שיווק הטרור

הצהרות בכירים איראנים בנוגע ליהודה ושומרון כביטוי להגברת מאמצי איראן להרחיב את השפעתה בזירה זו

בחודשים האחרונים התרבו ההתייחסויות הפומביות מצד בכירים במשמרות המהפכה האיראנים להתרחבות “ההתנגדות הפלסטינית” ביהודה ושומרון ולאתגרים הגוברים הניצבים בפני ישראל וצה"ל בזירה זו. ריבוי ההתייחסויות למתרחש ביהודה ושומרון בא במקביל לשורה של חשיפות ישראליות בשנים האחרונות של פעילות איראנית גוברת בזירה זו. ניתן להצביע על שלושה גורמים מרכזיים העומדים בבסיס התגברות מאמציה של איראן להרחיב את השפעתה ביהודה ושומרון, עליית המדרגה ברף המתיחות בין איראן לישראל; היחלשות הרשות הפלסטינית ומנגנוני הביטחון הפלסטינים והתגברות גל הטרור ביהודה ושומרון; מגמת ההתקרבות בין איראן לחמאס בשנים האחרונות. 
להמשך קריאה...

הזרועות הצבאיות של חמאס ושל הג’האד האסלאמי בפלסטין השיקו ספרי זיכרונות של אסירים ביטחוניים הכלואים בישראל

בתחילת ינואר 2023 השיקה הזרוע הצבאית של חמאס ספר תחת השם "האוטובוסים העולים באש" אותו כתב, לדבריהם, חסן סלאמה, מפקד לשעבר של הזרוע הצבאית של חמאס, המרצה עונש של 46 מאסרי עולם בכלא הישראלי. כמעט במקביל, בסוף דצמבר 2022, התפרסם ספר זיכרונות של אסיר נוסף בסאם אלסעדי, בכיר הג'האד האסלאמי בפלסטין, שנעצר באוגוסט 2022 בג'נין (בעקבות מעצרו נפתח מבצע "עלות השחר"). נראה כי פרסום ספרי האסירים הינו חלק מפעילות הטמעת תרבות השהידים בקרב הציבור הפלסטיני המוצאת ביטויה בהאדרת מבצעי פיגועים ופעולות הטרור שביצעו.
להמשך קריאה...

שיווק הטרור

ארגוני הטרור בעולם השכילו לנצל לטובתם את המהפכה התקשורתית של העשור האחרון. הם נעזרים בטכנולוגיות תקשורתיות מתקדמות כדי לשווק את הטרור לקהלי יעד נרחבים ברחבי העולם, להפיץ את איומיהם, לקדם את פעולותיהם ולגייס אוהדים ותומכים. באמצעות שיווק הטרור הם מנסים לעצב את תודעת דעת הקהל ולהשפיע על “סדר היום” הפוליטי והתקשורתי העולמי.

אחד הכלים בהם נעשה שימוש מאסיבי לשיווק הטרור הוא האינטרנט. רשת האינטרנט היא אמצעי אידאלי לשיווק הטרור: היא מבוזרת, אינה ניתנה לשליטה או להגבלה, אינה מצונזרת ומאפשרת לכל הרוצה בכך גישה אליה. המבנה המיוחד של ארגוני הטרור הופך מבחינתם את התקשורת באמצעות האינטרנט לחשובה ושימושית עוד יותר. הרשת הרופפת והנזילה של תאים, יחידות ותת-קבוצות, האופיינית לארגוני הטרור המודרניים, הופכת את האינטרנט למכשיר אידאלי והכרחי לשיווק הטרור ולתקשורת בין הקבוצות ובתוכן.

שימוש באינטרנט ובעיקר ברשתות החברתיות לשיווק הטרור מאפשר לארגונים שיווק הטרור ומסריו ללא מגבלות צנזורה, תוך שימוש בחוק חופש הביטוי, לדלג מעל מחסומים גיאוגרפיים ולחמוק מקשיים שמערימות בפניהם ממשלות שונות. שיווק הטרור באמצעות האינטרנט מאפשר להשיג כמה מטרות, בהן: לתת הסבר והצדקה לפעולות הטרור; לבצע איסוף והעברה של מידע; להעצים את יכולות הארגון ולעצב את דמותו; לגייס ולהדריך פעילים ועוד.

ארגוני הג’האד העולמי, חזבאללה וחמאס הם דוגמאות בולטות לארגוני טרור שהשכילו לנצל את המהפכה התקשורתית לצרכי שיווק הטרור. ארגונים אלה עושים שימוש נרחב בכלי התקשורת לצורכי שיווק הטרור במקביל לפעילות הטרור בשטח.