציורים ו"תערוכות ג'האדיות" (בהן מוצגים כלי נשק בשימוש הארגון וחפצי שהידים); הפקת סרטים, הצגות ומופעים (כולל ייבוא נרחב של תוצרי תרבות מאיראן); והוצאת ספרים בנושאי האסלאם השיעי, התמיכה בחזבאללה ובערכיו והמהפכה האסלאמית באיראן.
להמשך קריאה...

ארגנטינה הכריזה על חזבאללה כארגון טרור והקפיאה את כל נכסי הארגון בתחומה. בכך הצטרפה ארגנטינה למדינות נוספות ובראשן ארה”ב, שהכריזו על חזבאללה כולו כארגון טרור. ההכרזה נותנת בידי הממשל הארגנטיני כלים טובים יותר להתמודד עם פעילות חזבאללה בארגנטינה ובאמריקה הלטינית

ב-18 ביולי 2019 הכריזה ארגנטינה על ארגון חזבאללה כעל ארגון טרור. ההכרזה פורסמה יומיים לאחר שנשיא ארגנטינה מאוריסיו מאקרי פרסם רשימה של ארגונים, מוסדות ופעילי טרור, המאפשרת לרשויות המדינה לנקוט נגדם בצעדי ענישה. הכרזת ארגנטינה התבצעה ביום בו מלאו 25 שנים לפיגוע במרכז הקהילה היהודית בארגנטינה (אמי"א) ב- 18 ביולי 1994, בעיתוי בו התקיים בארגנטינה ביקור של גורמים רמי דרג בממשל ארה"ב בראשות מזכיר המדינה מייק פומפאו.
להמשך קריאה...

מימון הטרור

ארגון טרור חייב שיהיו לו מקורות מימון כדי לממן ולממש את כלל פעילותו ומטרותיו. בלא מקורות מימון יתקשה הארגון להתקיים ולהוציא לפועל את מטרותיו. ללא מימון לא יוכל הארגון להפעיל את אנשיו, לכלכלם, לציידם ולהכין ולשמור על תשתית סבירה לפעולתו.

ניתן לחלק את מימון הטרור לשתי מטרות עיקריות: מימון פעולת טרור ממוקדת בעלת מטרה ברורה. במקרה זה הפעילות הפיננסית תהא מוגבלת בהיקף, בסכומים ובזמן. או מטרה רחבה יותר של הקמה, שמירה והזנה של תשתית הטרור מבנה ארגוני, רכש, הוצאות שוטפות, תשלום משכורות וכדומה. במקרה זה הפעילות הפיננסית אינה מוגבלת בזמן, בתקרה או היקף פיננסי.

מרבית סכומי הכסף למימון הטרור מגיעים ממדינות תומכות טרור שבהן בולטת איראן (אשר מעורבת במימון טרור של חזבאללה, חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין). בנוסף לכך ברשות ארגוני הטרור מקורות מימון נוספים. לכמה מהם יש הכנסות מכספי פשיעה (חזבאללה), מכירת מוצרי נפט וגביית מיסים מהאוכלוסייה (דאעש). ארגונים אחרים עושים שימוש למימון הטרור בכספים שהושגו ממקורות כגון תרומות, קרנות צדקה, רווחי מסחר וכדומה, שהופנו למימון טרור.

בשנים האחרונות הולכת וגוברת ההכרה בחשיבות סיכול ערוצי מימון הטרור כחלק מן המאמץ לסכל פעילות טרור. בעקבות פיגועי ה־11 בספטמבר 2001, תפס המאבק הבינלאומי במימון טרור תאוצה והוחלט לשלב את המאבק הבינלאומי בטרור במאבק במימון טרור ואף לייעל אותו באמצעות חקיקה ופעילות סיכול. אולם ככל שהמאבק בפעילות מימון הטרור גובר שיטות מימון הטרור והופכות למתוחכמות ומגוונות יותר, דבר המקשה על  המעקב אחר מקורות מימון הטרור והניסיונות להיאבק בהם.